Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger vs Leopard PB G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 22:10

Hej jag har just nu en Powerbook G4

1,33ghz G4 CPU
12 tums skärm
768 Mb Ram
60 Gb Disk
ComboDrive
Airport & Bluetooth

Jag har just nu leopard installerat, mina frågar är nu om jag skulle få bättre prestanda i Tiger ? Har inte testat med nåt annat os med denna dator.

Får jag bättre prestanda / batteritid i tiger för datorn pallar inte av att spela upp HD film i VLC det kanske den inte klarar i Tiger heller därför frågar jag er.

Om jag är otydlig på något så säg till så ska jag försöka förklara bättre.

/ lAlA

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-05 10:17

Batteritiden har tydligt försämrats en aning sedan uppgraderingen till Leopard. Men det är något jag förväntar mig att Apple fixar.

HD kommer datorn inte klara att spela upp, det pallar den inte med helt enkelt.
Men overall tycker jag Leopard är klart trevligare än Tiger på även en så gammal dator, nätverkshantering och sådant fungerar bättre.

Är inte minnet lite i snålaste laget? I synnerhet för Lelleparden. Din burk kan ha 1,25 GB (http://www.crucial.com/uk/store/listparts.aspx?model=PowerBook%20G4%201.33GHz%20%2812-inch%20Display%29), dvs en 1GB-modul utöver den 256-sticka som sitter fastlödd. Frågan är förstås om det är värt den extra (knappa) tusingen? Du lär ju inte få särskilt mycket för 512-an på begagnatmarknaden.

Sitter själv med en 12" iBook med liknande specar som din PB (1,2 GHz, 1,25 GB RAM) och skulle aldrig vilja gå ner i minnesstorlek. Kan aldrig bli för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 17:04

Okej tack för svaren ! Behåller nog Leopard det funkar hyffsat.

Men har en fråga har inte min dator 2 st minnesplatser, 256mb inbyggt på modekortet och sen 2 st lediga platser ?

Sånna fall skulle jag kunna sätta in en 512mb sticka eller 256mb till !

/ lAlA

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-05 17:06

Det är 1st plats i den + 256MB.
Max ram är alltså 1gb + 256.

1
Bevaka tråden