Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk i Leopard, hur hittar jag datorer?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-12-19 12:47

Jag har nyligen installerat leopard på en dator på jobbet för att ev köpa in till samtliga andra, men vill prova och utvärdera först. Allt verkar ok utom en sak som jag inte får till. Skolan där jag jobbar har massor av datorer i sina nätverk. Men jag kan inte längre se dem i nätverket.

Förr dök allt upp i nätverket. (alla maskiner i hela gymnasieförbundet ca 500 st i olika hiarkier. Flera av dessa kan jag logga in på för att lägga in material osv.
Men nu finns det bara 2 st i vänsterspalten. (den ena står bredvid mig) den andra en server vi använder mycket (osx)

Men jag ser inte längre Windowsservern eller någonting annat. I "användrahandboken" som följer med Leopard så finns också symbolen för "alla". Men den finns inte på min dator.

I hjälp menyn står det att de datorer som är fildelade dyker upp automatiskt. Detta stämmer inte då jag vet datorer som jag inte kommer i kontakt med. Är det verkligen så illa att jag måste skriva in en sökväg och ett exakt namn på den datorn jag vill komma åt för att hitta den. Detta låter mycket dåligt i så fall.

Går det verkligen inte att få upp alla datorer som är anslutna i nätverket och som man med lösenord kan gå in på?

Jag har ett problem som liknar ditt väldigt mycket, dock har jag inte ens en delad-sektion eller vad man ska kalla den. (obs, installerade just leopard så det kanske är jag som inte fattar ett dugg dock.) Såhär ser finder ut för mig:

Jag vill ju gärna kunna bläddra på de andra datorerna som är inkopplade på routern också liksom (en mac och en fulpc).

Samma här , vi har 1 pc i nätverket ytterligare och inte ser man den trots att vi har delat ut disken i pcn!
Nån som har nån susning om var lösningen kan ligga?

Nu har jag i alla fall kommit så långt att jag kan se Macen i PCn och dess delade mapp.
Kan tanka från Macen osv...
Men inte ser jag pcn ändå i Finder!
Helt outgrundligt knepigt!

Inte riktigt säker men kolla vad brandväggen säger....

Finns under Säkerhet i Systeminställning (på Leopard).

Bra förslag , men "tillåt alla inkommande anslutningar" var ikryssat.
Jag blir inte klok på det här.
Som ett extra försök installerade jag Bonjour for Windows på pcn.
Men inte ens det hjälper.
Jag försökte med ett knep för att föra över filer till macen genom att
lägga dom i macens delade mapp som jag ser i pcn men det tillåts inte.

En gåta det här!
Min mac står ju i princip vidöppen och ändå ser jag inte pcn!

kan det vara så att pecen och macen inte befinner sig i samma arbetsgrupp? sånt brukar strula, har för mig att macarna som standard ansluter till "workgroup" med windows gärna kallar arbetsgruppen för "MSHOME"

Ett alternativ kan vara att lägga in apple bonjour för windows...

http://www.apple.com/support/downloads/bonjourforwindows.html

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-12-27 21:31

inte klok på det heller.

Hemma har jag två macar som sitter i en router. De kan hitta varandra på nätverket. Jag tittade in på "nätverk" och klickade i avancerat och hittade iallafall någonting som skiljer datorn hemma från jobbets.
Under fliken 802.1x fanns två "protokoll" förbockade. Jag vet inte vad de är för men detta skijer från arbetsdatorn. Någon som vet? är det värt att prova när ledigheten är över?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-01-14 15:48

hmm... nu dök det upp?

Inte för att jag fattar någonting, men idag var det tillbaka. Rubriken "alla" under delat i findern. Den har jag saknat i flera veckor. Så nu verkar jag se alla datorer igen. (Det är bara jag som använder datorn, så ingen annan har varit och fingrat.)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-14 16:18

Leopard och SMB-nät är en katastrof. Det finns tusen forum därute som kokar - huvuden har rullat på Apple och alla väntar på en update.
Kontakten med andra enheter kommer och går...slumpmässigt. Innehåll visas ibland - ibland inte. Enheter forlorar kontakt efter att Macen vilat. Etc, etc, etc...
Katastrof.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-14 18:03
Ursprungligen av mjg:

Leopard och SMB-nät är en katastrof. Det finns tusen forum därute som kokar - huvuden har rullat på Apple och alla väntar på en update.
Kontakten med andra enheter kommer och går...slumpmässigt. Innehåll visas ibland - ibland inte. Enheter forlorar kontakt efter att Macen vilat. Etc, etc, etc...
Katastrof.

Jag tycker tvärtom att samba i leopard är mycket bättre än i tiger. Exempelvis kan jag låta datorn gå i vila utan att behöva avmotera volymer innan.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-14 18:28
Ursprungligen av bolle:

Jag tycker tvärtom att samba i leopard är mycket bättre än i tiger. Exempelvis kan jag låta datorn gå i vila utan att behöva avmotera volymer innan.

Du har haft tur. Där ute i den stora världen är klagomålen enorma - rekord har slagits. Den stota updaten som väntas har till stor del med detta att göra. Rykten säger att Apple's kodare har varit tvungen att börja om från början med hela nätverkskoden.
Det funkar tydligen bara klockrent under mycket specifika omständigheter med rätt hårdvara och rätt nät.
För Apple's satsning på att Apple-burkar ska kunna tryckas in i företagsnät har buggskandalen varit katastrofal.

1
Bevaka tråden