Ingen bra julafton =(

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom hem ifrån mormor och morfar tidigare ikväll, glad och med en påse full med julklappar. Bland annat den där rakapparaten jag önskade mig. Sätter den på laddning bland resten av mina prylar som ligger på golvet och laddas. Däribland min MacBook Pro som har varit väldigt aktiv medan jag varit borta.
Ska kolla en sak på baksidan av rakaparaten, så jag lyfter upp laddaren och vänder den mot mig. Precis då händer det som inte får hända: den ramlar. Mot datorn!
Den träffar skärmen och studsar mot tangentbordet och först märker jag ingenting. Har, tyvärr, tappat saker tidigare mot datorn, har även tappat datorn (inte från större höjder, men den har ramlat ner från sängen i golvet någon gång osv.).
Jag sänker ljusstyrkan på skärmen och till min fasa får jag se att rakapparaten har rivit upp en del av plasten(?) som skyddar skärmen. Visserligen inte alltför mycket, med det är en vit fläck som inte låter LCDn lysa igenom. Vet inte om själva skärmen blev skadad, om pixlarna bakom slutat fungera eller så. Är inte alltför insatt i just det.

Kan man få ut det här på drulleförsäkring eller liknande? Har AppleCare, men eftersom det här var mitt eget fel antar jag att jag måste betala själv, fast helst då bara självrisken.
Sen undrar jag även om de kommer byta ut bara plasten/skärmen eller hela datorn eller bara chassit eller vad?
Chassit har haft ett flertal skavanker tidigare, vissa pga mig och vissa pga datorn själv.
T ex har aluminiumet svällt vilket gör att det buktar ut vid strömsladden och vid öppningsknappen. Färgen har flagnat på öppningsknappen och den har tre mindre bucklor (man ser de inte om man inte vet om dem, plus att man måste kolla ifrån rätt vinkel).

Har inte haft datorn i ett halvår än, betalade 32460:- ur egen ficka (vilket är mycket för en gymnasieelev) och vill bara att den ska vara som vanligt igen =/
Hur/vad gör jag?

Ursprungligen av PiktorPucci:

Kan man få ut det här på drulleförsäkring eller liknande? Har AppleCare, men eftersom det här var mitt eget fel antar jag att jag måste betala själv, fast helst då bara självrisken.

Ja, det kan man. Den så kallade drulleförsäkringen, ofta heter den den egentligen något i stil med hemplus eller allrisk, täcker generellt sett plötsliga oförutsedda olyckor i hemmet. Det kan skilja lite i utformningen mellan försäkringsbolagen, men om du har en sådan försäkring är det inte alls otroligt att den täcker skadan.

Kontakta därför en skadereglerare på ditt försäkringsbolag så snart som möjligt och hör vad som gäller. Kontrollera även med andra försäkringar som du har på annat håll, t ex eventuella studentförsäkringar, även om de kanske inte täcker just den här typen av skada.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-25 09:02

Fast lyckas man på så kort tid få så många skador som din dator har, är frågan om försäkringsbolaget tycker att du visat den "aktsamhet" som dem kräver.

Ursprungligen av platon:

Fast lyckas man på så kort tid få så många skador som din dator har, är frågan om försäkringsbolaget tycker att du visat den "aktsamhet" som dem kräver.

Försäkringar kan ha ett aktsamhetskrav, men det gäller främst vid stölder. Ett exempel kan vara att du har ovanligt mycket kontanter hemma som skulle bli stulna. Om det skulle påverka i det här fallet gäller det främst marknadsvärdet. Generellt får du inte mer ersättning än vad prylen i fråga är värd, och om den då har skadats sedan tidigare har det givetvis dragit ner värdet mer eller mindre, men det påverkar inte huruvida du får någon ersättning eller inte.

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 04:12

Har plasten verkligen blivit skadat eller tror du det bara? Om något hårt slår mot TFT skärmen kan kristallerna fastna och du får pixelfel vilket kan kanske fixas genom att läsa det här.

//Rob

Robo-X: Plasten har skadats då det är ett litet hål om man kan känna, plus att plsten runt om har "böjt" sig så att den blivit alldeles vit. Skulle kunna jämföras med cirka 30-40 vita pixlar.
Skärmen har haft en fast, svart pixel sen jag köpte den, men det har inte stört mig någonting.

