Hur lång tid tar garantireparation på iPod?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-12-08 16:14

Har lämnat in min ipod video pga den hänger sig lite då och då, sjuk irriterande . Lämnade in den idag (lördag), så jag antar att man kan räkna med att den skickas iväg på måndag.

Är det någon som har nån aning om hur länge det kan tänkas ta innan man får tillbax den?

Och eftersom att det här problemet inte är ett "permanent"(eller hur man ska förklara det) utan det händer från och till . Hur gör dom servicen? Jag sa till dom på onoff att jag gjort en systemåterställing men dom sa något om att man måste göra en uppdatering. Så apple eller vilka de är som gör servicen, gör dom en uppdatering och hoppas på det bästa? Inte så kul att få tillbaka ipoden och efter 1 vecka så hänger den sig igen.. (Min garanti går ut i slutet av dec iår).

tacksam för svar.

• Medlem
  • 2007-12-19 19:59

BUMB!
Ingen som har skickat in sin ipod på service ? Hur länge tog det ? Bara så jag får lite koll på läget, 2 veckor ? - 2 månader?

Ipod Touch som inte laddade ordentligt. Lämnades in hos Lanmaster och det tog 3 dagar. Mycket bra service.

Tog 2 månader för min iPod nano 1G som jag lämnade in för läääääääänge sedan. Fick en större modell som kompensation. Hör väl inte till vanligheten dock.

• Medlem
  • 2007-12-21 14:51

Okej, var ju "lite" variation .. aja får hoppas på de bästa.

iPod Touch som inte reagerar på tryckningar på vissa delar av skärmen.

Inlämnad 8/12, så det har gått 10 arbetsdagar nu, väntar fortfarande...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-21 19:58

Utför de verkligen några "reparationer" på iPod modellerna? Har för mig att de bara byts ut mot nya?

• Medlem
  • 2007-12-21 20:35
Ursprungligen av hkim:

Utför de verkligen några "reparationer" på iPod modellerna? Har för mig att de bara byts ut mot nya?

Jag vet faktiskt inte, säljer dom ens Ipod video 30gb längre? Så då borde dom väl bara reparera antar jag.

De repareras inte, de byts ut.

Ursprungligen av Capeman:

"De repareras inte"? Gäller det alla iPod-modeller?

Jag har väntat i två veckor på min iPod Touch som är hos LAN-Master för reparation... Jag har fått ett beräknat färdigdatum som säger 8/1, vilket skulle innebära 17 arbetsdagar.

MediaMarkt (i Lund) påstår dessutom att de har skickat den till LAN-Master i Stockholm, vilket känns väldigt märkligt eftersom LAN-Master finns även i Malmö...

Varför denna omväg, och denna fruktansvärt långa väntetid, om man ändå ska få en ny?

• Medlem
  • 2007-12-23 16:30

Är du helt säker på det?

Så ni som lämnat era ipods har fått nya? Låter ju lite för bra för att vara sant

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-23 11:56

Det beror ju mycket på när mediamarkt eller vem du nu lämnar n den hos får iväg den till en service verkstad....

Snabaste sättet är som sagt att göra det själv.

https://selfsolve.apple.com

Ursprungligen av ufred:

Det beror ju mycket på när mediamarkt eller vem du nu lämnar n den hos får iväg den till en service verkstad....

Jo, det är klart... Eftersom MediaMarkt hävdar att 17 arbetsdagar är helt normal tid för en garantireparation, så kan man ju misstänka att de inte är så snabba på att skicka iväg prylarna till serviceverkstaden.

Men det var inte det jag frågade. För om policyn ändå är att byta ut iPoden, så borde ju inlämningsstället ge ut en ny direkt (så snart de konstaterat att felet verkligen finns där, vilket de gör redan vid inlämningen). Det är det jag undrar över... Varför lämnar man inte ut en ny direkt, om alla ändå vet att det kommer att bli så?

Det görs ingen reparation av iPodarna på de respektive serviceställena, de byts ut. Däremot kan det ju mycket väl tänkas att de byts ut mot rekonditionerade iPodar. Långa väntetider beror oftast på att butiken kanske inte får iväg iPoden så snabbt, och att servicestället kanske helt enkelt inte har just den iPoden hemma vid det tillfället. MediaMarkt och liknande stormarknader får inte bara byta ut dem rakt upp och ner. Ett av Apple auktoriserat serviceställe måste titta på dem. Tänk annars hur många iPodar som bara behöver en återställning som istället skulle bli utbytta av inkompetent personal på stormarknaderna.

