MacBook: garanti slutar - skaffa AppleCare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I mitten av januari 07 köpte jag min Macbook från svenska Apple Store. Fungerade klockrent fram till början av november då skärmen började flimra, såsom många har varit med om. Det försvann ganska snart men kom tillbaka i början av december. Då skedde det till och från under 2 dagar. Tredje dagen när jag tog med datorn till Apple store i Tokyo så uppkom det så klart inte och har inte gjort det på en vecka. Har nu några funderingar:

Jag har inte köpt Apple Care men funderar på om jag ska göra det. Kan jag köpa det i Japan eller måste jag köpa från svenska Apple Store då datorn köptes därifrån? (Den japanska kostar dessutom bara 1700 kr...) Hur blir det isåfall när jag återvänder till Sverige i sommar och om jag då skulle behöva få service?

"Genius":et som jag pratade med försökte inte dölja att jag inte var den första med skärmproblem. Dock kunde han inte ge någon bättre förslag än att installera om Leopard (för problemet uppkom efter installation). Och personer som haft problem har ju i vissa fall fått dem åter så oavsett om man lämnar in datorn så är det inte säkert att det hjälper i längden. Därför känns det som om Apple Care är onödigt eftersom Apple ändå inte vet hur de kan laga datorn.

Killen på Apple bad mig också ordna fram alla viktiga papper. Vad behövs?
Serienumret står ju både i datorn och i Systeminformation. Jag har själv kollat på Apples hemsida att min garanti går ut 16 januari, så de verkar ju ha koll. Ska jag skriva ut mitt e-brev där det står att jag betalat (invoice-e-mail), räcker det?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-22 12:59

Varför inte ringa Apple och fråga?

Du kan köpa AppleCare i Tokyo, borde inte vara något problem. Jag har handlat det i USA och registrerat på en svenskköpt iBook.

Jag får tacka för svaren. Ska kontakta Apple i dagarna som kommer.

Ytterligare en fråga:
Om jag inte har AppleCare men lämnar in datorn på service innan första året har gått, blir det ytterligare ett års garanti på de delar som bytts ut?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-23 12:53

hanzukun: förmodligen inte från Apple, men förmodligen från tillverkaren av delarna. Behöver de bytas sen så får du isf tala direkt med tillverkaren.

Jag skulle ha köpt AppleCare om jag vore du. Det är ganska dumsnålt att inte göra det.

Ja, eftersom jag har problem nu så kommer det garanterat inte bli bättre. AppleCare kostar bara 1700 kr i Japan men ändå vill jag inte betala. Fast om datorn blir obrukbara så kommer det nog löna sig i längden att köpa AppleCare eftersom en reparation blir dyrare.

1
Bevaka tråden