Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändrar jag behörigheter på hela min Firewire-disk?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 21:07

Jag hade en hårddiskcrash nyligen (extern FW-disk) men hade som tur var en backup på hela klabbet internt. Då jag kopierade backupen till en ny FW-disk har jag fått problem då alla mappar har blivit låsta (Behörighet = Bara läsa) och jag måste manuellt låsa upp varje mapp separat!!! Väldigt tidsödande och irriternde för det är inte heller alltid man blir uppmärksammad på att tex en fil inte går att spara i en viss mapp, utan man tror att den blivit sparad fast den inte har det!!
Går det att på något sätt låsa upp alla mappar på hela disken i ett svep?
Jag har kryssat i rutan "Bortse från ägarskap på den här enheten" men det vill inte ändå
Vet inte om det har nåt samband med uppgradering till Leopard då hårddiskcrashen skedde i samma veva som jag installerade leopard. Till saken kanske hör att jag ansluter FW-disken till 2 olika datorer till vardags (hemma+jobbet) som har olika namn. Så har jag alltid haft det utan problem iofs.
Någon som vet hur man löser detta??
Tack på förhand!
//Tina

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-11 22:27

Hej Tina! Det finns säkert möjlighet att göra detta via skivverktyget genom att välja den externa disken och klicka på knappern 'reparera skivrättigheter', men jag som kör en del unix och linux trivs bäst med terminalfönstret och kommandot 'chmod'. Om du pluggar in disken så att den dyker upp i finder, så kommer den att monteras under /Volumes/"disknamn" om du letar efter den via terminalfönster. För att ändra all behörigheter på hela den disken gör du såhär: Öppna ett terminalfönster (ligger under Verktygsprogram). I fönstret skriver du "sudo chmod -R u+rw /Volumes/disknamn" ('disknamn' är alltså namnet på den externa disken) och trycker enter. Skriv in ditt lösenord. Klart! chmod ändrar alltså rättigheter. -R betyder att den tar han om alla underkataloger. u+rw betyder "lägg till (+) läs- (r) och skrivrättigheter (w) för user (u). Man kan välja (u)ser, (g)roup, (o)ther eller (a)ll, beroende på vilka man vill skall ha rättigheter, och mellan + (lägga till) eller - (ta bort) (r)ead, (w)rite eller e(x)ecute för att kunna läsa, skriva eller exekvera (om man till exempel gjort ett litet script som man vill köra som ett kommando). Hoppas det hjälper. Mvh /genell

Nog skall väl detta gå att pilla till utan att bråka runt i Terminalen ?

Det borde väl funka att göra en mapp med alla dokument etc i som man kanske då döper till "Klabbet". Högerklicka sedan på mappen, välj Visa Info och klicka längst ner på hänglåset (1), ange ditt lösenord. Markera sedan som du vill ha det i de tre fälten (Ägare, grupp, alla)(2). Klicka på lilla kugghjulet(3) och välj där "Använd för inkluderade objekt". Klicka också i "Bortse från ägarskap på den här enheten"(4)

Stäng fönstret, din hårddisk rasslar en bra stund. Samma sak som chmod-kommandot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-12 20:51

Ååh, det där med "kugghjulet" är nog vad jag letade efter, i tidigare system kunde man välja "inkludera för underliggande mappar" eller vad det kan ha kallats för, men hittade det inte här!! Jag bemödade mig inte ens att klicka på kugghjulet eftersom den var grå/dimmad och inaktiv - trodde jag!
Har inte vågat mig på Terminalen än, skulle börja med att reparera rättigheter men det funkade inte på den disken alls!? Bara på Mac.HD.
Men nu har jag testat detta och det verkar ha funkat!!
STORT Tack
//Tina

  • Medlem
  • 2007-12-12 21:25

Jag använder BatChmod ibland, med ett bättre resultat än Finders Infofönster. I alla fall när det gäller flera användare på samma maskin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-27 01:14

nytt ärende här... sökte runt lite, denna tråd verkade närmast...

...

Hmm. Oj oj. Jag verkar ha sabbat mitt OS X rätt hårt tyvärr, importerade filer till nyinköpt Mac Mini och där var det problem med rättigheter på det mesta jag flyttat över. Så jag försökte se till att jag blev admin på hela datorn och högerklickade på hårddisken (endast en partition), lade till min användare och läs & skrivrättigheter på hela disken inklusive alla underkataloger.

And fuck!

När allt hade tuggats igenom valde jag att starta om eftersom jag ville att det verkligen skulle "gå igenom".

Tralala!

Nu startar datorn inte. Den bara kör "timern" och startar om i en loop.

