Vilka regler gäller om man får fel dator vid köp?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en macbook pro från inwarehouse för ett par månader sedan och beställde då en med "glossy" skärm. Jag fick istället en med vanlig skärm och har irriterat mig ganska så hårt över att den inte varit alls lika blank som den externa skärmen jag kör brevid här på kontoret. Det blir en lite småjobbig kontrast. Efter att jag läst om att macbook pro-glossy inte är lika glossy som macbook-skärmarna så intalade jag mig till att det nog ändå var en glossy jag hade.. så jag har istället helt i onödan varit lite småirriterad på apple pga deras tråkiga macbookpro-skärmar. Nu när jag fick min andra macbook pro hit till kontoret (exakt samma modell, version osv) så märkte jag en väldans skillnad. Jag trivs mycket bättre med skärmen på den.. och det blev ganska så uppenbart att jag fått fel tidigare.

Iaf, nu undrar jag: Vad gäller egentligen för regler här? Inwarehouse vill inte byta ut datorn. Istället så vill de ge mig 700:- rabatt på en ny hårddisk eller liknande till datorn, vilket självklart är bättre än ingenting.. men jag skulle ändå hellre betala mer än så för att få en ny burk med glossy skärm
Vad har jag egentligen rätt till här? Någon som vet?

Om det vid köpet framgick att det skulle vara Glossy-skärm, och de sedan levererar en dator utan densamma, så ska varan räknas som felaktig och du har rätt att reklamera den i upp till tre år efter inköpet.

Hittade detta på Konsumentverket. Gäller visserligen en kamera, men jag antar att principen är universell.

http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=155

Och direkt ur konsumentköplagen:

Citat:

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med
sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som
säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars
före köpet.

Här: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1990:932&rm=1990&bet=1990:932

Du har all rätt att häva köpet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 13:31

Har det betydelse att det är ett företagsköp, InWarehouse har ju ändå inte uppfyllt sitt åtagande gentemot köparen?

Känns som att dom erbjuder 700:-, som är tillsynes generöst, bara för att dom vet att dom gjort fel och att köparen bör har all rätt att häva köpet och "få" en ny.

Lycka till i kampen! (Berätta gärna hur det slutade)

det låter ju iofs som att Volantiz inte är 'konsument' i detta sammanhang.

Tack så jättemycket för infon!

Det var inte ett företagsköp, så det är jag som är konsumenten. Men jag har använt den till jobbet ändå. Nu har jag däremot även en glossy som var ett företagsköp.

"ärendet inte reklamerats inom de två månader som finns utsatta för exempelvis felleverans eller produktfel". <- Det där är i stort sett deras svar utöver en massa blajtext runt om. De står kvar vid sitt erbjudande och vill inte byta ut datorn.

När jag läser där på riksdagens sida så hittar jag helt andra saker. Kan jag ha missat något?

Ring din konsumentvägledare, alla kommuner har en sådan, och lägg fram ärendet så kan den hjälpa dig. Det blir bättre, de är ju ändå experter på området, till skillnad från de flesta här på forumet. Du borde ha rätt att byta, men jag är som sagt inte expert.

Tack för tipset! Fortsättning följer..

• Medlem
  • 2007-12-04 17:13
Citat:

Fel produkt har levererats
inWarehouse har ett kvalificerat system för att kvalitetssäkra leveransprocessen för att undvika felleveranser så långt det är möjligt. Dock händer det att varor är felmärkta eller har förväxlats vid identifiering även om detta är mycket sällsynt. Vid dessa tillfällen tar inWarehouse fulla ansvaret och kostnaderna för att rätta till problemet. Returförfrågan måste göras inom 10 dagar från att du mottagit den felaktiga leveransen. Varan skall returneras med originalförpackning och i väsentligen oförändrat skick eller obruten förpackning (programvara etc)."

Innebär inte detta att du måste påpeka den felaktiga leveransen inom 10 dagar för att
kunna få datorn utbytt? Strider detta mot konsumentköplagen?
Datorn är ju inte trasig, utan fungerar ju precis som den ska.

/P

Om man kollar på t ex det här exemplet: http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=155
..så ser det ut som att det faktiskt strider mot konsumentköplagen.

Vad jag läste var att du har två månader på dig att höra av dig till säljaren, efter det att du har upptäckt felet. Och det är ju inte säkert att du märke något så fort du plockade upp datorn, utan som du skriver, först när du jämför med en annan skärm en tid senare.

Njae.. nästan iaf. Det är egentligen från att man "borde ha märkt felet". Den lilla detalj verkar just nu vara den avgörande punkten. Konsumentvägledaren som jag pratade med tyckte att det inte var något större snack om saken.. laptopen ska bytas. Men efter att inwarehouse diskuterat saken med en annan konsumentvägledare så anser de att jag borde ha märkt felet. Det jobbiga är då att den detaljen känns lite suddig (som skärmen). Hur kan man bevisa att man hade betydligt starkare argument som talade för att man fått rätt dator än tvärt om? Det känns som en typisk sådan detalj som man behöver hjälp av jurist eller advokat för att "bevisa".

Du ska inte behöva ta hjälp av en jurist eller advokat. Be din konsumentvägledare att skicka brev till Inwarehouse och om de fortfarande vägrar så anmäl dem till ARN. Det ska din konsumentvägledare också kunna hjälpa dig med.

Nu har jag inte hört något från dem sedan igår kl 10:14. På måndag så tar jag ett snack med konsumentvägledaren igen om inte något skoj händer tills dess.

Efter att kundsupporten gått igenom mitt case en gång till så bad de mig ringa. Jag har haft lite taskigt med tid över här på jobbet.. och när jag väl haft tid så har jag inte fått tag på dem.. förrän idag. Allt är nu löst. Jag fick välja mellan omleverans så att jag får rätt laptop eller få en ny intern hårddisk modell rejäl. Det blir omleverans

Tack så jättemycket för alla råd!

1
Bevaka tråden