Markus K: Ok, vet att vi tydligen har den dyraste drulleförsäkringen som går ifrån vårat försäkringsbolag (klumpig familj eller?^^) så det blir nog att ringa snart.. Vill bara inte vara utan datorn under lovet =p

Platon: De enda andra skador som jag kan ha orsakat är bucklorna, men jag skulle knapast säga att jag inte varit aktsam om datorn. Visserligen ser nog försäkringsbolaget det inte likadant som jag gör. Men jag använder datorn extremt mycket, den har redan haft 180 laddningscyklar, och då har jag den mer inkopplad än jag kör via batteri. Tar med mig den överallt och är så försiktig jag bara kan med den. Den är helt enkelt väldigt använd
Att den har svällt är ett ganska känt problem tyvärr..

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-27 09:46

Tror knappast försäkringbolaget kallar dig oförsiktig bara för att färgen är avskavd vid öppningsknappen samt att det är ett gäng bucklor där (som inte ens syns?). Utbuktningen vid strömkontakten har du ju inte rått för själv.

Skärmen går garanterat på drullen. Det är ju för precis sådana här saker drullen är till för.

Jag råkade ut för att min granne satte sig på min förra dator (PB17). Gick på drullen och dom bytte då ut skärmen. Jag hade också en död pixel sedan innan - så det slutade lyckligt med en ny fin skärm

Markus K: Ok, vet att vi tydligen har den dyraste drulleförsäkringen som går ifrån vårat försäkringsbolag (klumpig familj eller?^^) så det blir nog att ringa snart.. Vill bara inte vara utan datorn under lovet =p

Bra, då är det säkert inga problem. Men vänta inte med att ringa dem utan gör det snart som möjligt så att det inte blir liggande. Om du behöver datorn ett tag först kan du säkert komma överens med dem om att lämna in den senare. Men det viktiga är att skadan blir anmäld.

Platon: De enda andra skador som jag kan ha orsakat är bucklorna, men jag skulle knapast säga att jag inte varit aktsam om datorn. Visserligen ser nog försäkringsbolaget det inte likadant som jag gör. ...

Som sagt är det där oftast inga problem. Det finns flera myter om försäkringar och jag tror att du är inne på en av dem just nu. Att datorn har skador sedan tidigare gör normalt sett inget. Det du är inne på är mer om du skulle börja anmäla skador stup i ett till försäkringsbolaget. Säg att du skulle börja göra det till en vana att tappa tunga föremål på datorn så att den skadades och vill ta det på försäkringen, men det är en helt annan sak.

Jag vet inte om det här har nånting med olykan att göra, men jag hade min första Kernel Panic idag. Datorn har hängt upp sig ett par gånger under de senaste dagarna, så jag inte kunnat göra nånting annat än att stänga av den via power-knappen för att starta om den.
Sen är det många program som hängt sig och så, som de inte gjorde förut. Upptäckte även en ny buckla, till vänster om touchpaden, som förmodligen orsakats av rakapparaten. Kan det ha nånting att göra med datorns allmäna muppande?
Den har verkligen fungerat grymt bra innan.. Nu undrar jag inte om nån smugit in Windows XP eller något i den, bara att det ser ut som OS X =p
Det känns nästan så i alla fall.

hmm inte fläkten/hårddisken som tagit skada av det kanske? :/
tycker synd om dig, det är därför jag köpte en iMac ist då laptops är mer lättskadade

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-03 10:57

Får jag lov o passa på att fråga om drulleförsäkring.

Jag förstår ju att ni inte kan veta om jag har det eller inte. Men jag skulle inte tro det. Men var fixar man det igenom? Är det någon form av tilläggsförsäkring för hemförsäkringen? Och hur mycket pengar brukar det handla om? Både i premie och i självrisk.

Tack på förhand.

Du fixar den genom ett försäkringsbolag, förslagsvis samma som du redan har andra försäkringar hos. Ring och fråga dom så vet dom exakt vad det kostar.

Det kan skilja mellan försäkringsbolagen men oftast är det ett tillägg till hemförsäkringen. Egentligen finns inget allmänt svar utan kontakta istället ditt försäkringsbolag så kan de ge dig svar.

1
Bevaka tråden