Vad välja vid HemPC

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tycker ni att jag ska välja: PowerMac 1,25 Dual med 17" TFT, 512 Mb minne och 120GB hårddisk eller Powerbook 17" med 512MB minne och 60 GB hårddisk? Powerbooken är något dyrare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 14:19

Det beror ju lite på vad du ska ha den till.
Har du något behov av att ta med datorn, då faller ju valet automatiskt på PowerBooken.
I annat fall är ju PowerMacen bättre i nästan varje avseende.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2003-05-15 15:49

Självklart ska du ha en PowerBook 17".
Har en QuickSilver i ett hörn som nästan inte används sen jag fick min BigAl...

Hasse

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 16:16

Powerbook. Men jag skulle ta nya 15-tummaren, när den nu kommer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A:

Valde själv en 15" för ett år sedan. Passa på att köpa så dyr burk som möjligt med tanke på att det är oerhört förmånligt med hem-pc jämfört med privatköp.

Bärbart är smidigt!

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-15 16:59

Powerbooken om du inte kan få en 20" skärm till G4an. Apple's 17" är inte rolig...

Dessutom är hållbarheten längre på en bärbar tror jag, en 1.25 dual känns nog inte så kul om 3 år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 18:01

Oj, var det en 17-tummare?
Den detaljen missade jag.
Då ska du givetvis välja PowerBooken!

• Medlem
  • 2003-05-15 18:32

Som sagt var det beror ju på vad du ska använda den till....håller du på med foto eller annat bild beroende är en stationär med bra skärm (20") ett klart bättre alternativ dessutom kan man lättare uppgradera den stationära.

my point of view

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-15 19:14

Pure power Powermac Dual 1.42Ghz 1Gb ram Radeon 9700 och en nice 21" ctr skärm är vad man ska ha (om man inte har stålarna till en fet tft vill säga)

med Hem PCs grymt bra erbjudande hade jag tankat på en rejäl dator som denna

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Har en QuickSilver i ett hörn som nästan inte används sen jag fick min BigAl...

Hasse

"Vad tar du för QS'en där i hörnet"...

Mera argument, tack. Förtydligande: Powermac dual 1,25 GHz, 120 GB hårddisk, 512 MB minne, superdrive + Apple 17" TFT
eller
Powerbook 17", 60 GB hårddisk, 512 MB minne, superdrive.

Priset blir ungefär samma för båda paketen.

• Medlem
  • 2003-05-19 18:44

Om du inte kan komma på en bra anledning själv till att köpa den stationära så finns det nog ingen. En bärbar är bättre på alla sätt. Om du tänker spela mycket spel och byta grafikkort kanske en PC är ett bättre val. De stationära nya Macarna tycker jag bara är intressant att köpa ifall man har ett kontor (som är stöldsäkert) där man ska sitta och göra tungt grafiskt arbete, t ex.

Det är väldigt trevligt att kunna flytta runt datorn när man känner för det.

Om du inte har värsta schyssta kontoret hemma med stort skrivbord så ska du klart ha Powerbooken.

Det är så suveränt att kunna sitta var man vill.

Men AirPort är det som gör det så bra. Kan du inte få med det i paketet. Det borde ju gå, jag har hört folk som kan ta en iPod med sin dator och kalla den för hårddisk (för det är det ju).

Visst vore det väl fint nu när sommaren kommer att kunna sitta på verandan och surfa helt trådlöst...

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-19 19:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Om du inte kan komma på en bra anledning själv till att köpa den stationära så finns det nog ingen.

Jag skulle nog säga precis tvärtom, dvs om du inte vet en anledning till att köpa bärbart köp stationärt.

Detta grundar sig på att du får mer datorkraft för pengarna med stationärt. Varför då köpa bärbart.

Förr brukade man säga att om du inte vet med dig att du skall bära med dig datorn, köp stationärt. Idag har det väl ändrats lite iom nya användningsområden/ökad prestanda och det finns iaf två populära anledningar till att köpa bärbart.

