Polisanmäla eller göra något annat?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-21 23:55

Hej. Behöver råd om hur jag ska gå vidare efter att ha blivit blåst via köpes-forumet.
Ville köpa ett grafikkort till min MDD-mac, hade annons ute, och blev uppringd av någon som kallar sig (*personnamn borttaget av moderator*) i Götet.
Han sa han hade ett kort som passade, ett ATI 9550 Radeon som bara var att stoppa i AGP-porten.
Visst, man är väl naiv som trodde att en macare inte skulle blåsa en annan macare, och som dessutom litade på hans försäkran att det skulle fungera, men man vill ju tro gott om folk!
Betalade, fick visserligen ett kort efter några dagar, men inte fan fungerar det. Datorn är tvärdöd med kortet i, går inte ens att starta med startknappen (ingen reaktion) men går att starta med andra kort i. Visar sig att det här kortet är helt och hållet ett pc-kort, och finns inga tips på nätet om att det går att använda heller.
Nu svarar inte säljaren på vare sig mejl eller telefon.
Även om man har en primitiv lust till hämnd försöker man sansa sig. Men vad gör man? Polisanmäler för bedrägeri? Utreder de ens sådant?
Eller ska man bara svälja så länge och göra ett anonymt besök hos säljaren nästa gång man är i Götet?

Senast redigerat 2007-12-24 09:38

Sälj det vidare och glöm. Att hetsa upp sig så för en sådan skitsak när du enkelt hade kunnat avvärja köpet med en sökning på nätet, eller ställa en fråga här på forumet om kortet funkade eller inte.
Visst är det ruttet av säljaren att luras, men när du skriver att du känner en "primitiv lust till hämnd" och funderar på ett eventuellet "anonymt besök hos säljaren" så tycker jag att du går för långt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Sälj det vidare och glöm.

Det där borde ju folk på forumet lägga på minnet, i det fall du lägger ut nån säljes-annons. Du tycker tydligen att man har rätt att blåsa andra bara för att man blivit blåst själv?
Trevligt!

Ursprungligen av Klabbsock:

Det där borde ju folk på forumet lägga på minnet, i det fall du lägger ut nån säljes-annons. Du tycker tydligen att man har rätt att blåsa andra bara för att man blivit blåst själv?
Trevligt!

Man kan ju sälja vidare det som en PC-Produkt... duh...
Sedan är det ju frågan varför man ska ta skit från bedragare. Give him hell. Revenge is a dish best served cold. Jag har massa idéer!

..."osmakligt"..."gå för långt"... Dummaste jag hört... Ett besök hos honom skulle nog liva upp:

- hej! Du sålde mig ett kort som inte håller vad du lovar. Här är kortet. Hur löser vi det här? Kontonummer eller kontant? Jag tittar gärna på när du gör en internetöverföring om du inte har kontanter hemma...

..artigt, bestämt, målmedvetet, osvenskt... Kan det bli bättre?

Ursprungligen av daniel1210:

Man kan ju sälja vidare det som en PC-Produkt... duh...

Så om man har ett kort som det enda man vet att det inte fungerar, hur säljer man det då? "Grafikkort säljes, har ingen aning om det fungerar eller inte, ingen aning vad det varit med om, men det kommer från en bedragare.... Chansa själv, pris endast..ja vad?"

Hur bra tror det det går att sälja det så? Testa själv att slänga ut en sån annons med en hundring som pris och se hur många svar du får...

• Medlem
  • 2007-12-22 00:31

Skicka ett pm till mig med all info om problemet.

Måste instämma med Martin, inte kul att bli lurad förstås, men rimligtvis gör man efterforskningar själv också. Och det där med anonymt besök är ju direkt osmakligt.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-22 11:37

Med anonymt besök menar jag förstås att hälsa på och lämna tillbaka kortet, hoppas på att få någon krona tillbaka.
Inget annat, om jag nu uttryckte mig oklart.

Skippa Svenssonmentaliteten att man bara ska svälja sånt. Åk och hälsa på och be om pengarna tillbaka! Det är ju inte så att du skickar någon gangster på honom...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-22 13:43
Ursprungligen av akerstrom:

Skippa Svenssonmentaliteten att man bara ska svälja sånt. Åk och hälsa på och be om pengarna tillbaka! Det är ju inte så att du skickar någon gangster på honom...

