Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsluta filemaker vid tappad kontakt med server?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skulle vilja att programmet Filemaker Pro (8.5 el 9) avslutades då den tappar kontakt med värddator. Som det ser ut nu så får man ju upp en dialog där det står typ "Kontakten med värddatorn avbröts" och sen en OK-ruta som man måste klicka i.
För att göra det hela lite mer komplicerat så är det en windowsburk (med xp eller vista) som kör Filemaker-klienten.
Är ingen avancerad filemakeranvändare själv och kanske ligger svaret (om det finns något) i operativsystemet istället? Ställer ändå frågan här.

tack på förhand!

Varför?

Ursprungligen av Taz_1999:

Varför?

Jag behöver övervaka den datorn med hjälp av Nagios. Jag kommer inte på något annat sätt att göra det på. Nagios kan trigga alarm om ett program inte är igång.

Ok, detta är Nagios? http://www.nagios.org/

Om den klienten skall vara en tjänst av något slag så går det ju att antingen låta den klienten webbpublicera den databasen det gäller, eller lägga en till databas på samma server (det medföljer en FM_Sample.fp7 tex). Om man tappar kontakten med servern så gäller ju det förmodligen båda databaserna.

Alltså kan Nagios skicka en webb-förfrågan som frågar om just den databasen (det står i manualen en syntax för detta, se den manual som handlar om direkt webbpublicering, dessa går att ladda ner från http://www.filemaker.com/ > downloads > manuals) till den klienten och om den svarar, så har den inte tappat kontakten, annars har den det.

Alltså behöver du inte avsluta programmet, du får din varning i alla fall att något är fel.

Stämmer!

Du menar att jag ska öppna en till databas (från FM-servern) samtidigt som är webbpublicerad? Det kan funka, tack för idén. Jag återkommer om jag lyckas, alternativt behöver fler idéer!

1
Bevaka tråden