Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla MBP till TV och extern dataskärm samtidigt

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-12-20 02:23

Surfade runt lite och hittade detta http://www.bramida.se/images/dvi-40.jpg
Rätta mig om jag har fel men med den adaptern ska det kunna att koppla både till Tv:n samt extern dataskärm samtidigt?

Är det säkert att köra en unknown märke adapter? Vill ju inte att det ska hända någonting med min MBP.

Hälsningar från en nybliven mac ägare.

Hej!

Jag har en väldigt billig (enkel) vga-tv brygga, med vga in, vga ut och rca (video) ut.

Dvs jag ansluter den mellan min vanliga (singel)skärm och datorn men kan då plocka ut video av det som visas på skärmen.

Så du _kan_ ju koppla en extra skärm OCH en tv på samma dator-utgång.

Jag vet inte vad där e för portar på din imac/externa skärm, men en sådan kabel-adapter som du länkar till skulle ju säkert funka fint, om du har en extern video-converter (vga till tv).

Den medföljande apple-convertern kräver nog att kopplas direkt till datorn, där jag förmodar att video-signalen sänds på något sätt och apple-convertern egentligen bara är en break-out-box, dvs anslutning till stift som vanlig datorskärm inte använder.

om så vore fallet så kommer ju inte split-kabeln vara ansluten till dessa stiften ifråga vilket gör apple-adaptern obrukbar.

men här får proffsen svara mer ingående då jag bara gissar och jämför storleken mellan min macbook tv-ut adapter och min vga-converter.
En converter som är minst 4ggr större o kräver egen strömkälla (usb tror jag)...

En sak med externa tv-converters som stör mig är upplösningen.
Den omvandlar den nuvarande signalen till tv-upplösning, vilket gör att vissa (speciellt högre) upplösningar och frekvenser gör så att tv-bilden flimmrar som på en betal-kanal utan decoder..
Men det funkar fint upp till 1024x768 och ibland 1152xvaddetnuvar..

1
Bevaka tråden