Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att installera Tiger?!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag skulle behöva svar och hjälp så snart som möjligt.
Har sökt på google och här på 99 över svaren på mina frågor men finner ingenting.
Jag har en PowerPc/PowerMac G3 och har nu införskaffat Tiger, som jag vill få igång...
Och behöver eran kunskap för att klara av detta och göra rätt.

  1. Jag har nu Panther 10.3.9 som os, ska jag då välja uppgradera?

  2. Vad försvinner när jag uppgraderar?

  3. Måste jag installera om mina program så som photoshop, word m.m.?

  4. Jag vill spara alla program, och filer så ska jag uppgradera eller arkivera?

  5. Om jag arkiverar hamnar mina program även i Tidigare system mappen? (vart ligger den mappen?)

  6. Hjälp mej gärna med mer jag bör veta och tänka på.

Är det så enkelt att uppgradera/arkivera som det står?

Tacksam för svar...

/Johanna

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-29 10:47

Det enda du behöver göra är att starta från Tiger DVDn. Välja uppgradera. Och vänta tills installationen är färdig. Sen uppdatera systemet till den senaste versionen med Software Updater.

Det enda som jag skulle råda dig att göra (förutom backup som du förhoppningsvis har) är att koppla bort alla extra tillbehör inklusie alla externa hårddiskar innan du installerar tiger och har uppdaterat tiger till 10.4.11.

//Rob

Ser att inlägget ovan var ditt första. Välkommen till 99Mac.
- och välkommen till den ljusa sidan ...

Hur gick det, några problem ? Löste sig allt?

//Goflorp

3. Nej, de är kvar. Men just Photoshop har en designmiss i senare versioner som man själv kan fixa genom att kopiera över en mapp. För andra program är det väldigt ovanligt att det blir något sådant fel, men vill du kan du naturligtvis ha kvar mappen med de gamla filerna till dess du vet att allt fungerar som det ska. http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=329996&sliceId=2

4. I princip är det ingen skillnad då båda innebär att dina filer och program är kvar, men arkivera-metoden byter ut systemmappen mot en helt ny. Filerna i Mac OS X är till skillnad mot Mac OS väl uppdelade där systemmappen, gemensamma biblioteket, hemkatalogerna och programmappen blir individuella delar som var för sig är mer eller mindre fristående och kan bytas utan större påverkan på de andra. Kör en uppgradering, det är enkelt och fungerar ofta bra.

5. Tidigare-mappen kommer i så fall att ligga på startskivan jämte program- och systemmappen. Programmen ligger kvar i sin vanliga mapp.

6. Ta bort eventuella haxies du installerat, t ex om du installerat något tillägg för att ändra utseendet på Mac OS X.

Mer Frågor?!

Jag undrar oxå om jag kör en uppgradering, lagas program då?
Och jag har råkat ta bort mail, ical, ichat m.m.
Så om jag kör en uppgradering, får jag dom programmen iaf?

Är ni säkra på att photoshop, word, norton m.m. ligger kvar fortfarande i sitt tidigare skick/användbart i program mappen?

Tack för allt hjälp, faan känner mej verkligen korkad.
Jag har haft mac i 1 1/2år nu, tycker mkt mkt bättre om mac än pc.
Pc var dock lite enklare, men tyckte pc f*ckade ur mer och oftare.

Tacksam för svar

Robo-X - Tack då ska jag koppla ur den externa hd.

Goflorp - Oh tackar.
Well, har inte börjat än, vaknade precis.
Försökte få svar fram till 3 igår kväll. hehe

Markus K - Okej jag är ingen smartskalle tyvärr, så ska se om jag förstod rätt.

Svar 3. Om jag uppgraderar eller arkiverar så finns allt kvar endå.

Svar 4. Så du skulle rekommendera mej en uppgradering istället för arikvering?

5. Så Tidigare mappen hamnar på den hd som jag väljer att installlera tiger på?
Men alla programmen jag har ligger kvar i program mappen?

6. Ish, haxies? Vad är det, vad för tillägg för att ändra utseende?
t.ex. vad? Vet inte om jag gjort något för att ändra utseendet? Tror inte det?

Oj, kom på en till fråga.

Är det något som försvinner om jag väljer uppgradering?
Är det något som inte kommer installeras om jag väljer uppgradering?

Jag tror att du ser det som mycket krångligare än vad det faktiskt är. Mata in Tiger-skivan och starta installeraren, datorn startar om och startar från skivan. Därefter följer du en enkel guide som själv tar reda på om du redan har Mac OS X installerat och väljer då själv att göra en uppgradering. Du kan i princip bara klicka på nästa så går det av sig själv.

Arkivera och installera har man mest nytta av då man förstört något och vill installera en ny systemmapp utan att installera om allt annat. Oavsett om du väljer uppgradering eller akrivera och installera finns programmappen kvar där den är nu, med dina nuvarande program i.

Ursprungligen av Marcus K:

Arkivera och installera har man mest nytta av då man förstört något och vill installera en ny systemmapp utan att installera om allt annat. Oavsett om du väljer uppgradering eller akrivera och installera finns programmappen kvar där den är nu, med dina nuvarande program i.

Förstört något?
Men jag som förstört och råkat radera vissa program och inställningar, kommer det ändå komma tillbaka med en uppgradering?
typ mail, ical, ichat m.m.

Well nu har jag installerat, då jag fick veta att min huvud-hd/målskiva var skadad, så kunde inte installera den där, så jag tänkte, aja okej installerar på min andra hd, tänkte dock inte på att den endast är på 6gb.
Så aja, det funkar för tillfället, tills jag har råd med annat.
Nu är Tiger installerat och hittills gillar jag det.

Tack för all hjälp!

Se upp bara med att ledigt utrymme på systemets disk går mot noll
... inget operativsystem gillar det någe vidare...

1
Bevaka tråden