Hej,
jag har under en lång tid använt iMovie för att redigera familjens filmer etc, och har varit nöjd med det med undantag av mindre buggar i applikationen. Iom iMovie08 så saknar jag dock en hel del funktioner, och bestämde mig för att lite på vinst och förlust prova Final Cut Express. Efter några timmars fnulande så har jag börjat förstå hur det fungerar (även om det är mycket kvar för att jag skall bli effektiv).

En sak som till synes är bökigare är hur musik hanteras - i IMHD och IM08 är musiken i iTunes (såväl som stillbilderna i iPhoto) enkelt tillgängliga direkt i IM. i FCE verkar det dock vara kladdigare eftersom FCE inte verkar förstå *.m4a filer (som 95% av min musik är sparad som), vilket verkar tvinga mig till att konvertera de filer jag behöver till mp3 eller AIFF. Följden av det är att jag måste bygga upp en katalog med musik som fungerar med FCE, vilket kanske inte är en stor arbetsinsats men definitivt irriterande eftersom jag måste sparka igång Amadeus Pro, leta rätt på musikfilen ifråga och spara den på rätt ställe i ett lämpligt format.

Enklast hade varit om FCE antingen kan länka till m4a filerna i mitt musikbibliotek eller på ett smidigt sätt konvertera och spara dom i en dedikerad mediakatalog.

Någon som kan hjälpa mig med råd och dåd?

mvh /Mikael

Och vilka krav skall jag ställa på samplingshastigheten i ljudfilerna?