Seg safari, trots starkt bredband?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har ett problem med min internet anslutning.
När jag öppnar hemsidor i safari och även i firefox står programmet och tuggar en bra stund och säger "kontaktar". När väl kontakten är upprättad till hemsidan så går det undan och sidan hämtas snabbt in. Jag har testat min upload och download och den är precis som den ska vara. Hämtning av filer går också snabbt, ca 1 meg/sek vid max. Jag delar internet till en annan iMac i lägenheten.
Någon som vet vad som kan vara problemet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-06 09:15

DNS servrarna som du använder är kassa, eller rättare sagt de som tillhanda hålls av din ISP, finns en rad trådar om detta på forumet, spec om ComHem av någon anledning

Har samma problem, men förstår inte riktigt svaret med kassa DNS servrar?

Detta gäller mig oavsett vilken sida jag försöker gå in på. Dvs, varje gång jag startar upp MacBooken och drar igång Safari så tar de alltid ett par min innan jag kan börja surfa runt, vilket är fruktansvärt störande!

OM jag gör en mängd anrop, dvs trycker massa gånger på enter, så kan jag snabba på denna process.
Men det måste väl finnas ett bättre sätt?

Ursprungligen av Marcus_R:

Har samma problem, men förstår inte riktigt svaret med kassa DNS servrar?

Detta gäller mig oavsett vilken sida jag försöker gå in på. Dvs, varje gång jag startar upp MacBooken och drar igång Safari så tar de alltid ett par min innan jag kan börja surfa runt, vilket är fruktansvärt störande!

När du skriver www.99.se i webbläsaren vet den inte vad det är för dator. Därför måste den fråga en DNS-server som kan liknas vid en stor telefonkatalog över alla domäner. Den servern svarar med en IP-adress som din webbläsare kan använda för att ansluta mot.

Om DNS-servern du använder inte är så snabb eller på annat sätt fungerar dåligt, så får du en fördröjning innan dess datorn har fått tag på IP-adressen. För innan den får IP-adressen kan den inte göra särskilt mycket alls.

Ursprungligen av Marcus K:

När du skriver www.99.se i webbläsaren vet den inte vad det är för dator. Därför måste den fråga en DNS-server som kan liknas vid en stor telefonkatalog över alla domäner. Den servern svarar med en IP-adress som din webbläsare kan använda för att ansluta mot.

Om DNS-servern du använder inte är så snabb eller på annat sätt fungerar dåligt, så får du en fördröjning innan dess datorn har fått tag på IP-adressen. För innan den får IP-adressen kan den inte göra särskilt mycket alls.

Tackar för ett utförligt svar!
Nu känner jag att jag på ett bättre sätt förstår problemet!

Men du menar då att problemet ligger hos min IPS, dvs i detta fallet Telia ?

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 10:44

Kan man ändra DNS om man kör DHCP?

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 19:05
Ursprungligen av Yes:

Kan man ändra DNS om man kör DHCP?

Yes!!

Ja, det är bara att fylla i önskade servrar i fältet DNS Servrar, på samma sida i systeminställningar som du väljer DHCP.

Bra fråga, vet faktiskt inte.
Kör Telia för tillfället och om jag tänker efter så kan det vara så att jag har samma problem med WIN datorer, hmm, skumt det här.

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 11:58

Har 99.se en snabbare typ av DNS-server?
För här går det snabbare.

Yes!!

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-05 19:08

Ok, var hittar man dom?
Kan man ha andra än dom som Skycom har?
Kan du ge exempel?

Yes!!

1
Bevaka tråden