1. Man kan flytta runt i hemmet och använda datorn i soffan, sängen etc. 2. En bärbar dator tar ingen plats och kan därför placeras på fler ställen, typ i vardagsrummet. Andra anledningar är att den är strömsnål och tyst jmf med en PMG4.

Som jag skrev ovan, du får faktiskt en bättre skärm med Powerbooken därför skulle jag köra på den, men om inte ngt av ovanstående lockar dig, köp den stationära.

Airport extreme-kort ingår i PB 17". Dock verkar inte en basstation vara möjlig att få, men den kan man ju köpa själv.
När det gäller att ha stort skrivbord så är det ingen fara, 2x1 m.
Stöldrisken är ju uppenbar, mest för Powerbooken. Det får man ju isf leva med. Det gäller att ha en sjaskig väska att stoppa den i.
Vad jag mest undrar över är om man i längden nöjer sig att arbeta med en bärbar när man är van stationär. Är tangentbordet tillräckligt bra?
Är dock tacksam för alla inlägg i debatten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Som jag skrev ovan, du får faktiskt en bättre skärm med Powerbooken därför skulle jag köra på den, men om inte ngt av ovanstående lockar dig, köp den stationära.

Eftersom jag egentligen inte har någon erfarenhet av Apples TFT-skärmar, så är detta givetvis ett argument som jag kan köpa. Av vilken anledning tycker du att den bärbaras skärm är bättre?

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-19 19:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Vad jag mest undrar över är om man i längden nöjer sig att arbeta med en bärbar när man är van stationär. Är tangentbordet tillräckligt bra?

Det första du skall köpa till är ett externt tangentbord. Jag har en PB15" som huvuddator men jag kör alltid externt tgb på arbetsplatsen. Iofs skall det nya tgb på PB17" vara ngt alldeles särskilt bra men arbetsställningen är ändock mil bättre med externt tgb (tycker jag).

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-19 20:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Eftersom jag egentligen inte har någon erfarenhet av Apples TFT-skärmar, så är detta givetvis ett argument som jag kan köpa. Av vilken anledning tycker du att den bärbaras skärm är bättre?

Den bärbara har högre pixeldensitet även om den har ngt färre pixlar. Allting blir skarpare och snyggar i X. 17-tummaren (displayen) är också en äldre skärm och iaf jag tycker att X ser lite blaffigt ut med låg pixeldensitet. Kolla denna jämförelse för siffror.

Att kunna sätta sig i sängen med burken skulle jag inte byta mot allt smör i småland, kan tänka mig att det skulle vara jobbigt med en PM...

Vilket är viktigast; kraft eller flyttbarhet? Så enkelt är det faktiskt.

Jag väljer flyttbarhet framför kraft hemma och kraft på jobbet.

Hemma är det surf, mejl och lite hemsidepluande. Skönt att göra det var som helst och surfa i soffan. På jobbet är det Indesign och Photoshop och då är kraft viktigt och vem vill ta med sig jobbet hem?

/c

Tack för alla fina argument.
Jag har anmält mig till Offices och Apples seminarium "En gränslös föreställning" i Sundsvall nu på onsdag. Där hoppas jag att jag får tillfälle att testa själv.
Jag lutar nu mest åt PowerBooken men är fortfarande öppen för fler argument, så fortsätt bara. Jag behöver inte bestämma mig förrän den 6 juni.

Jag som så lyriskt prisade bärbart måste ändå hålla med Mattan i fråga om externt tangentbord och mus.

Jag har Powerbook både hemma och på jobbet. Hemma nöjer jag mig med 15" och en trådlös mus. Tangentbordet är bra men ställningen är det värre med. Skriver man mycket så ska man ha ett riktigt tangentbord.

På jobbet har jag extern skärm, mus och tangentbord. Har man extern skärm kan man ju också fundera på 12"-modellen. Den har jag på jobbet, och den är sååå fin. Prisvärd också om du frågar mig... Men den var kanske inte aktuell för dig.

