Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook pro hittar inte trådlöst nätverk.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-01-01 23:06

Hej!

Jag har sökt runt på på forumet samt google efter en lösning på mitt problem men utan lycka.

Det är så att jag har nyligen köpt en ny macbook pro och hemma hos mig fungerar den felfritt med det trådlösa nätverket. Men när jag kommer hem till min flickvänn så hittar den inte deras trådlösa router, även fast jag sitter 1meter från den. Har provat med en windows bärbar och en macbook och dom hittar routern utan problem. Routern har SSID broadcast på och har WPA-PSK [TKIP] som kryptering.

Jag vet inte direkt vad jag ska göra har hittat många liknande saker när jag sökt runt men ingen lösning på det, jag har även tagit hem alla senaste uppdateringar till macbook pro'n samt uppgraderat till senaste firmware på routern.

Routern är av märke Netgear WPA824v2

Tack på förhand!

// Pelle

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-01-02 00:14

Vad händer om du använder samma inställningar som den MacBook du nämner i inlägget?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-01-02 00:31

Jag använder redan samma inställningar.

Macbooken jag har är en med Tiger på och nya pro'n har ju Leopard kan det ha något med det att göra? Sen är det väll olika nätverkskort i de 2 modellerna? Macbooken är från när dom släpptes för första gången och Macbook pro'n är som sagt helt ny.

Låter väldigt konstigt, jag har tvärtom med min MBP. Den hittar och ansluter alla nätverk utan problem, min gammla pc var dock tvärtom. Kan man stänga av N och bara köra g-protokoll? Kanske skulle göra någon sorts skillnad, även om jag inte tror det. Är dock ingen nätverkstekniker.. Finns ju andra "nätverkssökarprogram" att ta hem från nätet. Testa med något sådant. Lycka till!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-01-02 15:04

Jag brukar i regel inte ha några problem att hitta nätverk med min nya macbook pro, men just på denna router är det problem. Jag har tagit hem iStumbler men hittar inget med det heller, provat tagit bort alla inställningar för airport och startat om (Läste det på något apple forum.) Men utan lycka. Någon som vet om det går att stänga av N och bara köra på g-protokoll sökt lite efter det men inte hittat något på det heller.

Routern har som sagt SSID broadcast, WPA-PSK [TKIP] som kryptering, Auto 108mbps, Enable eXtended Range(XR) Feature är också på.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-02 15:08

Kolla att din MacBook Pro har stöd för nya n-protokollet. Kanske är det så att routern endast kör i N-läge, och därför syns den inte hos dig. Det är den enda möjligheten jag kan komma på faktiskt.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-01-02 15:32

Hur kollar jag det? Och jag vet att routern inte kör endast n-protokollet eftersom det är flera datorer här i huset som inte har stöd för det. Så som en äldre macbook, 2st gammla hp bärbara en fujitsu siemens. Så det ska ju inte vara pga av det.

Och Macbook pro'n köpte jag så fort dom släppte 2,6ghz modellerna så den ska ju
garanterat ha stöd för N?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-01-02 15:51

Nu har jag lyckats att hitta nätverket med istumbler. Men airport hittar det inte, riktigt skumt... Dock kan jag inte joina nätverket via iStumbler utan bara se det på listan. Har 88% signal styrka så det ska ju inte vara det som felar.

1
Bevaka tråden