Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äntligen iBook-ägare

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag damp ibooken 800 combo från macoteket ner... håller på att uppdaterar från apple just nu men om ni vill ge mig lite tips om saker så var vänlig och gör det... är bara en trög pc användare. Tycker bildskärmen ser lite blaskig ut... kör 10.2.1 just nu''

Annars... ge tip om prog man ska ha om man vill se AVI-XVID tex och annat. Sen undrar jag om det inte är värt att lägga in offfice x... tvivlar lite på appleworks... student så jag kommer skriva en del

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 18:24

Grattis till ditt köp, tror inte du kommer att ångra dig!
Jag föredrar Office, främst pga att det används "överallt", man behöver inte oroa sig för kompabilitetsproblem. Appleworks borde dock också duga helt bra för det mesta.
För videouppspelning används MPlayer eller VLC, båda hittas på versiontracker.com.

Grattis! Är själv lycklig ägare till en powerbook12" sen igår

  • Oregistrerad
  • 2003-05-16 18:42

uControl ger dig scrollfunktion på toucpaden, ett av de program ( i mitt tycke iaf), som man nästan måste ha

Hur laddar man ner ucontrol och hur får man det att funka

Klicka på "uControl1.3.2.dmg" under Binary så laddas det ner, när den är uppackad (sker automatiskt) så öppnas ett nytt fönster med en fil som heter "uControl1.3.2.pkg" dubbelklicka på den så installeras det. ( installeraren kommer att fråga efter ditt lösenord) Sedan så dyker den upp i dina systeminställningar, längst ner.

Vill du kolla på divx så prova mplayer som är riktigt bra.

Du hittar de flesta Macprogrammen på Version Tracker

Ett annat bra program är Proteus som är en MSN/ICQ/Yahoo klon, riktigt bra!

Meteorologist
Safari
Clutter
Cocktail
Hämta på versiontracker.
MPlayer1.1 är bäst på min burk (iBook 800MHz) dom senare är lite småluriga tycker jag!?? Hör av dig om du vill ha den. nic

När jag klickar på binary får jag bara upp en web sida med kod av nåt slag

och varför är safari bättre än explorer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
När jag klickar på binary får jag bara upp en web sida med kod av nåt slag

och varför är safari bättre än explorer?

Aha, du kör Internet Explorer, control-klicka på länken och välj "hämta länk till skiva" så laddas den ner. (ännu en anledning till att köra Safari)

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
och varför är safari bättre än explorer?

IE = Micro$oft
Safari = Apple

Do the math

Citat:

När jag klickar på binary får jag bara upp en web sida med kod av nåt slag

och varför är safari bättre än explorer?

Testa gärna Safari, den är bra mycket snabbare än Explorer. Eller den webläsare som jag föredrar: Camino

Håller helt klart med om att både Safari och Camino är att föredra framför IE. Snyggare, snabbare och lättare att arbeta i... gillar verkligen tabbar!

Program som jag blev tipsad om av en kompis och numera inte klarar mig utan är LaunchBar och Show Desktop (båda finns på VersionTracker).

//fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 22:41

Är inte det här en diskussion som borde ligga under Programvara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 23:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
Tycker bildskärmen ser lite blaskig ut... kör 10.2.1 just nu

Undrar om det inte är typsnittsutjämningen du reagerar mot. Kolla under allmänt i Systeminställningar, där kan du ställa in typsnittsutjämningen!

Vänligen, Ylan

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Är inte det här en diskussion som borde ligga under Programvara?

Faktiskt inte eftersom den från början handlar om en switcher som fått sin iBook från Macoteket, nu radar vi bara upp lite nyttiga program som han kan ha användning för

Haah en switcher... Satte mig vid pcn efter ett dygn med ibooken... och drog världens suck

Börjar komma igång med snabbkommandon och så börjar jag förstå mappsystemet osv

en sak till... det gröna papperet med kuponger om os 10.2 eller nåt som kom med datorn... vad ska man göra med dom? Får man nåt eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-18 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
en sak till... det gröna papperet med kuponger om os 10.2 eller nåt som kom med datorn... vad ska man göra med dom? Får man nåt eller?

Det är så att ibland kommer betaluppgraderingar ganska nära inpå ett köp, och då brukar kupongerna gälla för gratis eller rabatterad uppgradering.

Vänligen, Ylan

Angående office x eller AppleWorks: Som student är det en ganska stor fördel att använda sig av den programvara som är standard, och office för mac & pc fungerar bra tillsammans. Man kan ju alltid spara dokument som RTF om man kör AppleWorks, men om man kommer att skicka sina dokument farm och tillbaka till andra som kör office, och är kräsen med att få exakt samma formateringar i alla lägen, så kan det bli frustrerande med AppleWorks.

Som student kan du köpa officepaketet i en särskild utbildningsversion för lite under 2 500 kr på Apple Store. Den vanliga versionen kostar nästan 7 500.

Nu svär jag väl i kyrkan när jag säger att Word är en suverän ordbehandlare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-19 07:40
Citat:

Är inte det här en diskussion som borde ligga under Programvara?

