Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processen syslogd i Leopard drar 95% CPU och fläktarna skenar

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej igen.
Jag har inte ominstallerat systemet än, men jag funderar på det..
Syslogd ligger och tar 100% av ena processorn hela tiden.
Jag har försökt det mesta och för ngra dagar sen installerade jag Cocktail.
Cocktail hade problem med spotlights index fil så jag raderade den med cocktail och lät systemet indexera om allt.
Syslogd försvinner när jag reparerar skivtillbehörigheter men dyker upp igen efter en omstart eller vila..

Jag har googlat det här som en galning och inte hittat ngn lösning som hjälpt mig.
Har kollat om det är ngn fil som kan vara skadad och som gör att Spotlight har problem att indexera den men inte hitta ngt..

Det enda jag har gjort som påverkat datorn är att jag installerat nytt ram minne men det kan väll inte ha med detta att göra?

Så nu undrar jag: Borde det inte vara enklare att bara ominstallera systemet?

Du kan ju prova. Det skadar ju inte och tar säkert kortare tid än att vänta/söka efter svar/fix.

Sen är det ju alltid gott med ett cleant system

Glöm inte bara göra backup innan

Det som är extra skumt är att syslogd efter att ha bråkat i en vecka lagt av nu..
Ska prova att göra en omstart. Hoppas det inte dyker upp igen.

Jaha, då var den tillbaka igen.
Har kommit fram till att den håller på i cirka en 15min för att sen lägga av.

Nu orkar jag inte längre, nu blir det en ominstallation.

Ominstallerat och klart.
Inget problem med syslogd.

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-06-02 01:45

Som tidigare länkats till verkar det vara en stor asl.db-fil som är boven i dramat. För den som inte böjer sig för att göra lite ingrepp i sin dator kan man ändra syslogd's plist fil som ligger här: /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.syslogd.plist
lägg till växeln -db_max 10240000 efter /usr/sbin/syslogd (0 under ProgramArguments
då begränsas filstorleken automatiskt). Den skall alltså bli "/usr/sbin/syslogd -db_max 10240000" efter ändringen. (10240000 gör begränsningen till 10MB, självklart kan du ju välja en annan storleksbegränsing om du viil)

  • Medlem
  • 2009-01-13 17:57
Ursprungligen av Arvid:

Som tidigare länkats till verkar det vara en stor asl.db-fil som är boven i dramat. För den som inte böjer sig för att göra lite ingrepp i sin dator kan man ändra syslogd's plist fil som ligger här: /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.syslogd.plist
lägg till växeln -db_max 10240000 efter /usr/sbin/syslogd (0 under ProgramArguments
då begränsas filstorleken automatiskt). Den skall alltså bli "/usr/sbin/syslogd -db_max 10240000" efter ändringen. (10240000 gör begränsningen till 10MB, självklart kan du ju välja en annan storleksbegränsing om du viil)

Jag har haft samma problem med syslogd och tänkte göra detta. Men vad är skillnaden mot att inte göra det då defaultvärdet är 25600000 – förutom större värde? Vad åtgärdar detta? Och vad gör det i förhållande till grundproblemet?

Fick precis samma problem...!

Helt utan förvarning har syslogd börjat balla ur, det enda som jag gjort med systemet är att installera provversionen av WoW...
Har nu stängt av Time Machine och får avsluta syslogd typ var femte minut då den då kommer tillbaka och ballar ur... :/

Är det sätt som Arvid skrev "säkert", dvs kan man råka ut för några vilda fel om man ändrar den filen?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-19 23:56

Konstigt, jag har också fått detta problemet idag. Två gånger har fläkten dragit igång för fullt och ger sig inte förän jag startat om datorn...

Hjälpte inte ens när jag startade om, fläkten var redan på högvarv när jag kom till inloggningsrutan...
Dock har det inte hänt alls nu på ett tag, sket sig några gånger igår efter jag skrev inlägget men nu har det varit lugnt, får väl se hur det går framöver....

Jag fick CPU max problemet när jag kopplade in ett numeriskt tangentbord till min macbook. USB enhets relaterat för mig alltså.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-20 13:08

Nu hände det igen! Enligt aktivitetskontrollen använde Finder runt 120% av vad det nu är? Stoppade iaf finder och då blev fläktarna lugna igen.

Kan skriva upp det som jag tror var lösningen på mitt problem.

Finder hade helt plötsligt fått för sig att indexera min externa hårddisk, där bland annat Time Machine-backupen huserar, även fast jag ställt in att denna disk skall hållas utan för indexet.
Mycket märkligt.

Har i alla fall exkluderat den från indexeringen nu och har hittills ännu inte fått någon mer galen syslogd.

Inte kan det väl ha varit Safari-uppdateringen som ruckade på spotlights indexerings-inställningar?
Det vore ju mycket märkligt, detta var ju bland annat vad jag uppdaterade innan det ballade ur...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-20 22:20

Jag har googlat lite på det (utan något direkt resultat), och har hittat lite liknande trådar på andra forum, så det verkar ju vara nånting som hänt de senaste dagarna...

En temporär lösning...

-Öppna Terminal och skriv in följande command:

sudo launchctl unload /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.syslogd.plist

- Du måste ha ditt lösenord.

Detta kopplar bort syslogd helt o hållet.

Hoppas Apple löser denna bug snarligen.

Vad är syslogd-processen ansvarig för då?
Är det lugnt att bara koppla bort den sådär helt och hållet?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-26 12:34

Kan meddela att efter att jag reparerat skivbehörigheter på alla diskar så har jag inte haft problemet något mer sedan dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 12:53

Att kopple bort syslogd helt och hållet är kanske inte det bästa. Jag vet inte exakt men antar att den är kopplad till alla program som använder sig av loggar, dvs de flesta.
Vem vet hur ett program eller del i systemet som förväntar sig att kunna använda sig att den deamon:en är igång gör när den inte kan snacka med den.

Lev farligt!

Jag har hittat en lösnig som funkar (för mig iallafall).

Lösningen går ut på att rensa system log'en medan syslogd är avstäng, sedan startar man upp syslogd på nytt - och VOILA!

Så här gör du :

1. Öppna Terminal

2. stoppa syslogd genom att skriva följande command i Terminal:
sudo launchdctl stop com.apple.syslogd

3. Ta bort systmets log medan syslog är nere genom att skriva följande command i Terminal:
sudo rm -f /var/log/asl.* /var/log/system.log*

Om du får meddelande om att launchdctl command inte existerar, så skit i det o gå vidare till 4.

4. starta syslogd genom att skriva följande command i Terminal:
sudo launchdctl start com.apple.syslogd

Nå borde allt funka igen.

// Didrik

Bevaka tråden