Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst internet för Mac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-22 21:53

Vad finns det för varianter att välja mellan när det gäller trådlöst internet för macar? Har Bredbandsbolaget, som skickade med ett eget modem, så jag har verkligen noll koll på vad jag kan byta ut den mot eller sätta i den för att slippa ha en LÅNG sladd.

Om det blir en flytt som jag misstänker så handlar det om en sträcka på kanske max 10 meter i sidled och en våning nedanför det första jacket i hemmet + ett par tre väggar för signalen att gå igenom.

Jag kan verkligen inget alls om det hela så all info är välkommen

hur menar du? BBBs modem fungerar lika bra till mac som till pc

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-22 22:06

Du har alla PC-alternativ att välja mellan. Det finns inget "för Mac" när det gäller trådlöst internet. Det är samma.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-22 22:09

Jo jag har BBB:s vanliga modem nu och var osäker på om det gick att byta ut mot vad som helst.

Jag har noll koll på pc-alternativen också. Var börjar jag för att lära mig hur det fungerar?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-22 22:11

Köp en trådlös router, koppla in den, klart. Jag rekommenderar Apples Airport Extreme.

Du byter inte ut modemet, du kopplar in en router i den.

Har inte BBB inbyggd trådlös accesspunt i sina modem? Om inte tror jag att man kan byta till ett modem med accesspunkt inbygd om man kontaktar kundtjänst.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-23 00:37
Ursprungligen av Jogin:

Köp en trådlös router, koppla in den, klart. Jag rekommenderar Apples Airport Extreme.

Du byter inte ut modemet, du kopplar in en router i den.

Okej nu har jag läst på lite om Airport Extreme. Den låter inte alls dum. Antar att det inte märks någon skillnad i hastigheten antingen man använder den för bredbandet och/eller skrivare el externa hårddiskar? Några nackdelar? Svårt att på något sätt kryptera eller skydda att ingen annan använder bredbandet?

Ursprungligen av Mikael E:

Har inte BBB inbyggd trådlös accesspunt i sina modem? Om inte tror jag att man kan byta till ett modem med accesspunkt inbygd om man kontaktar kundtjänst.

Är det någon som fungerat direkt med min iMac? Jag ser ju att den har AirPort inbyggt iaf

Ursprungligen av iggy:

Är det någon som fungerat direkt med min iMac? Jag ser ju att den har AirPort inbyggt iaf

Det fungerar direkt, det räcker och slå på airport i inställningarna. BBB har bra och enkla manualer på hemsidan.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-23 08:17

Okej. Tack! Och det hela fungerar tillsammans med en Pc och Mac tillsammans utan problem om jag förstod vad som stod hos Apple rätt?

Trådlösa nätverk är en överenskommen standard som Apple och de flesta andra följer. Nätverken gör ingen skillnad på om du kopplar in en dator med Windows, Solaris, Linux, Mac OS X eller din kaffebryggare.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-23 20:39

Låter utmärkt! Tack för svaren!

1
Bevaka tråden