Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam import till iMovie08 från HDD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-28 18:50

Har en Canon HG10 HDD videokamera. När jag skall importera sekvenser till iMovie08 från kameran går det väldigt långsamt. Ungefär 4ggr långsammare än om man skulle importera i realtid (Som typ DV)
Borde det inte gå jättesnabbt?
Har jag nåt fel i inställningarna som gör att iMovie komprimerar om eller nåt?
Några tips?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-28 21:53

Jag tror att iMovie packar upp dessa extremt komprimerade HD-filer till ett klippbart format - Apple Intermediate Codec t.ex. Det kanske är detta som tar tid...men jag är novis på området.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-29 14:44
Ursprungligen av mjg:

Jag tror att iMovie packar upp dessa extremt komprimerade HD-filer till ett klippbart format - Apple Intermediate Codec t.ex. Det kanske är detta som tar tid...men jag är novis på området.

Du har säkert helt rätt. Dessvärre missar man ju mycket av poängen med HDD formatet om det skall ta längre tid att bearbeta än om det kom från en kassett.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-29 16:06

Det kommer säker en update av iMovie - och Final Cut också för den delen - som innebär att man kan klippa direkt i originalfilerna (native) - men för detta krävs en fet dator. Dessutom så kan man inte göra vettiga färgjusteringar och många andra bildfunktioner (pluggar) eftersom codecen innehåller väldigt lite information - det är mest luft faktiskt.
Man har inte tagit fram dessa nya extrema komrimeringscodecs för en snabbare logistik - man har tagit fram dom för att man ska kunna rymma t.ex. HD-video på ett SD-kort - eller en miljon timmar på en HDD.
Codecen måste ju ändå packas upp/om när den ska hamna på t.ex. en DVD eller webben eller HD-DVD eller...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-29 17:22

Ok, nu inser jag att iMovie08 i kombination med HDD är rent av värdelöst!
Redigerade ihop ca 1h material och vill nu bränna en DVD. Till att börja med hittar jag faktiskt inte nåt knapp eller meny för detta. Man kan Exportera film till hårddisken för att sen ta in i iDVD tex eller man kan dela till YouTube, Mediabläddrare osv, men inte till DVD. Fånigt, men vad som är än värre är att exportera till hårddisken tar för mitt material ca 6,5h! (Kör på en MBP med max ram) Detta liknar ju fan Digitalvideons barndom. I gamla iMovie fanns det ju smidiga funktioner som bränn direkt till DVD osv. Jag ger upp iMovie08 efter detta!

1
Bevaka tråden