Gratis PB från Applestore?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick min PB 12" för 2 veckor sen och Applestore har fortfarande inte dragit pengarna från mitt konto (handlade med Visa).

När jag beställde den så drogs pengarna dagen efter och hamnade under "Reserverat för uttag/köp" när jag kollade mitt konto, sen ett par dagar innan jag fick datorn så kom pengarna tillbaka på kontot igen..

Brukar Applestore vara långsamma på att dra pengar, eller har jag helt enkelt fått min PB gratis? (:

• Oregistrerad
  • 2003-05-15 17:14

Om jag var du skulle jag vara tyst

Ja, knip så länge som möjligt, men ha pengarna till hands. Annars tar de nog tillbaxs powerbooken.

Jag har ju inte direkt tänkt ringa och klaga, men de är bara lite jobbigt att gå runt med 26.000 på kontot, jag är rädd att jag kommer råka impulshandla nåt annat (:

• Medlem
  • 2003-05-15 17:58

Jag måste göra dig besviken.
Det hände mig samma sak med AirPort Extreme basstationen.
Först "reserverades pengarna" sen fanns de på kontot när jag fick AEBS:en men sen tog det bara 2-3 dagar innan pengarna drogs igen.
De kommer att ta sina pengar, det kan du vara så säker på.
Tyvärr?:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 18:00

Eller också kan du ju passa på och köpa en till PowerBook när du ändå har täckning.

Mmm.. men två veckor är ju faktiskt rätt lång tid.. jaja, är väl bara och vänta och se när dom tar pengarna av mig (:

Smart! Köp en exakt likadan Powerbook till för pengarna så har du två stycken

E-handel - say no more. I det årtioende som letsbuyit sålde som bäst (sämst) köpte jag en (1) Porsche vattenkokare. Lång histora, men den slutar med att jag fick två (2) vattenkokare och pengarna tillbaka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 21:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
E-handel - say no more. I det årtioende som letsbuyit sålde som bäst (sämst) köpte jag en (1) Porsche vattenkokare. Lång histora, men den slutar med att jag fick två (2) vattenkokare och pengarna tillbaka.

Det hade varit ännu bättre om du hade fått en Porsche istället för vattenkokaren.

eller två

FYI Det tog 6 månader innan de drog för mon Powermac MDD i aug förra året. Förr eller senare drar de.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-17 12:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av shompa
FYI Det tog 6 månader innan de drog för mon Powermac MDD i aug förra året. Förr eller senare drar de.

Sanslöst! Har aldrig hört något liknande.

Bara att hålla god min och vara tyst!
En av de bästa dealar jag gjort var när jag stegade fram till biljettkassan på Stenaline, lade upp en tusenlapp och bad att få en biljett till Fredrikshavn (kostar 80:-).
Kassörskan fipplar en stund och ger mig sedan en biljett samt 1920:- i växel. Behöver jag säga att det blev en blöt kväll ombord

Det här är ju fruktansvärt OT, men jag kunde inte låta bli... det är ju lördag, och det rann ner ett par pilsner...:D

Det är lurigt det där med e-handel...
En god bekant till mig jobbade på ett lite halvskumt e-handelsföretag alldeles i början, när de var "som värst"... Det var ju en massa oseriösa lirare som kastade sig in i branschen, och räknade med att göra snabba pengar. Alla skulle ju ett tag handla via datorn, haussen var ohygglig, folk köpte som galningar.

På websidorna deklarerade det där företaget att om de inte hade den önskade varan för leverans, så skulle kunden få en "näraliggande ersättningsartikel", plus någon liten present. Om man t ex beställt en grön tröja, och någon sådan inte fanns för snabb leverans, så kunde kunden i stället få en turkosfärgad, plus en plånbok eller en miniräknare el dyl.
(Dom hade ett jätteparti Taiwan-ficklampor, som oftast användes som "plåster på såren")
Kunden hade då naturligtvis all rätt att skicka tillbaka varan, och e-företaget bekostade alla fraktavgifter.
Tanken var att kunden skulle tycka att han/hon tjänat på affären trots allt, och därför vara nöjd och belåten.

Det besynnerliga var att det var aldrig någon som skickade tillbaka något!
Aldrig! Inte en enda gång!!!
Det gjorde så småningom min polare och hans jobbarkompisar lite djärva... dom fick för sig att dom skulle se hur långt det gick att driva det hela.
En som beställt en elborrmaskin, fick en campingservis... plus en ficklampa...
En som beställt en brödrost, fick ett damarmbandsur... plus en ficklampa...
Värst var nog den som hade beställt ett par rutiga tofflor, och fick en stekpanna... med lock... plus en ficklampa...
När min polare slutade där, var det fortfarande inte någon som klagat...:D

• Oregistrerad
  • 2003-05-17 21:12

Jag tycker att det är en självklarhet att göra rätt för sig, men det är kanske jag som är konstig ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman:
Bara att hålla god min och vara tyst!
En av de bästa dealar jag gjort var när jag stegade fram till biljettkassan på Stenaline, lade upp en tusenlapp och bad att få en biljett till Fredrikshavn (kostar 80:-).
Kassörskan fipplar en stund och ger mig sedan en biljett samt 1920:- i växel. Behöver jag säga att det blev en blöt kväll ombord

Det var inte snällt... Gissa vem som fick stå och förklara saker och ting för sin chef.
:eek:

Med en bakgrund från att ha jobbat på bank. En del "sämre" butiker kan ta mycket lång tid på sig att hämta pengarna från ditt konto. Skulden, d.v.s. din obligation att betala för varan försvinner ju inte. Problemet är att när butiken bestämmer sig för att skicka dataremsan till VISA så dras pengarna från ditt konto, oavsett om det finns pengar eller inte. Det innebär att om du inte har några pengar (eller inte tilltäckligt) på kontot blir du övertrasserad. Du bör därför ta kontakt med Applestore och kolla eller behåll pengarna på kontot. Tråkigt att vara en glädjedödare...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pontus . Sörlin:
Med en bakgrund från att ha jobbat på bank. En del "sämre" butiker kan ta mycket lång tid på sig att hämta pengarna från ditt konto.

Man undrar ju varför de gör så? Nå'n slags skatteplanering eller "kvartalsrapport" som inte får se för bra ut just då, kanske?

Ibland är det nog bara slarv. Men det finns säkert några som planerar lite kanske, ja. Undrar om Applestore faller in i någon av de kategorierna. Där kanske det helt enkelt handlar om dålig administration? Vissa funktioner som shipping etc fungerade inte alls för mig när jag köpte ipod t.ex.

• Oregistrerad
  • 2003-05-18 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Man undrar ju varför de gör så? Nå'n slags skatteplanering eller "kvartalsrapport" som inte får se för bra ut just då, kanske?

Jag gissar att de inte väntar medvetet med att ta ut pengarna. Det låter snarare som ett effektivitetsproblem hos Apple. Det är finansiellt förkastligt att inte se till att få in pengar så fort som möjligt. Genom att vänta tar de inte bara olika typer av risker (likviditetsrisk, valutarisk, risk för makroeffekter mm) utan de kan dessutom förlora pengar iom inflation samt gå miste om den avkastning de hade kunnat få för pengarna om de hade investerat pengarna.

MF

1
Bevaka tråden