Om du ska ha tillbehör till datorn ska du nog kolla nogrannare med leverantören. Du har säkert fått ett par paket att välja mellan, men de kan nog leverera det mesta. Skrivare, scanner, kamera osv kan följa med hem-dator.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Jag som så lyriskt prisade bärbart måste ändå hålla med Mattan i fråga om externt tangentbord och mus.

Ja, sitter man vid sin bärbara en längre tid så måste man använda ett externt tangentbord och mus.

Antingen tillsammans med en extern skärm eller att man har en ställning till sin PowerBook så den kommer upp i rätt höjd.

Jag har arbetat länge vid min PowerBook och fått ont i ryggen och nacken.

/c

• Medlem
  • 2003-05-19 22:44

:rolleyes:
iMacen är ju inte stor och skrymmande på skrivbordet direkt....jag flyttar den ibland mellan kontor och sovrum......ser man till pris/prestanda så är den bra...jag gillar den bättre än min titanium 15" PB.

Men så är jag inte riktigt skapt kanske?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-19 23:37

Vi fick ett erbjudande om personalköp hem i brevlådan också. Det var en massa trista Siemens-burkar, bland annat en bärbar. Men bara en Mac: en Power Mac på 1 GHz som kommer att kännas lite trött redan när den levereras.

Varför hade Stockholms läns landsting inga bärbara Macar i erbjudandet? Varför är Apple så förbannat passiva? En iBook eller Powerbook med 15 tumsskärm hade varit idealisk ju!

Jag jobbar på Mitthögskolan, Sundsvall.
Vi fick förutom Windows-burkar, 6 olika paket med Mac, 3 stationära o 3 bärbara:

iMac 800 Combo 15", iMac 1 GHz Superdrive 17", PM G4 Dual 1,25 GHz med superdrive o 17" Studio display, PB 12", PB 15" samt PB17".

Det är säkert olika hos olika arbetsgivare, men hos oss är man inte alls tvungen att ta något förutbestämmt paket.

Visst tas det fram ett par Dell-paket när det är dags, för att kunna förhandla sig till ett bra pris, men man får ju ta en hem-dator när man vill.

Vi har haft två stora rundor med hem-pc. Några har sina hem-pc utanför dessa paket, och vi som har Mac får välja precis vad vi vill. Det anställs ju folk som vill ha hem-dator som inte hinner med den ordinarie rundan. Vi förhandlade själva med MacSupport som gav oss schyssta priser.

Så kolla om ni verkligen måste välja av det som erbjuds, eller om det går att välja vad man vill. Kanske med mindre rabatt men det kan det ju vara värt.

(Ska tilläggas att jag jobbar på ett privat företag med ca 100 anställda. Det kanske inte är lika smidigt i t ex Sthlms landsting)

Minns gången när jag var och kollade på Hem-PC erbjudanden där jag bor, i ena änden står det massa svarta Compaq-burkar med WindowsXP, och i andra änden iBooks och iMacs med OS X som någon kille "demoade". Alla utom jag flockades till Compaq:sen.. tragiskt.

I varje fall, om du inte har ett direkt behov av att arbeta / ha kul mobilt så skulle jag satsa på PowerMacen, 'more bang for the buck' helt enkelt. Särskilt om dom kostar lika mycket.

Ta PB:en - inget snack om saken!

Du kan ta med den till sommarstugan och surfa, den är knäpptyst till skillnad från PM:en, skärmen sägs vara bättre och den har kraft så det räcker och blir över. Testade Mohaa på en 17" från Kullander och Kullander och kunde maxa alla inställningar och köra på i 1024*768 utan lagg och en fps mellan 30 och 60.

Externt tangentbord och mus är som sagt inget du bör välja bort; oergonomin med att sitta en längre stund med datorn 30 cm från nosen är slående....

En liten uppdatering.

Jag bestämde mig så småningom för en dual 1,25 GHz. Jag har väntat otåligt på att även datorn skulle komma (de andra sakerna är redan levererade), men idag fick jag ett telefonsamtal i vilket meddelades att tyvärr ingen G4 dual 1,25 GHz finns. Jag får nöja mig med en G5 1,8GHz, levererad i augusti. Visst är det synd om mig.

1
Bevaka tråden