Byta namn på administratören

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!
Jag är en switcher och är därmed kanske lite över-nojjig..

när jag har kört med windows har jag aldrig brytt mig om sådant som användare och administratör men när jag läste på inför mitt köp av macbook pro så tänkte jag att det nog var bättre att ha ett administratörs-konto och ett vanligt som jag kunde fibbla med med lite mindre risk..

sagt o gjort, skapar först Administrator men får ändå frågan om mitt namn.. skriver in det med följden att jag inte kunde använda det på mitt vanliga "vardags-konto". Så fast jag hade ett distinkt minne av att ha läst om att man absolut inte ska byta namn på detta så gjorde jag det..ett par gånger.. inget illa har hänt.. ännu..

det jag undrar är givetvis om det var illa? blir det bekymmer med uppdateringar o sådant? Varje gång jag vill installera program nu måste jag inte bara skriva in lösenord men även användarnamn (vilket var anledningen till att jag ändrade igen, det tog för lång tid..) kan man ändra på det?
men allra helst, vad innebär namnet på kontot?

Username och .Mac user name..vad är skillnaden i praktiken? Tänker om ens dokument kommer få per automatik "administrator" nu?

Mycket mycket tacksam för svar!

å god jul!

Användarkonton har två namn, dels kontonamnet och dels namnet på personen som har kontot. Namnet på personen kan du ändra hur mycket du vill utan problem. Vad många som får problem gjort för fel är att de ändrat på hemkatalogens namn (som normalt är samma som kontonamnet) men inte ändrat i resten av operativsystemet.

Om jag förstår dig rätt vill du ha en lösning där du har ett användarkonto för administration, och ett för vanlig användning med begränsade rättigheter. I så fall kommer du att bli tillfrågad om lösenord i högre grad då du t ex vill installera program, men då måste du ange användarnamn och lösenord för administratörskontot. Då Mac OS X är ett fleranvändarsystem kan man ha flera andra konton och därför kan du ange användarnamn och lösenord för något annat administratörskonto om du skulle ha det. När du är inloggad med ditt vanliga konto kommer de filer du arbetar med att få rättigheter satta så att du står som ägare.

.Mac är mail- och www-tjänster Apple erbjuder sina användare. Det finns massor med trådar om det och huruvida det är prisvärt eller inte. Men det är inget som har något med dina konton på datorn att göra.

ok..så det finns två namn, det jag ändrar i "accounts" är alltså bara namnet på kontot? vart ser jag vad som står som mitt riktiga namn då?

om jag ändrar i Systempreferences o Accounts så är det alltså ingen fara? Kan man byta namn på hårddisken? Nu heter den Macintosh HD..och inte förstår jag hur man byter ikon heller..

lite off-topic, brukar man få ett nummer av appel att ringa? jag aktiverade igår men har inte fått något, i alla fall inte på mailen..kanske för att det är jul? har så många frågor! hahaha

nåväl, tack för att du svarade så utförligt o fort!

1
Bevaka tråden