Håller med akerstrom här. Måste även tillägga att det är både osmakligt och att gå för långt med både Adrian B:s och Martin Pettersons kommentarer som inte verkar visa någon förståelse alls för den frustration clifford tydligt ger uttryck för, med rätta, och som jag i alla fall inbillar och hoppas att han aldrig skulle göra verklighet av.

Förstår inte resonemanget med att det skulle vara cliffords fel att han blivit lurad, är det så tänket ska gå här på 99.se så kanske jag ska överväga att inte återvända.

Eller?

Jag reagerade på citaten "primitiv lust till hämnd" och "anonymt besök" och tyckte att det verkade vettigare att göra sig av med kortet än att ödsla energi och tid på något som polisen inte kommer att bry sig om.

Problemet kvarstår ju, att han inte har något nytt fungerade grafikkort och den enklaste lösning i detta fall är att sälja kortet och glömma affären. Det verkar ju inte vara något fel på kortet, utan att det inte passar till Mac.
Hur en del av er lyckas tolka in att jag anser att man har rätt att blåsa någon tyder ju på läs-svårigheter.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-22 14:29

Mitt förslag är att kontakta säljaren av kortet. Att få tillbaka pengarna och returnera kortet. Och slutligen se efter ett annat kort, som passar din datormodell. Det är bådas ansvar att båda parter blir nöjd med affären. Dvs säljaren vet vad denne säljer och köparen vad denne köper. Om säljaren avsiktligen sålde kortet trots kännedom om att den ej passar din dator, så är det ju ren blåsning.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-22 14:37

Ingen kontakt

Problemet är ju att jag numer inte får någon kontakt med säljaren.
Han svarar varken på mejl eller telefon.
Får väl ringa via anonyma nummer så han inte ser vem som ringer...

Hade man bara fått kontakt och kunnat diskutera med honom hade det kanske gått att lösa.
Men man får väl svälja förtreten, hitta ett annat kort och ge bort pc-kortet till någon släkting som sitter med just en pc...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-22 15:40
Ursprungligen av clifford:

Problemet är ju att jag numer inte får någon kontakt med säljaren.
Han svarar varken på mejl eller telefon.
Får väl ringa via anonyma nummer så han inte ser vem som ringer...

Hade man bara fått kontakt och kunnat diskutera med honom hade det kanske gått att lösa.
Men man får väl svälja förtreten, hitta ett annat kort och ge bort pc-kortet till någon släkting som sitter med just en pc...

Trist läge, verkligen. Förstår dig att du känner dig lurad. Kanske kan du sätta ut det kortet på annons och få lite pengar tillbaka. Prova att kontaka säljaren ett par gånger till. Och om du ej får tag i personen så är det ju uppenbart att denne är en oseriös säljare.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-12-23 00:13

Don't get mad, get even...

Daniel1210: Word!

Varför ska man ge sig? Han har ju uppenbarligen blivit lurad, även om han borde kollat upp kortet först såklart. Att killen varken svarar på mail eller telefon tyder ju på att han vet att det är något fel och inte vill lämna tillbaka pengarna. Han visste förmodligen vad han gjorde, även om det nu verkar rätt dumt då han lika gärna kunde sålt kortet till någon som faktiskt kunde använda det och slippa risken att ha sålt det till ett psycho som kommer sprätta upp magen på honom i sömnen.
(Säger inte att trådskaparen är ett psycho, men det finns ju folk som kan reagera på ett sånt sätt, så det är bäst att vara ärlig^^)

Har faktiskt aldrig köpt nånting begagnat, är fortfarande lite skeptisk till allt sånt där. Däremot sälja saker har fungerat jättebra, oftast för att jag träffar personerna irl, eller säljer via postförskott / de sätter in pengar på mitt konto först, sen skickar jag sakerna.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-23 03:36

Du ska göra som du själv känner men gör det inte för omständigt för dig själv.

