Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få en "Sticky" på hur man konverterar cd skivor till mp3 bäst?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-13 15:23

Skulle inte förvåna mig om det finns en nånstans i forumsjungeln men jag hittar den inte.
Skulle den finnas så ber jag om ursäkt för tråden. Men skulle det inte finnas så skulle jag och säkert en hel del människor tacka för en!

Fick hem min Ipod touch här om veckan och i samband med det så fick jag även hem en bunt köpta cd skivor. Började rippa frenetiskt med iTunes och allt var frid och fröjd tills jag åkte till jobbet dagen därpå.

- Är iTunes konverterare riktigt jävla usel eller är det orginal lurarna som kommer med poddarna? Jag vet att "orginal lurar" oftast inte håller måttet men jag var faktist väldigt nöjd med lurarna som kom med G5 ipoddarna. Ingen distortion eller nått alls.

Nu till frågan: Om det skulle visa sig att det faktiskt är iTunes som är boven i dramat så skulle jag bli otroligt tacksam över "svar" på om det finns andra konverterare som håller måttet. Men som även möjliggör hämtning av låt och skiv titlar + omslag (så att den fungerar med ipoddarna i alla dess slag)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 16:09

Itunes gör allt det där du beskrev. Har funkat skitbra för mig...

Jag tror han vet att iTunes gör allt de där, men frågan är om iTunes rippar med dålig kvalité eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-13 18:26

Om man inte ändrar inställningarna så rippar den i kass kvalitet. För att få det bättre så öppna iTunes och välj inställningar. Klickar på Advanced tabben och sen på importing. I settings pull down menyn väljer du higher quality (256kbps). Du kan t o m välja bättre kvalitet om du tar custom och själv väljer bitrate. Du kan oxå byta från AAC till MP3 formatet om du nu föredrar MP3. AAC är i och för sig bättre men många föredrar MP3.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-13 18:56

Låter som om det är lurarna då. 9 skivor är än så länge rippade med iTunes till mp3 och i/med 192kbps. Men efter att ha lyssnat på dessa 9 skivor i ett par dagar har jag kommit fram till att det låter riktigt illa. Men som sagt... Ni verkar vara nöjda med kvalitén iTunes konverterar "till" och då bör jag också vara det. Är inte en fin-smakare som har platina kablar till stereon hemma direkt. Slutsatsen är väl att de nya modellen av ipod lurarna är betydligt sämre än vad de gamla var/är. Blir väl till att köpa nya! Tackar!

Men frågan är fortfarande öppen! Finns det något annat program som kan göra det iTunes gör....Bättre?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-13 20:39

Man kan ju alltid göra det i Logic

Ursprungligen av Kenneth M:

Men frågan är fortfarande öppen! Finns det något annat program som kan göra det iTunes gör....Bättre?

LAME med diverse inställningar är det som ska låta bäst, hävdas det. Om det är värt besväret med en annan codec vet jag inte, själv kör jag med iTunes och det låter tillräckligt bra för mig med ett par okej lurar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-13 21:33

Kanske har någon återförsäljare av hörlurar till iPod, något demo-ex av bättre lurar än standard, som du kan testa innan du köper nya? Vilka hörlurar som helst funkar väl inte?

LAME funkar väl smidigt i iTunes, lätt att lägga till den ifall man vill det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-14 00:33

Kom ihåg att slå på felkorrigering i iTunes med!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-12-21 19:38

Eftersom tråden utvecklade sig till en mer renodlad iTunes/iTunesalternativ-diskussion har jag flyttat tråden från Feedback-delen.

1
Bevaka tråden