Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nyckelhanteraren!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-07 18:26

Hej, har stora problem med nyckelhanteraren! Mail och adium kräver lösenordet varje gång de startas, även om jag klickar i "spara i nyckelhanteraren". Ett annat program som använder sig av lösenord går ej att starta, då den säger "lösenordet existerar redan i nyckelhanteraren". Eh?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 22:06

om du startar nyckelhanteraren (keychain access på eng) så har den en "keychain firstaid" funktion i menyn

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-07 23:27

Fungera ej...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-08 00:23

Lite bakgrundshistoria över fel på min dator, som kanske kan skapa en helhet hos er:

1. Datorn stängdes av när den gick i vila.
2. Stort streck av pixlar syntes hela tiden på skärmen.
3. En dag uppstår problemet med nyckelringen. En omstart leder till att hela datorn dör vid uppstart.
4. Lämnar in datorn på service, och problemet ska tydligen vara

http://www.99.se/emac-imac/69238-allvarligt-grafikfel-pa-imac-g5.html?highlight=grafikfel+imac+g5

5. Får tillbaka datorn idag. Den går visserligen att starta upp nu, men alla andra problem som jag nämnde ovan finns fortfarande kvar...plus ett till; mina Harman-Kardon Soundsticks upptäcks ej av datorn när jag försöker koppla in dem (något jag aldrig har haft problem med).
6. På måndag ska datorn in igen på reparation.

Tänkte mest fråga och se om problemet som starta denna tråd kunde lösas av sig själv, eller om det har med grundproblemet att göra. Troligtvis det sista.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-10 23:00

Finns det inga sätt att helt starta om hela programmet? Radera allt och börja på helt ny kula?

Verkar som att alla mina lösenord totalt har försvunnit från programmet, och det spelar ingen roll vad jag än gör i de andra programmen; problemet återkommer hela tiden! Blir snart galen!

Började själv med att kolla efter en .plist-fil att radera, men det fanns ingen till det nyckelhanteraren...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-12 21:22
Ursprungligen av Adzam 1:

Finns det inga sätt att helt starta om hela programmet? Radera allt och börja på helt ny kula?

Verkar som att alla mina lösenord totalt har försvunnit från programmet, och det spelar ingen roll vad jag än gör i de andra programmen; problemet återkommer hela tiden! Blir snart galen!

Började själv med att kolla efter en .plist-fil att radera, men det fanns ingen till det nyckelhanteraren...

~Library/Keychain Lägg ut den som ligger där i på skrivbordet, logga ut och logga in. Så fort du sparar ett lösenord så skapas en ny.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-12 21:53

Den filen kasta jag i hopp om att det skulle lösa sig. Nu finns det ingen sån fil där längre. Kanske superdumt gjort, men det löser sig säkert med er hjälp...

...eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 10:36
Ursprungligen av Adzam 1:

Den filen kasta jag i hopp om att det skulle lösa sig. Nu finns det ingen sån fil där längre. Kanske superdumt gjort, men det löser sig säkert med er hjälp...

...eller?

Om du väljer att skapa en ny nyckelring från Arkiv-menyn då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-13 17:11

Japp, det fungera! Undra vad som hade hänt...

Aja, tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-14 01:30
Ursprungligen av Adzam 1:

Japp, det fungera! Undra vad som hade hänt...

Aja, tack för hjälpen.

Skönt att det funkade.

En annan väg är att gå in i KeyChain Access och ta bort Login-kitet däri, förvisso så försvinner de sparade lösenorden, men hellre det än att få skriva in lösenordet hela tiden.

Jag hade ett liknande problem igår.
När jag installerade Leopard så fick jag välja ett lösenord, och klickade upp den där säkerhets-grejen som är ny i Leopard, och tänkte sätta ett bättre lösen, som jag såklart glömde bort (fungerade iaf inte).
Resettade lösenordet och sen krävde Keychain det gamla lösenordet, så jag var tvungen att åtgärda det på något vis. Så jag gick in i KeyChain Access och meckade lite, och först när jag tog bort login-sektionen så kunde jag skapa en ny Login, sätta nyss lösen och så blev allt som vanligt igen.

kort version.
In i KeyChain Access -> Ta bort Login-sektionen till vänster.
Starta om programmet -> Skapa ny Keychain, döp till Login, sätt lösenord
Skriv in lösenordet och välj spara...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-16 16:09

Fortsatta 'problem' som ni kanske vet hur jag åtgärdar?

1. Startar om datorn eller dylikt.
2. Startar tex. Adium.
3. Programmet säger "Adium vill använda nyckelringen bla bla. Skriv in lösenordet". Detta händer bara vid den första starten.

Hur får man stopp på den frågan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-20 22:54
Ursprungligen av Adzam 1:

Fortsatta 'problem' som ni kanske vet hur jag åtgärdar?

1. Startar om datorn eller dylikt.
2. Startar tex. Adium.
3. Programmet säger "Adium vill använda nyckelringen bla bla. Skriv in lösenordet". Detta händer bara vid den första starten.

Hur får man stopp på den frågan?

Det där är väl en standardfråga första gången man ska använda en nyckelring? Du måste ju låsa upp den för att få tillgång till nycklarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-21 20:52

Jasså, det var så simpelt! Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-02 22:47

Problemet är kvar, inget tycks hjälpa!

Jag är inte expert på nyckelhanteraren, så om nån skulle kunna lägga upp bilder på vad jag ska göra, då skulle jag bli extremt tacksam!

Om jag har förklarat problemet för luddigt, säg till så ska jag lägga upp bilder jag med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 04:37

Ditt problem kanske är att nyckelringen låser sig automatiskt, antingen efter en viss tid eller vid vila? För nyckelringen "bla bla" enligt ovan, välj Redigera -> Ändra inställningar för nyckelring [...] och kryssa ur lämpliga kryssrutor. Ur rent säkerhetsmässig synvinkel är allt utom båda rutorna ikryssade ett dåligt alternativ.

1
Bevaka tråden