Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

KRIS: Gummifötterna på MacBook blev chockrosa av julduken

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under julhelgen har min dator stått på en bord med röd julduk (mmm.... tack mamma...) vilket har gjort att gummifötterna under MacBooken har blivit rosa.

Tänkte varna alla andra fåfänga personer därute, eller bara folk som inte är sugna på förklaringar när datorn ska säljas: Tänk på underlaget!

Kan man beställa nya gummifötter?

Mein Got.... Det är fler där ute alltså? Mina blir gröna.... fattar nada...

Mina är också gröna. Dock inte något som stör mig.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-12-27 00:04

gröna

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-27 00:26

gröna här med. Hur får man dom vita igen?

Har de någonsin varit vita? Är de inte lite smått grå?

Lusläs de papper/dokument som kom med och som handlar om skötsel. Står det inget om färgupptag tycker jag att ni ska kräva nya från Apple. Ett par små gummiploppar kan inte kosta dem så mycket at skicka ut

Men att köpa ... minns att de som fanns till lombard/pismo kostade en hel del att de flesta av oss nog hämtade köksskåpspluppar på IKEA. Jo på den tiden hade de något likande och man kunde få ett par om man sa att de försvunnit från ens köksskåp - men det har dem inte längre

Senast redigerat 2007-12-27 02:20
Ursprungligen av macwitty:

Men att köpa ... minns att de som fanns till lombard/pismo kostade en hel del att de flesta av oss nog hämtade köksskåpspluppar på IKEA. Jo på den tiden hade de något likande och man kunde få ett par om man sa att de försvunnit från ens köksskåp - men det har dem inte längre

Jag har en Ikea byrå som heter Malm (tror jag) den har små genomskinliga plastpluppar som man sätter på lådorna som kanske skulle kunna vara perfekta. Testa dom om ni nu inte får nya från apple.

Ursprungligen av Herman Söderström:

Jag har en Ikea byrå som heter Malm (tror jag) den har små genomskinliga plastpluppar som man sätter på lådorna som kanske skulle kunna vara perfekta. Testa dom om ni nu inte får nya från apple.

Tack för det - då vet man att man inte ska gå till köksavdelningen utan den vanliga möble dito.

bra att veta, inte för att jag vänder på min macbook så ofta men ändå.. kanske du kan ta bort färgen med aceton o bomulls-tops?

rekommenderar "goda råd är inte dyra" av hm..var det Nina Junkers?
bäst ever!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-27 08:28
Ursprungligen av klarabara:

kanske du kan ta bort färgen med aceton o bomulls-tops?

Låter mest som ett sätt att lösa upp gummifoten på! (dvs aceton 'angriper' en del plaster inkl syntetgummi)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-27 09:28

Tipex kanske..

Mina är gråa med en självlysandegrön prick i mitten. Ingen fara eftersom man sällan tittar där. Då är det värre med mitt tangentbord som skulle behöva smutsrengöras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-27 12:30

MIna har också blivit gröna :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-27 12:42

Hur sjutton färgar t ex en julduk av på dessa "gummifötter" som ni har på era laptops? Måste inte underlaget vara fuktigt, för att dessa gummifötter ska absorbera färgen? Rött, grönt, grått... Väldigt passande färger i dessa jul- och nyårstider!

Ursprungligen av Reisan:

Hur sjutton färgar t ex en julduk av på dessa "gummifötter" som ni har på era laptops? Måste inte underlaget vara fuktigt, för att dessa gummifötter ska absorbera färgen? Rött, grönt, grått... Väldigt passande färger i dessa jul- och nyårstider!

Kan det vara att materialet i fötterna har likande sammansättning som en del lacker har. Minns mycket diskuterande för ett par år dedan hur t ex texten på plastkassar "ätit" sig ner i lacken på bord och golv. Jag har för mig att det inte ens behövdes extra fukt utan att färgpigmenten "vandrade/drogs in" i laklagret

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-27 17:08

KRIS!? (med stora bokstäver!)
Dags för en reality check tror jag... Skönt att du inte har några större problem i livet

Edit: Btw, kan tänka mig att det finns folk som hade kunnat tänka sig att betala för att få rosa fötter på datorn. Affärsidé?

Ursprungligen av shandar:

KRIS!? (med stora bokstäver!)
Dags för en reality check tror jag... Skönt att du inte har några större problem i livet

Edit: Btw, kan tänka mig att det finns folk som hade kunnat tänka sig att betala för att få rosa fötter på datorn. Affärsidé?

Heh.. jag skrev väl i första inlägget att jag är fåfäng av mig :">

Dessutom är jag otroligt pedantisk av mig.

Ursprungligen av Reisan:

Hur sjutton färgar t ex en julduk av på dessa "gummifötter" som ni har på era laptops? Måste inte underlaget vara fuktigt, för att dessa gummifötter ska absorbera färgen? Rött, grönt, grått... Väldigt passande färger i dessa jul- och nyårstider!

Det kallas torrfällning. Fukt krävs inte alls för att olika material ska dela med sig av sin färgprakt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-27 20:13
Ursprungligen av macwitty:

Kan det vara att materialet i fötterna har likande sammansättning som en del lacker har. Minns mycket diskuterande för ett par år dedan hur t ex texten på plastkassar "ätit" sig ner i lacken på bord och golv. Jag har för mig att det inte ens behövdes extra fukt utan att färgpigmenten "vandrade/drogs in" i laklagret

Ok, på så vis. Har jag aldrig varit med om. Tur, förvisso!

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Det kallas torrfällning. Fukt krävs inte alls för att olika material ska dela med sig av sin färgprakt.

Ok, där lärde man sig något nytt. Visste jag inte.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Kan man beställa nya gummifötter?

Till iBook kunde man faktiskt få tag i nya ibland, från serviceställen. Jag fick i alla fall det någon gång i samband med att jag lämnat in den på reparation.

Prova microfibertrasa med vatten och gnugga rent gummifötterna. Det funkade på min macbook i alla fall.

Har du kontaktat försäljningsstället och hört om du kan få ny plastpluppar?

Ursprungligen av macwitty:

Har du kontaktat försäljningsstället och hört om du kan få ny plastpluppar?

Ska ringa MacForum i GBG och be snällt imorgon.

Mina fötter är även dom lite gröna, inget jag stör mig på men jag tror det kommer från mitt incase fodral som är grönt på insidan. I-landsproblem:p

Ursprungligen av pappersflygplan:

Mina fötter är även dom lite gröna, inget jag stör mig på men jag tror det kommer från mitt incase fodral som är grönt på insidan. I-landsproblem:p

Tycker att en redig tvätt, slipning med fotfil, insmörjning med förvarets hudsalva och sedan nya sockor på borde hjälpa. Annars får du nog kontakta lokala Fotvården i din hemkommun.

Gröna fötter, yacc!

(Bara driver med er, så de så)

BREAKING NEWS: En bekant var inne på MacForum i GBG och frågade idag. Lyckligtvis kan man få sina gummifötter utbytta, men man får inte köpa och sätta dit själv eftersom det är originaldelar och inte retail. Det lär inte kosta mycket heller, en femtilapp eller så.

YAY

1
Bevaka tråden