iBook vs.Powerbook

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-15 16:30

Hej alla Mac-människor,

jag har nu efter månader av kval bestämt mig för att kasta ut min PC park och ersätta denna med en Mac. Nu är problemet: Vilken burk ska man inhandla?

Jag frågar därför om lite hjälp och erfarenhet från er här på planket.

Jag är ute efter en bärbar variant, som jag kan titta på filmer på när jag åker tåg samt för ordbehandling.

Jag har hört rykten om att 12" iBooken har en väldigt dålig skärm, stämmer detta? Hur värderar man skillnaden mellan att köpa en 14" iBook eller en "12 Powerbook?

Ytterligare en fråga: Hur kan man jämföra Macs processorhastighet med en PCs? Bör man lägga pengarna på större hdd eller på mer RAM?

Som ni kanske märker är det många frågor från en som bara väntar på att få konvertera. Snälla hjälp mig!

Tack på förhand
Oscar H.

Det går inte att jämföra en PPC med en Wintel-processor.
Inte att jämföra klockfrekvensen rakt av.
Det beror på vad och hur man mäter och jämför också.
Men generellt är en 1 GHz PPC snabbare än en motsvarande Wintelpropp.
Macarna är tillräckligt snabba för de flestas behov.
Jag tror inte att du kommer att uppfatta Mac OS X som segt.
Om valet och kvalet står mellan en 12" iBook och en 12" PowerBook så tror jag att det är hugget som stucket med skärmarna. Så dåliga som en del säger är de inte, men inte lika bra som på 15" PowerBook eller som på den med 17".
Men en maskin med G4 är att föredra framför G3. Så i ditt fall gör du bästa köpet om du tar en PowerBook 12".
Men om jag var som du skulle jag ha is i magen ett tag till. Troligen kommer Apple med en aluminiumvariant av 15-tummaren på nästa MacWorld Expo.
Eller försök hitta en begad PowerBook G4.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 17:04

Vissa tycker att 12" PBook har dålig skärm, de flesta inte efter vad jag förstått. Du kan söka i Bärbara-forumet på 99mac så hittar du nog ngn diskussion om ämnet.
Hårddisk-storleken beror väl på vad du ska använda datorn till, personligen klarar jag mig bra med 30 Gb(använder ca15). RAM kan man inte få för mycket av OSX är rätt så ramhungrigt så, ju mer desto bättre 256 klarar man sig med men 384 skulle jag rekommendera som minimum.

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-15 17:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
384 skulle jag rekommendera som minimum.

Nja.. 512 är nog minimum för mig iaf.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 17:33

Jo, HD och RAM varierar enligt smak..Finns väl inget "rätt" svar, allt som ryms kanske egentligen är optimalt

• Medlem
  • 2003-05-15 18:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Om valet och kvalet står mellan en 12" iBook och en 12" PowerBook så tror jag att det är hugget som stucket med skärmarna.
Eller försök hitta en begad PowerBook G4.

Tack för svaren hitintills!

Men hur är bra är det att kolla på film på sin 12". Är det värt att pröjjsa extra för en 15" där?

Som jag har förstått era åsikter rätt så ska man helst vänta lite och då kaufa en pBook 15" och där slänga in så mycket ram man bara kan?

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-15 18:36

Är du cinemast och vill ha så bra som möjligt, skall du nog köpa (minst) en 15".

Om du inte har bråttom, vänta & se vad som presenteras.

/ E

Innan man väljer dator kanske man ska fundera vad du ska ha den till?

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-15 19:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av excon
Som jag har förstått era åsikter rätt så ska man helst vänta lite och då kaufa en pBook 15" och där slänga in så mycket ram man bara kan?

Helt rätt! Jag sitter med en Tibook 15" 1GHz och det är nog första gången jag inte är avundsjuk på efterkommande modeller. (nåja, skulle vara inbyggt BT då, kanske)

Vad gäller RAM och X så finns det bara ett 'rätt svar'. Du kan inte ha för mycket!

Sitter här i soffan med min sprillans nya pb12" och surfar trådlöst...

Körde en ibook innan och jag säger bara en sak.. POWERBOOK!

De trådlösa nätet + bluetooth.. jag är helt såld. Sen att ju inte heller utseendet ett minus heller direkt. Den andas kvalitet, något som ibook inte gör tyvärr, även om den också har sina ljusa sunder

Alla som snackar om skärmen.. förstår inte faktiskt. Den är inte sämre än den på min ibook, och den var inte dålig. Så den duger helt klart!

