Ska bli en Macanist - ska köpa Macbook!

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej allesammans!

Vilket underbart forum! Precis vad jag behövde som ny för att samla på mig kunskaper och inspiration för att byta från PC till Mac. Det är på tiden!

Jag ska köpa en Macbook via företaget jag är anställd på, men vet inte riktigt vart jag ska köpa ifrån. Har hittat flera ställen, såsom Applestore, Macoteket och lokala butiker osv, men har hängt upp mig på inWarehouse.se. Detta pga. att jag vill teckna en försäkring då jag är orolig över att det sker nån olycka eller stöld. Har läst igenom lite trådar och många har pratat om AppleCare, men känner inte att jag vill punga ut så mkt pengar för det där.

Priset på Macbooken är samma som alla andra | inWarehouse.se - 08-664 46 00

Det går inte att länka till försäkringen, så med risk för att klottra för mkt så skriver jag in det här:

Förlängd garanti, ersättning vid olyckshändelse och stöld.

inWarehouse kan erbjuda dig marknadens mest förmånliga allriskförsäkring och förlängd garanti för din nya produkt.

3 års Tryggt Ägande innebär:

Förlängd garanti till 3 år
Ersättning vid olyckshändelse
Ersättning vid förlust och stöld
Gäller i hela världen på bärbar utrustning
Ingen värdeminskning eller avskrivning
Lägre premie än hos andra
Låg självrisk

Försäkringen gäller för plötslig och oförutsedd skada, olyckshändelse eller stöld på försäkrad produkt under 36 månader från och med mottagningsdagen. För garantiskador gäller försäkringen från och med den dag den ordinarie leverantörsgarantin slutat gälla upp till 36 månader från mottagningsdagen.

Självrisken är 500 kr för egendom med ett produktvärde upp till 14,999 kr per skada. För egendom med ett produktvärde över 15,000 kr är självrisken 1,000 kr per skada.

Egendomen ska alltid handhas med normal aktsamhet. Allmänna villkor

Frågor:
1. Fördel/nackdel med att köpa ifrån inWarehouse?
2. Vad tycker ni om inWarehouse försäkring?
3. Kan jag använda min hemförsäkring trots att datorn går på företaget?
4. Vad innebär dessa 3 år av förlängd garanti?
Är det vanlig Applegaranti eller inWareouse egna garanti vad det nu innebär och omfattar?

Flera frågor kommer att dyka upp, men behöver akut svar på dessa så jag vet hur jag ska gå vidare.

Tacksam för snabba svar!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-20 10:49

När du köper en Mac så får du automatiskt garanti på den i ett år, det ingår i priset. Du har tills den perioden är slut på dig att förlänga den till en treårig AppleCare-garanti. Gör det.

Hej Jogin. Tack för snabbt svar. Ja, den 1-åriga garantin känner jag till. Vet inte om jag förstått det rätt men inWarehouse försäkringen låter ju jättebra. Är skillnaden mellan den o AppleCare endast telefonsupporten man får från Apple? Hur är det med stöld, skada och olycka försäkringarna sinsemellan?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-20 11:06

Jag har inte en susning om hur inWarehouses försäkring fungerar. Det jag vet är att AppleCare fungerar klockrent.

Du kan ju ringa o fråga Apple själv, hör med dem hur väl inWarehouses försäkring täcker deras reparationer.

Jag tycker inte du ska snika på det här området. Att köpa en bärbar dator utan ordentlig försäkring är fullständigt vansinnigt, tycker jag.

Hm, att ringa Apple tänkte jag inte ens på. Ska ringa de under dagen. Försäkring ska jag köpa. Därför jag ställt alla dessa frågor. Ringer Apple och kan ge dig svar sen på vad de säger. Blir till nytta för många andra i min situation också.

Så, avslutat samtalet med Apples support. Fick följande svar gällande AppleCare:
1. Ingen självrisk
2. Försäkringen täcker inte endast Macbook, utan även alla dess tillbehör. Såsom mus, externt tangentbord m.m.
3. Batteriet täcker de inte då det är en förbrukningsvara.

Bad han jag pratade med att gå in på inWarehouse och titta på försäkringen. Han rekommenderade självklart AppleCare men jag bad om han ärliga åsikt och han tyckte att det var riktigt bra, med tanke på att det var utanför Apples ramar.

Ska bara dubbelkolla med inWarehouse ang. om vad du sa hur de täcker Apples reparationer osv.

Just nu lutar det åt att det blir inWarehouse köpet kommer att göras.

