Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

filer kan inte flyttas

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-20 19:29

Hej!

Jag försöker få in XP på min MBP 2.2 15", men när jag ska partitionera säger den att vissa filer inte kan flyttas och vill att jag formaterar.
Jag är inte direkt sugen på det (eller det kanske är en lätt process?)
Kan man gå runt det?
Skulle det behövas har jag en extern disk, förutsatt att det är en enkel procedur.
Annars går jag o köper leopard först.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-20 22:03

Jag är inte alldeles säker, men jag tror att det kan vara så att innehållet på disken är fragmenterat, dvs uppdelat på små bitar spridda lite här och var på hårddisken. Operativsystemet har egentligen inget problem med detta eftersom det håller koll på var på disken grejerna finns, men om man skall börja partitionera om disken, så vill man ju plötsligen hantera en stor sammanhängande del av disken, och då blir det krågel, eftersom det ligger småbitar av alla möjliga filer där.

Sen kan det ju vara så att det inte finns diskutrymme nog att mellanlagra partitionen du vill flytta/ändra.

Testa att köra defragmenteringsverktyget under windows, och se om det hjälper. Kanske måste du också defragmentera din Tiger-partition. Så vitt jag vet finns inget inbyggt defragmenteringsverktyg i Tiger, men ett sätt att defragmentera är att läsa alla filer på disken och skriva dem i ordning en efter en. Det kan man göra genom att starta från installationsskivan och göra en avbild av osx-partitionen som lämpligen sparas på den externa disken du har. Här är det dock läge för en varning, eftersom åtminstone för vissa modeller (min första generationens macbook t.ex.) så går det inte att göra en återställning från en avbild som ligger på en extern disk via Skivverktyget. Dock skall det gå via Terminal med kommandot asr (apple software restore).

Det finns många som är betydligt kunnigare om detta än jag, men jag tänkte jag skulle dela med mig av det jag upplevt själv när jag försökt partitionera om disken i min macbook.

EDIT:
Nu när jag faktisk läser vad du skrivit ser jag att du inte har XP installerat, så mitt "defragmentera under windows"-tips är lite goddag yxskaft. För att partitionera osxdisken gäller det jag sa dock - det var precis detta problem jag hade med min macbook. När jag väl gjort en avbild och installerat om den (inte med Terminal och asr utan via en andra macbook och target-läge) så fick jag inte igång bootcamp, för det klagade på att jag inte hade uppdaterat all programvara som krävdes, vilket jag ju dock förstås gjort. Det hela slutade med att jag valde en virtuell maskin i Parallels istället, och det är jag tämligen nöjd med, men jag spelar ju t.ex. inga spel eler gör nåt annat som skulle halta betänkligt under Parallels.

Mvh
/genell

Senast redigerat 2007-12-20 22:36

har samma problem, och som ja förstår skall ja starta installationsskivan och sedan hittar ja någonstans där det står skapa en avbild ? blev lite orolig när du inte hade lyckats med en pterställning på din gamla mac.......

är detta det enda o säkra alternativet ?

vill ha min dator med bilder, ljud o filmer exakt som innan....bilr den det om man gör en avbild?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 17:47

Trodde inte man kunde ladda ner/installera beta versionen av bootcamp längre?
EDit: Frågestllningen var vad jag förstår 10.4 eftersom du säger att du ska springa iväg o köpa leopard om det inte funkar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-01-02 17:52
Ursprungligen av ufred:

Trodde inte man kunde ladda ner/installera beta versionen av bootcamp längre?
EDit: Frågestllningen var vad jag förstår 10.4 eftersom du säger att du ska springa iväg o köpa leopard om det inte funkar.

Jag hittade den på tja...du kan säkert gissa var
Gick fint att installera, men eftersom partitioneringen inte funkade har jag inte kunnat testa hela vägen.
Jag struntar dock i det hela tills jag köpt leopard.

1
Bevaka tråden