Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macen i bilen; PowerBook G4

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

PB G4, 1 GHtz , 750 MB RAM

1. Finns det en kontakt att köra datorn i bilen? Till ciggarettuttaget?

2. Sen undrar jag om TV kortet på AppleStore:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?sitename=99mac&aosid=p204&tduid=1612ee5431af2e9915f3e8ae7ec85d5f&fnode=campaigns/holiday/mac&nplm=TK658&siteid=294802&mco=423B55F9

Där står: "Färdig att skickas efter: 1 - 2 veckor "

Jag undrar, vad är det för slöfockar som arbetar där? Eller vill Apple hellre att folk köper på andra ställen?

Skulle detta kortet fungera med min dator?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-04 11:54

1: Ja
2: Ja

Troligen är den färdig att skickas efter två veckor eftersom lagersaldot är noll. Apple är nog inte de enda som säljer den. Testa med en sökning på Prisjakt.

OK, jag stannade på Media Markt i Norrköping men där fanns bara cigarettuttags-kontakter till nyare datorer än den jag har.

De trodde på Applestore i Norrköping. Jag får ta reda på var det ligger och svänga förbi butiken vid nästa tillfälle.

Hej,
Jag har en laddare som fungerar i bilen. Se annonsen;
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=60665

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-09 13:32

En inverter som omvandlar bilens 12v till 230V är ganska billig. Då kan du använda den till annat än datorn också. Clas Ohlson har en 150W för cirka 500kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 18:57
Ursprungligen av Perc:

En inverter som omvandlar bilens 12v till 230V är ganska billig. Då kan du använda den till annat än datorn också. Clas Ohlson har en 150W för cirka 500kr.

En sån funkar bra, har en i båten. Fast den är lite klumpig att ha i bilen enligt min åsikt.

Ursprungligen av foccus:

En sån funkar bra, har en i båten. Fast den är lite klumpig att ha i bilen enligt min åsikt.

Bara en tanke, man skulle kunna ha en förlängningskabel och sen har själva plåtlådan i skuffen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 22:16
Ursprungligen av Eclipse:

Bara en tanke, man skulle kunna ha en förlängningskabel och sen har själva plåtlådan i skuffen.

Har funderat lite. Skulle det inte funka om man byggde in en sån i mittfacket eller någonstans så att man alltid har 230-volt i bilen. Skulle kunna blirätt snyggt om en händig fixar.

Tack! Det var ett intressant alternativ.

Dock har jag sovit på saken och tror att ett nytt batteri skulle göra mer nytta än en strömkabel. Jag tror jag har mer nytta av den. Dessutom är det en fördel med ett fungerande batteri...

jompastompa: det var en duktikgt kompetent laddare på din sida!

***
Jag undrar om det finns några smara detaljer i Loepard som är snälla mot batteriet. Det verkade inte finnas i det tidigare operativsystemet, Tiger, tror jag det var.

***
Jag undrar, jag tänkte lyssna på strömmande musik från internet i bilen. (Det är hela projektet...)

Vad tror ni om ett nytt batteris överlevnad? Jag testade batteriet då min dator var skapligt ny. Det gick bra att titta på DVD med ljud och bil i runt två timmar.

Att strömma 3G musik innebär ingen snurrande DVD, ingen skärm och inget ljud. Bara att ta emot och skicka vidare signaler till ljudutgången.

Jag är lite förvånad över att operativsystemet inte tar hand om batteriet och ser till att det är i trim....!? Inte ens det nya och fina Leopard...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-09 22:33

En 150 watts inverter är dubbelt större än en macbook pro-laddare ungefär, så visst tar den plats men det är inte världens undergång direkt. Tänkte du brygga kaffe eller micra snabbmat i bilen behövs det dock något med grövre kaliber.

Själv har jag lite funderat på att montera ett fast 230v-uttag i bilen. 230v-kablaget fixar man plug n' play med motorvärmardelar utan att behöva fuska i elektrikeryrket. Invertern gömmer du nånstans i bakluckan, fjärrstyrd med strömbrytare i instrumentbrädan. Snyggt och smidigt.

Öööhh... vad menar du!? Hela poängen med 220 volt i bilen är väl *när man är på väg*, inte att koppla till motorvärmaren. Den är ju bara igång när bilen står hemma, vid garaget.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-10 14:49
Ursprungligen av Eclipse:

Öööhh... vad menar du!? Hela poängen med 220 volt i bilen är väl *när man är på väg*, inte att koppla till motorvärmaren. Den är ju bara igång när bilen står hemma, vid garaget.

Han menade förmodligen att man skulle bygga ett 230v-uttag för användning under körning. För att göra det enkelt skulle han använda motorvärmardelar, förmodligen kupeuttaget med tillhörande kablage för att få en snygg montering.

1
Bevaka tråden