Återkommer!

Ursprungligen av t0mmi3b0y:

Så, avslutat samtalet med Apples support. Fick följande svar gällande AppleCare:
1. Ingen självrisk
2. Försäkringen täcker inte endast Macbook, utan även alla dess tillbehör. Såsom mus, externt tangentbord m.m.
3. Batteriet täcker de inte då det är en förbrukningsvara.

Bad han jag pratade med att gå in på inWarehouse och titta på försäkringen. Han rekommenderade självklart AppleCare men jag bad om han ärliga åsikt och han tyckte att det var riktigt bra, med tanke på att det var utanför Apples ramar.

Ska bara dubbelkolla med inWarehouse ang. om vad du sa hur de täcker Apples reparationer osv.

Just nu lutar det åt att det blir inWarehouse köpet kommer att göras.

Återkommer!

Till mig och min flickvän sa de på Inwarehouse att självrisken är på 500 och att man då får en ny produkt om den man har gått sönder oavsett om man har spillt kaffe på den eller att den har blivit snodd. Sjukt värd försäkring. Sen kanske de lagar mindre problem istället för att byta ut datorn helt iofs.

EDIT: Okej, jag läste inte Pierre's inlägg. Men av de jag vet har den försäkringen på macbooks så vet jag ingen som blivit nekad något.

Ursprungligen av dackee:

Till mig och min flickvän sa de på Inwarehouse att självrisken är på 500 och att man då får en ny produkt om den man har gått sönder oavsett om man har spillt kaffe på den eller att den har blivit snodd. Sjukt värd försäkring. Sen kanske de lagar mindre problem istället för att byta ut datorn helt iofs.

Det är detta jag menar. Sjukt billigt iom att det täcker olycksfall och stöld. Det blir nog därifrån jag köper Macbooken. Vad har ni köpt och har ni varit i kontakt med deras kundtjänst/support? Och i så fall, hur tycker ni att de sköter sig?

Tack för svaret.

Typiskt, skulle beställa Macbooken men den tog slut idag =/
Nåväl, får samla på mig mer kunskaper under tiden.

1. Går det att använda vanlig PC USB mus i Mac OS X? Ingen mac-mus behövs väl?
2. 120 gb räcker inte långt. Har en vanlig PC extern hårddisk. Denna funkar väl i Mac OS X?

Rent generellt, alla tillbehör som används för PC via USB funkar väl även i Mac OS X ?

Typiskt, skulle beställa Macbooken men den tog slut idag =/
Nåväl, får samla på mig mer kunskaper under tiden.

1. Går det att använda vanlig PC USB mus i Mac OS X? Ingen mac-mus behövs väl?
2. 120 gb räcker inte långt. Har en vanlig PC extern hårddisk. Denna funkar väl i Mac OS X?

Rent generellt, alla tillbehör som används för PC via USB funkar väl även i Mac OS X ?

1. Det mesta som använder USB funkar direkt i OS X, varav en stor del inte behöver extra drivrutiner. Möss lär garanterat fungera.

2. Du kan använda en vanlig hårddisk, men NTFS finns det inte stöd för. Formatera den till HFS+ om du bara ska ha den till Macen, eller FAT32 om du vill använda den med både Windows och Mac OS X.

Ja, typ. Alla som inte kräver nån mjukvara på datorn brukar fungera.

"2. Du kan använda en vanlig hårddisk, men NTFS finns det inte stöd för. Formatera den till HFS+ om du bara ska ha den till Macen, eller FAT32 om du vill använda den med både Windows och Mac OS X."

Härligt. Vad är den stora skillnaden mellan NTFS / FAT32?

Tack för svaret Redglittercoffin.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 09:25

"2. Du kan använda en vanlig hårddisk, men NTFS finns det inte stöd för. Formatera den till HFS+ om du bara ska ha den till Macen, eller FAT32 om du vill använda den med både Windows och Mac OS X."

Härligt. Vad är den stora skillnaden mellan NTFS / FAT32?

Tack för svaret Redglittercoffin.

stora skillnaden mellan NTFS / FAT32 är att man kan överföra större filer i NTFC.

vilket FAT32 är begränsat till 4gb stora har jag för mig det är eller så var det 2gb.

måsäga bra val att välja mac gjorde det för ett år sedan själv, har inte saknat windows än så länge.