Ex: Trycker på powerknapp för att starta ->
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om

Jag startade på DVD-skivan (10.5) och valde skivverktyg. Reparera behörigheter gick inte alls att köra. Röd text med felmeddelande. Reparera disk gick att köra, den gör ingenting utan kontrollerar bara, "hårddisken "Mac Mini" har inga problem" sade den funktionen.

Men det har den.

Letade efter OS X å Terminal-tips... sudo update_prebinding -root / -force ... ger: "user sudo not recognized" el ngt liknande.

Tur att jag har syrrans 7 år gamla iMac G3 här så jag kan surfa upp å be om hjälp...

HILFE!

...
snyft... helt ny mac mini m alla mina viktiga filer på hårddisken...

...
sign: "jag var kung på OS 9 och trodde för gott om mig själv på OS X"

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-27 01:38
Ursprungligen av PF:

nytt ärende här... sökte runt lite, denna tråd verkade närmast...

...

Hmm. Oj oj. Jag verkar ha sabbat mitt OS X rätt hårt tyvärr, importerade filer till nyinköpt Mac Mini och där var det problem med rättigheter på det mesta jag flyttat över. Så jag försökte se till att jag blev admin på hela datorn och högerklickade på hårddisken (endast en partition), lade till min användare och läs & skrivrättigheter på hela disken inklusive alla underkataloger.

And fuck!

När allt hade tuggats igenom valde jag att starta om eftersom jag ville att det verkligen skulle "gå igenom".

Tralala!

Nu startar datorn inte. Den bara kör "timern" och startar om i en loop.

Ex: Trycker på powerknapp för att starta ->
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om
Datorn startar -> timergrafik -> ca 3 min väntan -> startar om

Jag startade på DVD-skivan (10.5) och valde skivverktyg. Reparera behörigheter gick inte alls att köra. Röd text med felmeddelande. Reparera disk gick att köra, den gör ingenting utan kontrollerar bara, "hårddisken "Mac Mini" har inga problem" sade den funktionen.

Men det har den.

Letade efter OS X å Terminal-tips... sudo update_prebinding -root / -force ... ger: "user sudo not recognized" el ngt liknande.

Tur att jag har syrrans 7 år gamla iMac G3 här så jag kan surfa upp å be om hjälp...

HILFE!

...
snyft... helt ny mac mini m alla mina viktiga filer på hårddisken...

...
sign: "jag var kung på OS 9 och trodde för gott om mig själv på OS X"

Du bör iaf kunna installera om utan att förlora din filer om du väljer arkivera och installera. Tar lite tid men om det finns något smidigare sätt vet jag inte.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-27 01:54

Jo, men där är problemet diskyta. Jag skulle liksom precis ta bort massa dubletter osv. Det finns 4,9 Gb ledigt på disken just nu bara, räcker nog inte till den mest bantade Leopard (om man inte gör en superinstallation som inte går att göra från Apples installerare).

En tanke är om man på ngt vis kan deletea alla användare och sedan skapa upp en ny användare - som får de rätta rättigheterna - utan att några filer och installationer påverkas (alla j"(/)"€ serienummer är ju redan inmatade till en /#" hög applikationer).

En annan tanke är att starta upp datorn i target mode och jobba från en annan Mac mot disken... problemet är då efter nattlig genomscanning av hela hemmet att jag bara hittar två st 4 pin -> 6 pin FW-kablar... :-/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-27 02:04

- sitter å håller ner shift och hoppas på mirakel -

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-27 02:05

häpp... det tycks inte göra ngn skillnad alls...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-27 12:55

Ingen som kan komma med ngt vettigt tips, går problemet att lösa med terminalen?

  • Medlem
  • 2008-03-27 19:05

Hur löste det sig?

Ursprungligen av Tim:

Hur löste det sig?

Med tanke på att det sista som skrevs, plitades ihop i mellandagarna, så tycker jag frågan är befogad.

Hur gick det?

Lokalt uttryck " Går det bra eller går det som vanligt? "

Gick det som ...vanligt?

  • Medlem
  • 2008-03-27 19:42

googla fram BatChmod och testa det?

  • Medlem
  • 2008-03-27 22:48

Har provat MatChmod, iRepair och alla möjliga kombinationer via Finder... Fortfarande problem att flytta mappen.

Har dock kopplat in ytterligare en extern disk dit jag kunde kopiera nämda filer.

Så just nu verkar det som om mapparna inte går att kopiera till en FAT formaterad disk. Men går utmärkt att tex läsa in till min Powerbook eller att skicka till en Lacie Eternet drive.

1
Bevaka tråden