Det där med att åka o hälsa på han tycker jag låter som en bra idé nackdelen är att du verkar bo en bit därifrån så då är det kanske mest omständigt.

Svälja o gå vidare kan man göra. Men tänker alla så, vad händer då?... Nä det svenska civilkurage är stort *ironi*

Men som sagt är det inte för omständigt så åk tillbaka.

Om han sen inte vill komma till nån deal så hade jag personligen nog slängt kortet på han o förlorat dem hundralapparna eller vad det kostat. Med vetskap om att jag iallafall varit där o ställt han mot väggen.

Fast å andra sidan så har jag kastat kortet på han så kan han ju sälja det igen...kanske dumt.

Hur mycket köpte du kortet för? 100:- ? 125:- ?

Det var tråkigt att kortet inte fungerade, och dåligt av säljaren att inte svara. Men en hundralapp känns som lite väl lite att snurra upp sig på. Jag skulle inte tro att säljaren medvetet letade efter en köpesannons för att blåsa någon stackare på 100 kronor, det blev nog bara fel, försök ta kontakt med säljaren om ett par dagar igen så ska det nog säkert lösa sig

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-12-23 21:41

Köpte det för 600. enligt säljaren var det i princip samma som ett 9600, visserligen nedklockat några mhz, men i gengäld med 128 mb ram. Eftersom nya 9600 till min mac kostar över tusenlappen var jag dumsnål och trodde det var en bra affär...

Alltid lätt att vara efterklok, och skulle naturligtvis ha kollat mer på nätet innan. Visst, jag var var naiv, men jag trodde ändå nånstans att mac-säljare var mer seriösa. Han körde ju själv mac och visste en del om vad han pratade om – som hur man resettar pram osv.
Men jag förstår inte att man, som i hans läge, skitar ner sig så för 600 spänn. särskilt inte med tanke på att han även verkar ha någon typ av webbfirma och gör uppdrag åt andra.

Men – jag har fixat annat kort, det här blev en dyrköpt läxa (även om de jag handlat från via forumet förr alltid har varit reko och sänt mig schyssta grejer) och jag får som sagt svälja och gå vidare.
Och någon gång när jag är i götet kanske knacka på hans dörr, visa kortet och kräva pengar åter.

Hmm ja det stämmer iofs, att det i stort sett är samma som ett 9600
Men 9600 och 9550 kom ut våren 2004, och då till ett pris av runt $70 eller 500kr (det är vad korten kostade till PC-sidan iaf), att fyra år efter ta nypris eller mer för det kortet var inte sjysst! Det finns inget i en dator som tappar i värde så fort som ett grafikkort.

Fortsätt försöka få tag på honom, 600kr var ju en lite större summa som inte är lika lätt att släppa. Knacka på nästa gång du är i Göteborg om du inte får tag på honom!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-24 11:22

Jag upprepar, sätt ut kortet på annons och samtidigt försök få tag i säljaren. Ur denna trista situationen får du bita i det sura äpplet. Och möjligen få tillbaka lite av pengarna du lagt ut genom att sälja det vidare. I bästa fall får du tag i säljaren och får tillbaka pengarna. Alla gör vi misstag någon gång på olika sätt. Jag har också gjort liknande misstag. Och man får göra det bästa av situationen. Överdriv inte handlingarna oavsett värde.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 00:08

Finns det överhuvud taget Mac ATI 9550 kort? Många ATI PC kort går att flasha så att dom fungerar i Macs. Men då är kortet absolut inte värt nypriset som var för 2-3 år sen. Kanske något att tänka på. Jag flashade självt ett PC ATI 9200 PCI kort och har den i min smurf G3a. Jag tror du kan inte göra mycket förutom prova att kontakta försäljaren och kräva att få tillbaka pengarna eller att sälja kortet vidare förmodligen med förlust. (Du kan prova att flasha kortet men om du inte vet hur eller om det nu är ens känt att kortet går att flasha kanske det är bäst att låta bli).

//Rob

Ett tips till er som ska handla kort i framtiden.

Tog mig 30 sek att konstatera att kortet inte finns till en Mac
http://ati.amd.com/products/mac.html

1
Bevaka tråden