Det är ju ingen stor skillnad för användaren, men det är helt olika filsystem. Mac OS X stöder att läsa filer from NTFS, men inte skriva. Det finns säkert nåt paket (ntfs-3g?) som möjliggör detta, men i standardutförande går det inte iaf. FAT32 stöds däremot fullt ut, men annars är HFS+ ett bättre filsystem, om du bara ska använda disken till din Mac.

Se[BBB]e: Jag tänkte köra Parallels och köra både Mac OS X och xp.
Vad är smidigast då? Vad hade du gjort?

Tack för svaret.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 09:30

Se[BBB]e: Jag tänkte köra Parallels och köra både Mac OS X och xp.
Vad är smidigast då? Vad hade du gjort?

Tack för svaret.

kör både bootcamp och parallels eller VMware fusion.

för enkla saker i xp funkar då i VMware fusion som jag själv använder funkar det mesta.
Men om du vill spela eller använda tyngre program tex 3D program och sånt så är det boot camp som gäller.

bästa jag upptäckte efter använt boot camp ett tag var när jag installerade WMware fusion var att jag inte behövde skapa ny disk med windows. Kunde använda bootcamps disk :D.

fudge: Tack för informationen! Kollade runt efter demos och hittade denna för VMware.
Ursnyggt och hur smidigt som helst!

http://www.youtube.com/watch?v=JIApJMzGzDQ&eurl=http://mac.feber.se/feber/?p=80

1. Vad är den stora skillnaden mellan Parallels / VMware Fusion?
2. Fördel / nackdel mellan programen?

Efter detta klipp så blir jag mer o mer en macare. Kommer att tvinga hela släkten att bli macanister.

Macbooken får jag i januari och efter den ska familjedatorn bytas ut mot en iMac. Wohoo!

• Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-21 12:23

Genom Parallells kan du köra alla Win-program.
Vilka begränsningar VMware Fusion har kan nog andra vittna om.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 14:43
Ursprungligen av Le:

Genom Parallells kan du köra alla Win-program.
Vilka begränsningar VMware Fusion har kan nog andra vittna om.

ok funkar det som crossover typ?

VMware så öppnar ett fönster med windows där man har hela kittet till och med bootar upp windows så det tar lite tag innan man är klar att använda windows.

Ursprungligen av fudge:

ok funkar det som crossover typ?

VMware så öppnar ett fönster med windows där man har hela kittet till och med bootar upp windows så det tar lite tag innan man är klar att använda windows.

Både VMware och Parallels är "virtuella PCs" där man startar en hel windowsinstallation.

CrossOver är ett försök att efterlikna Win-APIt så pass mycket att man kan köra windowsprogram utan att köra operativsystemet.

Parallels och VMware kan köra alla program men kräver också en Windowsinstallation. CrossOver har väldigt begränsat programstöd men kräver ingen windowsinstallation.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-21 14:41

fudge: Tack för informationen! Kollade runt efter demos och hittade denna för VMware.
Ursnyggt och hur smidigt som helst!

http://www.youtube.com/watch?v=JIApJMzGzDQ&eurl=http://mac.feber.se/feber/?p=80

1. Vad är den stora skillnaden mellan Parallels / VMware Fusion?
2. Fördel / nackdel mellan programen?
Wohoo!

vet inte skillnaden mellan dem. Men är bara test sig fram och se vilket som passar bäst.

Bara för att gör det lite mer jobbigare så finns det crossover också och den simulerar windows direkt på mac så man installerar på mac disken, men av erfarenhet så funkar den inte så bra.

Sen kan man göra såhär med Parallels:
http://www.technopinoy.com/wp-content/uploads/2006/12/coherence.jpg

Dvs köra windowsprogram direkt på Mac OS X-skrivbordet. VMWare stöder såvitt jag vet endast att köra Windowsapplikationer i ett separat Windows-fönster, alternativt fullskärm.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-21 17:50
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Sen kan man göra såhär med Parallels:
http://www.technopinoy.com/wp-content/uploads/2006/12/coherence.jpg

Dvs köra windowsprogram direkt på Mac OS X-skrivbordet. VMWare stöder såvitt jag vet endast att köra Windowsapplikationer i ett separat Windows-fönster, alternativt fullskärm.

Det går med VMware Fusion med, och senast jag testade (visserligen ett halvår sen) fungerade deras lösning betydligt smidigare. Parallels krånglade med exposé och så.

Det visste jag inte ^^ Har endast kört VMWare Server, och då bara under Linux.