MediaMarkt och liknande stormarknader får inte bara byta ut dem rakt upp och ner. Ett av Apple auktoriserat serviceställe måste titta på dem. Tänk annars hur många iPodar som bara behöver en återställning som istället skulle bli utbytta av inkompetent personal på stormarknaderna.

Har full förståelse för detta. Förstår bara inte varför det måste ta så lång tid. MediaMarkt hävdar som sagt att 17 arbetsdagar är normen.

Jag säger: 2-3 dagar för att få iväg prylen från butiken till servicestället. 2-4 dagar för servicestället att undersöka den och bekräfta felet. Ytterligare någon dag för att skicka ut den nya (eller rekonditionerade) till butiken. Totalt 5-8 dagar ungefär. Jag kan sträcka mig till 10, kanske 11-12 i extrema fall (som julrusch t.ex).

Men att 17 arbetsdagar skulle vara helt normalt är ju helt sjukt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har full förståelse för detta. Förstår bara inte varför det måste ta så lång tid. MediaMarkt hävdar som sagt att 17 arbetsdagar är normen.

Jag säger: 2-3 dagar för att få iväg prylen från butiken till servicestället. 2-4 dagar för servicestället att undersöka den och bekräfta felet. Ytterligare någon dag för att skicka ut den nya (eller rekonditionerade) till butiken. Totalt 5-8 dagar ungefär. Jag kan sträcka mig till 10, kanske 11-12 i extrema fall (som julrusch t.ex).

Men att 17 arbetsdagar skulle vara helt normalt är ju helt sjukt.

Det är nog MediaMarkts egna idé. Tror inte att de flesta stormarknader har 17 dagar som norm.

Det är nog MediaMarkts egna idé. Tror inte att de flesta stormarknader har 17 dagar som norm.

Det blev inte 17 arbetsdagar - det blev bara 14.
Och jag fick en ny iPod.

Jag är nyfiken på hur det har gått för trådskaparen... Hur lång tid tog din reparation? Fick du en ny iPod?

• Medlem
  • 2008-01-09 14:49

Tjena. Idag fick jag ett sms från onoff att ipoden var klar att hämtas ut. Så 12 dec lämnade jag in den och idag är det 9 januari. 27 dagar blir det väl.

Uppdaterar så fort jag hämtat ut den. Blir nog ikv.

Ursprungligen av wtfhs:

Tjena. Idag fick jag ett sms från onoff att ipoden var klar att hämtas ut. Så 12 dec lämnade jag in den och idag är det 9 januari. 27 dagar blir det väl.

Uppdaterar så fort jag hämtat ut den. Blir nog ikv.

Nej, 27 dagar är det inte... Så elaka kan vi inte vara när vi räknar...

Det är bara arbetsdagar som räknas, så du får räkna bort lördagar, söndagar och helgdagar... 15 arbetsdagar blir det.

I mitt fall blev det som sagt 14 arbetsdagar, 8/12 - 3/1.

Senast redigerat 2008-01-09 15:25
  • Medlem
  • 2008-01-09 15:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, 27 dagar är det inte... Så elaka kan vi inte vara när vi räknar...

Det är bara arbetsdagarsom räknas, så du får räkna bort lördagar, söndagar och helgdagar... 15 arbetsdagar blir det.

I mitt fall blev det som sagt 14 arbetsdagar, 8/12 - 3/1.

Okej , såg just att jag lämnade in ipoden den 8e inte 12e. Fast 8e var lör,9e sön, så 10 åkte den väl iväg.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-13 11:00

Som sagts tidigare kan man inte säga hår lång tid det tar då det finns många variabler.
1. iPoden lämnas in till ÅF. Har dom tekniker på plats eller skall din iPod skickas någon annan stans. Det kan samlas ihop flera enheter innan dom skickas iväg.
2. Den skall kontrolleras av behörig tekniker. Hur många tekniker finns på plats, hur mycket jobb har dom? För det mesta så tas produkterna i turordning.
3. Efter kontroll registeras iPoden hos Apple och skickas till Holland. Då man inte skickar en och en kan den bli liggande ett tag för att komma iväg.
4. Minst två dagar för frakt till Holland.
5. Efter leverans till Apple så reggas den och en lika dan skickas tillbaka. Men har dom många som skall bytas av samma modell kan det ta tid att få tillbaka.
6. Ipoden skickas till ÅF från Apple när den finns.
7. ÅF skall packa upp och kolla vem som skall ha den just inkomna varan och kontakta vederbörande. Där finns det många tillfällen för ytterligare "tidsförlust" innan din iPod är tillbaka.

När det gäller datorer som skall repas kan det gå mycket fortare då reservdelen skicks från Holland direkt man gjort beställningen och man skickar tillbaka den trasiga delen efter rep.

1
Bevaka tråden