Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på SonyEricssons dåliga tillbehör - vilken Nokia?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en SonyEricsson K610i som jag använder i tjänsten och privat. Jag sitter mycket i bilen och använder även telefonen för GPS-navigering i bilen. Men nu har jag tröttnat på den där nya j_kla kontakten för laddare och tillbehör som kom för några år sedan. Ingenting funkar ju.

Med 230V-laddare räcker det att man nuddar sladden så glappar den ur. I bilen har jag en fast hållare som laddaren sitter i, eller rättare sagt inte sitter kvar i, minsta gupp så är den ur. Eftersom jag kör GPS via Bluetooth är jag tvingad att ha en sladd-handsfree men det går ju såklart inte heller eftersom den sitter i laddarens kontakt. Och när GPS-programmet är igång så ser jag inte om den laddar eller inte och ständigt tänd skärm samt BT-kommunikation drar ju lite batteri.

Så nu undrar jag vad jag ska hitta på, jag är inne på att byta till Nokia, om de har bättre tillbehör såklart. Så ni som kör Nokia, hur fungerar biltillbehören?

Och vilken Nokia-modell ska man ha. Jag behöver en liten lur med 3G, Outlook-sync och bra batteritid. Kamerakvalitet osv är ganska oviktigt.
Har kollat snabbt på nätet och det verkar vara typ dessa som gäller:
6500 Classic
6120 Classic
E60
6233

Tips på vilken som är bäst?

Några grundläggande saker om Nokia telefoner:

* Det finns i stora drag 2 olika programvaror. Symbian S40 och S60. S40 används i regel i billigare telefoner. S60 ger mycket större möjligheter med programvara och har ett trevligare gränssnitt. Tyvärr har "6500 Classic" samt "6233" S40.

* Symbian gillar arbetsminne och de flesta Nokia telefoner som säljs idag har för lite minne. För lite minne leder t.ex. till felmeddelanden om man försöker surfa samtidigt som man har igång nåt annat program. Detta är korrigerat i nyare telefoner! Både 6120 Classic och E60 har lite minne och kan därför inte rekommenderas. (omkring 20-25mb ledigt minne)

Personligen använder jag mej av E90 (communicatorn). Den är baserad på S60 programvaran och har rejält med arbetsminne för att klara flera program samtidigt. Tyvärr passar den inte ditt krav om "liten lur"

Jag skulle rekommendera att du tittar på nya Nokia E51. Den verkar vara en intressant telefon som har det mesta. Huvudsaken är att den har mycket snabbare CPU och dubbelt mera ledigt arbetsminne än t.ex. E60. (ca 50mb ledigt)

Hårdvaruinfo om Nokia telefoner finns här: http://www.forum.nokia.com/devices/E51

E51 ser ju riktigt bra ut. Har för mig jag sett den någonstans nyligen men den dök inte upp på Nokia.se. Tack också för tipsen om de olika systemen.

Konstigt. Jag sökte precis på Nokia.se och hittade inte E51 men via google hittade jag direktlänken: http://www.nokia.se/phones/e51/

Den har inte släppts i Finland ännu (kommer vilken dag som helst) men t.ex. i tyskland finns den till salu. Jag tror också den går att köpa i butik i Sverige.

Finns t.ex här:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010117073

Den enda jag inte hittar till denna ännu är en bilhållare med kontakt för laddaren.
Annars verkar den riktigt bra. Vad jag kan se så är den en gammal hederlig rund metall-kontakt på laddaren, det är ju helt underbart jämfört med SE-kontakten.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Finns t.ex här:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010117073

Den enda jag inte hittar till denna ännu är en bilhållare med kontakt för laddaren.
Annars verkar den riktigt bra. Vad jag kan se så är den en gammal hederlig rund metall-kontakt på laddaren, det är ju helt underbart jämfört med SE-kontakten.

Tack för länken. Tror det blir en beställning för mej så småningom, sambon behöver en ny telefon

Laddaren är Nokias nya modell, det är en rund metallkontakt men den är extremt liten så den känns inte riktigt stabil, men man kanske vänjer sej. Inget plast och bara 2 kontaktytor minimerar ju risken för problem.

För övrigt är den kopparröda modellen riktigt riktigt läcker

Hmm.. 115 mm lång, känns lite stort. Måste nog se den i butik först. Sen tjata på chefen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-15 12:26

Nokia e51

Köp den.. Det är det enda rådet som jag kan ge. Har själv varit igenom en uppsjö av telefoner men inte hittat någon som känns lika genomarbetad, allt ifrån att den känns gedigen till de rejäla knapparna och att processorn verkligen gör sitt.
Ok, jag låter lite väl positiv till den, men men, det är så som det är Sedan att symbian 60 är en ganska så inarbetad plattform gör det inte sämre. Just ja, den har en mini-USB på undersidan, så jag använder min som usb-minne också.

Någon som vet om man med Nokia e51 kan prenumerera på podcaster via rss och wifi utan att gå vägen över en itunesutrustad datamaskin?

1
Bevaka tråden