Angående din försäkring. Tog själv en sådan på min Powerbook jag köpte förra året. Den kostade 2000 tror jag och den skulle täcka allt. Med en självrisk på 495 kr. Jag har varit jätteförsiktig med den och mest haft den hemma. Men så en dag till frukosten råkade jag spilla oboy i den och den la av. Ringde försäkringsbolaget i fråga och när jag förklarade hur det gått till, så sa hon att jag varit oaktsam och därför skulle jag själv få stå för 20% av värdet av en ny dator. Det var ju inte så skoj kan man säga, men vad skulle man göra.

Nu sitter jag här med en Macbook Pro istället och vätskor kommer inte nära min dator längre. Vad skulle hända om man tex inte knutit skorna och snubblar med datorn i handen och den åker backen? Är man oaktsam då med tro. Olyckshändelse är ju en olyckshändelse. Men de tolkar varje enskilt fall var för sig.

Tips, ring försäkringsbolaget och hör vad som gäller, tro inte på försäljarna att vad som helst kan hända och du får en ny med självrisk på 495 kr.

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Tips, ring försäkringsbolaget och hör vad som gäller, tro inte på försäljarna att vad som helst kan hända och du får en ny med självrisk på 495 kr.

Tack Pierre för svaret. Känns riktigt surt att läsa vad som hände dig! Jag har varit inne på samma typ av tänkande så din situation får mig och bli mer fundersam gentemot försäkringsbolaget. Får ringa och höra hur det verkligen ligger till.

Nu till nästa dilemma: 1024 mb ram känns inte så mycket med tanke på det billiga priset på ram-minnen nu. Min fråga är vad man ska välja i denna uppsjö av minnen som finns idag?

Tänkte mig minst 2 gb ram och har hittat följande ram-minne, ännu en gång på inWarehouse
1. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1063080&node=763
2. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1188616&node=763
3. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1188617&node=763

1. Hur pass kompatibla är de med Macbooken?
2. Påverkar det systemet/prestandan på nåt sätt?
3. Hur funkar det om man behåller ett av de 512 mb minnena som redan medföljer och köper t.ex. 1 gb ram från annan tillverkare (ovanstånde länk) ? Krockar minnen med varandra på nätt sätt eller fungerar de bra ihop?
4. Är det bäst att köra 2 st likadana minnen med samma storlek?

Tack för svar.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-30 12:29

Nu till nästa dilemma: 1024 mb ram känns inte så mycket med tanke på det billiga priset på ram-minnen nu. Min fråga är vad man ska välja i denna uppsjö av minnen som finns idag?

Tänkte mig minst 2 gb ram och har hittat följande ram-minne, ännu en gång på inWarehouse
1. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1063080&node=763
2. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1188616&node=763
3. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1188617&node=763

1. Hur pass kompatibla är de med Macbooken?
2. Påverkar det systemet/prestandan på nåt sätt?
3. Hur funkar det om man behåller ett av de 512 mb minnena som redan medföljer och köper t.ex. 1 gb ram från annan tillverkare (ovanstånde länk) ? Krockar minnen med varandra på nätt sätt eller fungerar de bra ihop?
4. Är det bäst att köra 2 st likadana minnen med samma storlek?

Tack för svar.

1. Står klart och tydligt på sidorna att dom är kompatibla med Mac.
2. Släng orginalet för att få plats med större.
3. Skall fungera
4. Tror inte det har betydelse på macbook
Köp så mycket du kan sätta i datorn, ram kan man inte få för mycket av kan ja lova.

Som Pierre /M-stad säger så är Kingstone KTA-MB667 Apple maskinspecifika minnen.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1138383
769:- för 4GB är absolut idiotiskt att inte köpa!!!!

Ursprungligen av Tjarven:

1. Står klart och tydligt på sidorna att dom är kompatibla med Mac.
2. Släng orginalet för att få plats med större.
3. Skall fungera
4. Tror inte det har betydelse på macbook
Köp så mycket du kan sätta i datorn, ram kan man inte få för mycket av kan ja lova.

Som Pierre /M-stad säger så är Kingstone KTA-MB667 Apple maskinspecifika minnen.

Tack för informationen Tjarven! Nu vet jag allt jag behöver veta för att köpa Macbooken och ram-minne. Mycket bra info.

Ursprungligen av Tjarven:

1.

Hej igen Tjarven!

Ville beställa hela paketet idag, men fick beskedet att det minnet som du rekommenderar är slut både i lager och hos leverantören.

Kundtjänst tipsade mig om detta minne:
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1188613&node=582

Bra/dåligt och är det prisvärt?

Tacksam om andra kan svara på frågan också!

Bevaka tråden