Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är MacHeist 2 ute!

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-05 00:19

Nu är förra årets succé MacHeist tillbaka med en helt ny version av den populära tävlingen. Det hela går ut på att lösa mysterier och bli belönad för det, och redan nu finns säkerhetsprogrammet BitClamp från Crimson Sky Software att ladda ner.

Efter att alla uppgifter är lösta startar en jätterea - MacHeist Bundle kommer laddat med det bästa och det senaste inom macprogram, och hela 10 stycken (än så länge hemliga) program från olika utvecklare kommer att ingå. Förra året såldes över 16 000 sådana bundles, och en fjärdedel av köpeskillingen fick skickas till en valfri välgörenhetsorganisation.

Det första mysteriet som man kan börja lösa kommer redan nu i veckan, men registrera dig gärna redan nu och delta i diskussionerna i MacHeist Forums.

www.macheist.com

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Senast redigerat 2007-12-08 01:00
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-12-05 11:48

Låter intressant . . .men jag fattar INGET !
Är det en tävling eller köper man bara en "sak" där?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-12-05 13:44

Macheist är ett spel där man, på vägen, får programvara gratis. Själva spelet (förra versionen iallafall) går ut på att leta upp små ledtrådar på sajter som tillslut ger en fyrsiffrig kod. Med koden så "låser man upp" valvet och man kan ladda hem programmen. Det fanns även rabatt-kuponger i valvet till det kommande programpaketet. De som gjorde många uppdrag tror jag fick $20 ytterligare rabatt.

Sajterna där ledtrådarna finns är ofta programutvecklare, som på så sätt även får in träffar på sin hemsida och ges därmed möjlighet att marknadsföra sig själva. Tanken är att få upp intresset för, de oftast bra och förvånansvärt billiga, shareware-programmen som finns där ute.

Det hela slutar i en slags final där de säljer ett programpaket med många populära program, till ett kraftigt rabatterat pris. Förra gången gick även en del av pengarna till välgörenhet, hela $200 000 kunde de skänka bort.

Mycket smart och uppskattat spel, och jag kommer verkligen att delta i år igen!

Jag var med i MacHeist 1 och det var oerhört kul. Det tar lite tid om man är seriös och vill lösa gåtorna utan att "fuska". Jag fuskade lite mot slutet och de gånger jag körde fast helt och hållet på något "uppdrag", men det är ju helt okej att man gör så.

Upptäckte att det gamla MacHeist-loginet fungerade och att min avatar på MacHeist-maskotten "Hubert" fanns kvar som någon snäll medlem på MacHeist gjorde till mig.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-06 00:09

För varje uppdrag man löser så får man ett program helt gratis - och känner man inte för att sitta och klura kan man bara kolla in forumen för svaret brukar finnas där efter ett antal dagar.

Man vinner verkligen mycket på att gå med tycker jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-06 15:12

Ah, me like. Jag var med hela vägen förra året och köpte "bundeln" ... har kanske inte använt alla program men det är jäkligt kul!
Ser fram emot att första heisten sätter igång i veckan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-06 23:51

Någon har tydligen fått hem ett mystiskt paket från MH i Boston.

http://www.macheist.com/forums/viewtopic.php?id=5967&p=1

Det här verkar rätt lovande...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-07 17:54

Mission 1 Begins

The adventures first... explanations take such a dreadful time.

- The MacHeist Team

Kul!

Har kommit en bit, men kört fast. Lite Myst-känsla, och ändå inte.

EDIT: Det var en kul omgång.

Senast redigerat 2007-12-07 19:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 21:19
Ursprungligen av Capeman:

EDIT: Det var en kul omgång.

Dock svår att göra från jobbet...

Jo, jag startade inte förrän jag kom hem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-08 01:00

Då har man redan fått tre program helt gratis. Man undrar ju vad som komma skall.. det ryktas om att Pixelmator kommer med i MacHeist Bundle.

Ja, betan av Pixelmator var väl med förra året, så det låter ju inte otroligt.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-09 16:03

Himla synd att man sitter på en xp på jobbet där allt är spärrat så man inte kan lösa ett dugg. Hem å vänta på att nästa "uppdrag" drar igång - Det har gett mer smak...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-09 20:25

Du kan fortfarande hitta koden i MacHeist Forums (the Backroom.)

Nu har valvet man låste upp i första uppdraget sprängts

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-09 23:30

Det jag har fått ihop hittils är: WireTap Pro, Overflow, Santa's Gizmo, Bitclamp och en $2 rabatt på MacHeist Bundle.

Jo, samma här.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-10 23:46

När kommer nästa uppdrag då? Det här var ju riktigt segt det här.

Ja... det var väl lite dötid mellan vissa uppdrag i MacHest I också. Det har ju spekulerats rejält om videon och fotot vid kassavalvet, men det verkar inte vara en miniheist i alla fall. Kommer nog att ha nytta av den informationen längre fram.

Jag gissar att de vill att nyheten om MacHeist ska spridas ett par varv till innan nästa uppdrag kommer igång.

Nu börjar det hända grejer. Synd att man inte bor i Philadelphia.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-12 01:47

Följer händelseutvecklingen med stor spänning.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-12 01:59

Det är riktigt häftigt att man har tagit spelet till en helt ny nivå tycker jag. Det här är inte något internetprojekt längre, nu när man faktiskt måste göra något för att lyckas. Inte minst ska även kommunikationen mellan agenterna fungera på ett helt annat sätt än tidigare.

Citat:

Synd att man inte bor i Philadelphia.

+1

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-12 22:35
It just went down - a kite, a "5039", a USB thumb drive - drive has 5 pictures that look like map images.

Ett livestream - här är dom som tagit emot informationen.

http://www.ustream.tv/channel/macheist-drop

Senast redigerat 2007-12-13 21:19
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-13 10:42

Man blir väldigt trött, när man ska jobba oxå - när man följer händelserna i staterna...

Men spännade är det. Som några nämnt är faktiskt lite Davinci kod & myst över det.

Glad Lucia! (eller vad man nu säger en dag som denna)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-13 21:19

Tycker att den här Philadelphia-grejen så här i efterhand var rätt kass. Har varit dålig kommunikation från folket som var på plats. Coolt med en "reality"-baserad miniheist, men det funkar inte så bra i praktiken.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-14 18:12

Jag får inte nån kontakt med MacHeist längre.
Är det nån annan som har samma problem?

Funkar bra här.

Jag tror på teorin att någon sabbade inspelningen på fickminnet och nu håller man på att hitta en alternativ lösning...

Bevaka tråden