Kernel panic x 3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp! Dagen efter att jag gett bort min iMac till min kära mor så bestämmer sig min MacBook för att få anfall. Har inom loppet av några timmar fått tre (!) stycken kernel panics, vilket i ett slag fördubblade antalet kernel panics jag någonsin råkat ut för... och de tidigare har jag alltid kunnat härleda till trasig hårdvara.

Nu har jag verkligen ingen aning. Jag har inte installerat något nytt, vare sig program eller hårdvara. Gjorde inte någonting avancerat alls, satt och surfade på ett forum alla tre gångerna, med endast Firefox igång. Har kört skivkontroll utan fel, reparerade behörigheter och fick upp en del fel som jag inte förstod, men som jag har för mig är vanliga om man kör Leopard eller hur det nu var..?

MacBooken är den förra modellen, 2.16 GHz, inköpt i juli eller augusti (om jag kommer ihåg rätt), då med Tiger, nu med Leopard.

Jag anslöt två externa hårddiskar och förde över filer dem emellan, vilket jag inte gjort förut, men det kan väl inte orsaka en kernel panic? Eller? Det kanske var något sådant där som alla vet att man inte gör, förutom jag.

Någon som har någon idé? Sitter på min gamla iBook G3 nu, och den går ju... men så låååångsaaaamt.

Får hårddiskarna bara kräm från din MacBook så kan det ju vara orsaken. Jag skulle satsa på att läsa Panikloggen. Annars får du väl tillbringa resten av natten med att äta dig igenom det här:
http://www.thexlab.com/faqs/kernelpanics.html

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-27 11:31

Även jag har nu råkat ut för 4xKernel panic sedan jag installerade Leopard (ett par veckor sedan).
Har råkat ut för Kernel panic max en gång sedan Panther-tiden, så det här känns inte helt bra.

Jag kör en MPB CD 2,0 som köptes med Tiger och som nu kör Leopard.

Det har definitivt med Leopard att göra. Märkligt sammanträffande annars.

Leopard har varit väldigt stabilt på båda mina Macar jag installerat det på, förutom en knasig sak med internetuppkopplingen på iMacen som försvann när jag installerade 10.5.1.

Jag tror att jag hittat felet - Azureus. Det var nog igång första gången jag fick en kernel panic, men det tänkte ju inte jag på. Drog igång det nyss, och pang så fick jag en ny. Tydligen är det en inte helt ovanlig "biverkning"... Utan Azureus igång verkar allt fungera bra. Laddade ned Transmission nu, och det verkar fungera utan läskiga uppmaningar om tvångsomstarter.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-27 11:55

Jag har aldrig haft en KP någonsin på alla Macar jag kör/har kört - men sedan övergång till Leopard så är det vardagsmat. Jag använder givetvis fortfarande Tiger för mitt levebröd i väntan på att betaversionen av Leopard - som släpptes som fullvärdig kandidat av outgrundlig anledning - blir stabil (om ett halvår eller så...ca. 10.5.4 eller så...).

1
Bevaka tråden