10.5: Ändrat visningsläge i Finderfönster påverkar hela datorn

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-12-16 14:26

Har ett jobbigt problem med Leopard.

* Om jag väljer "Visa som lista/symboler" i nån mapp så blir hela datorn sån. Vill inte detta.

Hur gör jag så att den bara ändrar det för det aktuella fönstret?

Har inte Leopard installerat själv, men har läst att detta är en feature, inte en bug... Tydligen skall man kunna ändra ett och ett fönster, men hur kul är det? Kanske att John Siracusa tar upp detta i sin recension av 10.5. Om inte annat finns här en massa läsvärt om både bra och dåligt i Leoparden: http://arstechnica.com/reviews/os/mac-os-x-10-5.ars

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-16 18:30

Hur ändrar man så att alla mappar är lika stora då i Leopard?:) Om så att alla mappar jag öppnar är lika stora, och är placerade på ett visst ställe på skärmen.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-17 11:54
Ursprungligen av Trino:

Hur ändrar man så att alla mappar är lika stora då i Leopard?:) Om så att alla mappar jag öppnar är lika stora, och är placerade på ett visst ställe på skärmen.

Du menar storlek och position på finder-fönstret antar jag? Hade varit jäkligt skönt om man kunde välja position och storlek som gäller för alla fönster men jag vet inte hur eller om det ens går. Tror faktiskt inte att det går alls just nu.

Förr kunde man ställa in som man ville ha det och hålla nere nån knapp (ALT ?) och stänga fönstret. Testa lite sånt.

Innehållet i fönstren fixar man via Kringla-J (som vanligt) och sedan kan man plutta till saker enligt bilden nedan (rätt självförklarande)

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-17 23:50

Okej tack, ska testa.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-19 09:00
Ursprungligen av Trino:

Okej tack, ska testa.

Jag har ett litet applescript i ~/Library/Scripts/ som flyttar och ändrar storleken på aktuella finder-fönstret. Jättesmidigt om man har skript-ikonen i menyraden.

Gå in i /Applications/AppleScript/ och starta AppleScript Utility.app där ställe du in att du vill ha ikonen, klicka gärna ur computer scripts. Sen startar du editorn i samma mapp och klistrar in:

tell application "Finder"
	activate
	set bounds of front window to {0, 0, 750, 529}
	set position of front window to {210, 80}
end tell

Sen sparar du bara den till en .scpt-fil och lägger i ~/Library/Scripts/. Så får du ändra på bounds och position själv så det passar dig.

Senast redigerat 2007-12-19 09:54
1
Bevaka tråden