Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur organisera media?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag har under en lång tid använt iMovie för att redigera familjens filmer etc, och har varit nöjd med det med undantag av mindre buggar i applikationen. Iom iMovie08 så saknar jag dock en hel del funktioner, och bestämde mig för att lite på vinst och förlust prova Final Cut Express. Efter några timmars fnulande så har jag börjat förstå hur det fungerar (även om det är mycket kvar för att jag skall bli effektiv).

Till skillnad från IMHD så förstår jag det som att alla mina källfiler (rådata från DV kassetten) kan göras tillgängliga för flera olika projekt - i IMHD så lagras alla DV filer i en egen projektfil vilket gör det bökigt att flytta källfiler mellan projekt.

Som i IM08 så kan jag tex välja att lagra alla mina källfiler i en katalog så att flera projekt kan få tillgång till dessa. Detta tvingar mig till att tänka om hur mina källfiler är lagrade innan jag börjar redigera på allvar - tex kan man tänka sig att varje mediafil är datummärkta (e.g. 07-01-02.dv).

Ni som jobbat med FCE eller liknande program - hur hanterar ni lagringen av källfiler? Datummärkning, händelsemärkning eller andra metoder? Gör ni kopplngar till det materialet som är arkiverat på DV-kassetterna, tex genom att numrera dessa med ett löpnummer och inkludera det i filnamnet (e.g. Master Tape 101 07-01-92.dv)?

mvh /Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-29 19:17
Ursprungligen av Charles Xavier:

Ni som jobbat med FCE eller liknande program - hur hanterar ni lagringen av källfiler? Datummärkning, händelsemärkning eller andra metoder? Gör ni kopplngar till det materialet som är arkiverat på DV-kassetterna, tex genom att numrera dessa med ett löpnummer och inkludera det i filnamnet (e.g. Master Tape 101 07-01-92.dv)?

mvh /Mikael

Jag skulle vilja rekommendera två saker som inte är direkt svar på din fråga:
1) Kolla in forumet hos apple.com. Där finns de riktigt experterna.
2) Köp boken "Final Cut Express HD 3.5 Editing Workshop" av Tom Wolsky. Den är riktigt bra och beskriver bland annat det du frågar efter. Dessutom svarar författaren på många av frågorna som ställs i Apples forum.

Boken ger svar på många frågor och ger tips om hur man bäst gör saker och ting. Det finns tusen (och åter tusen?) handgrepp och snabbkommandon som inte är så enkelt att hitta. Jag har också gått över till FCE efter att de släppte iMovie'08.

Hej,
har precis börjat processen att hitta lämpliga forum och hemsidor - forumet på apple.com har jag inte tittat ordenligt ännu, men jag skall göra det så fort som möjligt.

Ang. boken så tackar jag för tipset - vet du hur mycket som gäller för FCE 4 av det som står i boken?

Hur har du tacklat lagringsproblematiken?

mvh /Mikael

Uppdatering: hittade boken på Amazon - en recensent påstod att det mesta som finns i boken gäller för FCE 4 också, så jag slog till...

mvh /Mikael

1
Bevaka tråden