Faktiskt inte eftersom den från början handlar om en switcher som fått sin iBook från Macoteket, nu radar vi bara upp lite nyttiga program som han kan ha användning för

Det jag menar är att diskussionen utvecklats till goda programtips som t ex iMacanvändare och andra switchers och andra som är nya med Mac har lika stor nytta av. Inget av tipsen handlar om program som är speciellt avsedda för, eller extra bra på, just en bärbar.

Senast redigerat 2003-05-19 09:20

Min iBook ramlade in i fredags, jag gillar den. Jag kivas lite med OS X men det går ganska bra eftersom jag nästan uteslutande har kört BSD innan.

Nu återstår bara att köpa AP och mer minne, 128mb är ingen höjdare.

helt offtopic men ändå.. ibooken kan ju bli rätt dammig och finger-flottig!!!! ehh bästa sättet att hålla den fräsch

vilken sorts duk och vilket sorts reningsmedel ska man använda?

och sen ber jag ursäkt om jag postade den här tråden i fel forum eller nåt... men man blir ju exalterad när en helt ny ibook dimper ner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-19 20:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
vilken sorts duk och vilket sorts reningsmedel ska man använda?

och sen ber jag ursäkt om jag postade den här tråden i fel forum eller nåt... men man blir ju exalterad när en helt ny ibook dimper ner

Naturligtvis ursäktas du. Du har ju trots allt switchat:D

Macoteket har en bra för rengöring av skärmen. Problemet med de flesta bärbara är att skärmen när den är ihopfälld ofta stöter mot tangenterna sm är fulla med fett från våra fingrar. Detta sätter sig i sin tur på skärmen... En del lägger alltid ett papper eller en tygbit i datorn innan dom fäller ihop den eller så gör man som jag - struntar i det och lider över en smutsig skärm. Vill du skydda datorn mot repor har Macoteket även ett tajt fodral i dykardräktsmaterial som testats här på 99mac med sådärresultat.

Såg att Clas Ohlson har microfiberduk som säkert oxå är helt ok. 39:- med moms mot Macoteket 129:- plus moms.

Senast redigerat 2003-05-19 20:52
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-05-20 01:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av fredrik2
Min iBook ramlade in i fredags, jag gillar den. Jag kivas lite med OS X men det går ganska bra eftersom jag nästan uteslutande har kört BSD innan.

Nu återstår bara att köpa AP och mer minne, 128mb är ingen höjdare.

Har också switchat och insett att man måste ha mera minne. 128 mb är ett himla lidande.

Har du hittat någonstanns där man kan köpa billigt minne?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bijan@swec
Har också switchat och insett att man måste ha mera minne. 128 mb är ett himla lidande.

Har du hittat någonstanns där man kan köpa billigt minne?

Macotecet tror jag det var jag tittade på. Man får 512mb för lite drygt 1000kr. Det kan det vara värt. Lika bra att fylla direkt, annars sittar man där med en modul över nästa gång man uppgraderar.

Ang. "renhållningen", har en iBook (vit) själv och använder en putsduk för glasögon (sån där gratisgrej man får med glasögon), för att hålla den fri från fettfläckar. Funkar riktigt bra på utsidan och på Applemusen, funkar även hyffsat bra på skärmen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zingoalla
helt offtopic men ändå.. ibooken kan ju bli rätt dammig och finger-flottig!!!! ehh bästa sättet att hålla den fräsch

vilken sorts duk och vilket sorts reningsmedel ska man använda?

och sen ber jag ursäkt om jag postade den här tråden i fel forum eller nåt... men man blir ju exalterad när en helt ny ibook dimper ner

Jag kör en mikrofibertrasa ifrån ICA, fungerar hur bra som helst. Lite vatten på bara och pusta på skärmen så försvinner allt fett. Använder den även mellan tangentbordet och skärmen när jag har datorn med mig, för att slippa fett ifrån tangenterna på skärmen. Mitt nästa projekt blir att få bort all skit under tangenterna på min iBook, vilket inte verkar vara helt lätt...

//fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 10:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av .: fredrik :.
Mitt nästa projekt blir att få bort all skit under tangenterna på min iBook, vilket inte verkar vara helt lätt...

//fredrik

Akta dig om du får för dig att ta loss tangenterna! Små små plastbitar på undersidan som lätt går sönder.

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Akta dig om du får för dig att ta loss tangenterna! Små små plastbitar på undersidan som lätt går sönder.

Jag skulle aldrig våga det, så det är ingen risk. Någon som har några bra tips förresten?

//fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 13:03

Man kan alltid dammsuga. För att vara säker kan man ju alltid ha en nylonstrumpa över dammsugarmunstycket.

Vanliga tangentbord däremot är himla enkla att plocka isär. Plockade häromdagen loss alla tangenterna på mitt externa vita tangentbord som börjat bli lite äckligt. La tangenterna i vatten med diskmedel. Dammsög tangentbordet utan tangenter. Putsade av tangenterna och lät dom torka. Lät min dotter pussla tillbaka dom. Klart.

Bevaka tråden