• Oregistrerad
  • 2003-05-16 08:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av excon
Men hur är bra är det att kolla på film på sin 12". Är det värt att pröjjsa extra för en 15" där?

Köp en Apple Video Adapter istället och kolla film på din TV. Funkar hur fint som helst. Adaptern följer med PB12". På resande fot duger 12" då man ändå sitter så nära skärmen. Varning bara för iBooks högtalare som inte duger till någonting. PB12" trycker dock ut grymt ljud.

• Oregistrerad
  • 2003-05-23 13:46

Jag valde mellan PB 12" och iBook 12" och valde PB. Jag är helnöjd och vill inte tänka på vad som hänt om jag valt iBooken. Den är mycket gedignare på alla sätt och vis.

Angående kolla på film på tåget, så är det nog snarare de yttre förhållandena, ljus, buller, vad du har för hörlurar, hur du sitter osv som avgör kvalitén på din filmupplevelse.

Köp PB 12" och bli en lika lycklig och harmonisk människa som jag

• Medlem
  • Gothenburg/Maastricht
  • 2003-05-23 14:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Jag valde mellan PB 12" och iBook 12" och valde PB. Jag är helnöjd och vill inte tänka på vad som hänt om jag valt iBooken. Den är mycket gedignare på alla sätt och vis.

Angående kolla på film på tåget, så är det nog snarare de yttre förhållandena, ljus, buller, vad du har för hörlurar, hur du sitter osv som avgör kvalitén på din filmupplevelse.

Köp PB 12" och bli en lika lycklig och harmonisk människa som jag

Låter härligt! Snart är jag där:)

• Medlem
  • 2003-05-23 15:00

Ni jämför iBook och PowerBook lite märkligt tycker jag. iBooken kan man få för 12.000:- och PowerBooken kostar 21.000:-

Jag skulle bli besviken, arg och ytterligt förvånad om en dator som kostar nära det dubbla inte är lite bättre. Grejen är att jag tycker VERKLIGEN inte att PB verkar vara värd 9.000:- mer... För de pengarna kan man köpa en rätt snabb stationär Mac begagnad, eller en hyffsat bra platt skärm. Eller varför inte bjuda iBooken på en resa till Italien i ett par veckor.

• Oregistrerad
  • 2003-05-23 17:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Ni jämför iBook och PowerBook lite märkligt tycker jag. iBooken kan man få för 12.000:- och PowerBooken kostar 21.000:-

Jag skulle bli besviken, arg och ytterligt förvånad om en dator som kostar nära det dubbla inte är lite bättre. Grejen är att jag tycker VERKLIGEN inte att PB verkar vara värd 9.000:- mer... För de pengarna kan man köpa en rätt snabb stationär Mac begagnad, eller en hyffsat bra platt skärm. Eller varför inte bjuda iBooken på en resa till Italien i ett par veckor.

Inget märkligt med den jämförelsen så länge prisskillnaden finns med i ekvationen.

Dessutom är den lätt värd 9000:- mer.

/c

• Medlem
  • 2003-05-23 19:43

Nej, det är klart att man kan jämföra dem. Däremot tycker jag att det känns som att tongången är att "man lika gärna" kan köpa en PB. När "lika gärna" betyder ett utlägg på nio papp, så skulle jag tänka efter en extra gång.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-05-24 12:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Inget märkligt med den jämförelsen så länge prisskillnaden finns med i ekvationen.

Dessutom är den lätt värd 9000:- mer.

/c

Jag har lekt med en PB12" på jobbet, och jag har en PB15" Tibook hemma. Men jag har aldrig använt en iBook däremot.

Vad är det som gör att Powerbooken är värd ytterligare 9000 kronor i jämförelse med en Ibook?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Vad är det som gör att Powerbooken är värd ytterligare 9000 kronor i jämförelse med en Ibook?

Flygplansaluminium?

Jag hade nog väntat lite och sett vad den kommande 15" Kraftboken har att erbjuda.

Den lär bli fin, men kommer nog också kosta en del slantar...

• Oregistrerad
  • 2003-05-26 11:35

Gedigenheten uppskattar jag något enormt. Metall är betydligt vridstyvare och tåligare mot repor. Så dissa inte flygplansaluminiun...

På sikt kommer säkert G4:an att hålla datorn hyfsat modern betydligt längre än en G3:a.

Man kan köra annan upplösning på en extern skärm. (Inte mkt vits att koppla in en 1600x1200 om man ändå bara kan få en spegling av 1024x768)

Audio/Line in! Hur skall man annars digitalisera sina gamla plattor och kassettband?

Och så lite grejs till säkert, som jag inte kommer på just nu

1
Bevaka tråden