Hej

Jag har installerat Leopard på min maskin, jag gjorde en clean install och ingen uppgradering, detta verkar ha skapat lite problem och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.

Jag har två volymer på datorn, "Leopard" och "Seagate". Jag har mitt iPhoto-bibliotek på Seagate-volymen. När jag startade iPhoto för första gången höll jag inne option-knappen för att få välja vilket bibliotek jag ville använda, och jag browsade fram till biblioteket på Seagate-disken. När jag nu startar iPhoto möts jag av det här:

"Repair" var knappen jag valde att trycka på, men varje gång jag startar iPhoto möts jag av samma dialogruta - så det verkar inte som att iPhoto kan repaira.

Jag tittade rättigheterna på seagate-disken, och där såg det ut som det ska:

Men när jag tittade på rättigheterna till iPhoto-biblioteket, som ligger i roten på seagate-volymen ser det ut såhär:

Det som är intressant är texten "You have custom access" - men samtidigt står det att jag både kan skriva och läsa. Jag har klickat på låset och ändrat om bland rättigheterna för att se om det skulle lösa det, att t.ex. göra så jag bara kan läsa för att sedan ändra tillbaks till att både kunna skriva och läsa, för att försäkra mig om att det inte är nån fil i biblioteket med andra rättigheter, jag har också varit noga och sett till så det sker i alla undermappar till biblioteket

Men det blir fortfarande samma sak när jag öppnar iPhoto, den frågar varje gång om jag vill repaira, väljer jag repair kommer jag in i iPhoto och kan titta på mitt bibliotek, men jag kan inte ändra i det eller lägga till nya bilder.

Jag testade att kopiera över biblioteket till min systemvolym, "Leopard", till bilder-mappen i min hemmamapp för att se om det kanske gick bättre där, men jag får samma felmeddelande även då (efter att ha option-startat iPhoto för att byta till biblioteket i min hemmamapp)

När jag testade att ändra på rättigheterna här dock, hände det fler skumma saker, efter att jag ändrat till read only och sedan tillbaka till read & write, och startade iPhoto möttes jag av den här rutan

och efter det meddelandet avslutades iPhoto och mitt iPhoto-bibliotek visade upp en storlek på 0 KB i findern samt tappade sin fina ikon. (Filen vägde in på 5.25 GB innan och gick ju att läsa innan jag började ändra på rättigheterna)

här började jag nästan kallsvettas tills jag kom på att det ju bara var en kopia av biblioteket från den andra volymen samt att den är backupad off-site.

Hjälp mig! Hur går jag tillväga för att få ett fungerande iPhoto-bibliotek utan att börja om från scratch?

Disk Utility har inget att klaga på