Rädda data på hårddisk?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Råkade ut för en hårddisk-krash på min MacBook i igår, och idag kunde jag konstatera att det vara hårdvaran som pajjat. (Den gick inte att hitta från en extern burk).

Jag snackade med återförsäljaren och han lovade att stoppa i en ny hårddisk i datorn utan kostnad, men eftersom jag inte har backat datorn på några veckor undrar jag om någon har ett bra tips på något prisvärt ställe för att rädda innehållet på den kraschade disken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 18:23

Prisvärt? Svårt att säga. Hur mycket värderar du ditt data till?

Generellt så lär de kosta precis hur mycket som helst, så fundera bara på det om du verkligen måste och inte KAN nyskapa informationen. De enda jag känner till är IBAS. Vad de kostar vet inte jag.

ibas brukar börja runt 25000:-

Ursprungligen av hummel:

ibas brukar börja runt 25000:-

Nejdå, så farligt är det inte.

Det öppnar rätt stora hål i plånboken, men riktigt så mycket ska det inte behöva kosta om det inte är exceptionellt stor krasch.

Ibas har faktiskt på senare tid harmoniserat sig i prisnivån, inte minst vad gäller vad privatpersoner klarar av. Sluträkningen må hamna någonstans mellan 6-11.000 kr om disken öppnas i renrum, men analyskostnaden ingår i detta - och väljer man att inte gå vidare med återställning så är det enbart analysen som man betalar.

Vet att det låg på över 3.000 kr tidigare, men den uppgift jag fått från Ibas är att den ligger på 1.290 kr nu för privatpersoner. Det kan man stå ut med för att få en uppgift på vad som kan räddas och hur mycket det kommer att kosta.

Gå in på http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/dr-kontaktblankett, och fyll i dina problem. Någon på Ibas i Uppsala ringer dig sen och stämmer av.

Jag har haft kontakt med dem vid ett tillfälle, när en egen hårddisk skar ihop fullständigt. Nu behövde jag aldrig gå vidare, eftersom jag av en ödets nyck lyckades få fart på disken såpass att jag fick ur mina data - men jag fick ett mycket bra bemötande från dem den gången.

Rekommenderas.

Tack för mycket bra information, Michael!

• Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2007-12-03 20:06
Ursprungligen av MrSinatra:

Råkade ut för en hårddisk-krash på min MacBook i igår, och idag kunde jag konstatera att det vara hårdvaran som pajjat. (Den gick inte att hitta från en extern burk).

Jag snackade med återförsäljaren och han lovade att stoppa i en ny hårddisk i datorn utan kostnad, men eftersom jag inte har backat datorn på några veckor undrar jag om någon har ett bra tips på något prisvärt ställe för att rädda innehållet på den kraschade disken?

Jag har haft goda erfarenheter av "HDisk akuten i Enlöping" !
Dessa kan även ge dig ett prisförslag efter att ha tittat på hårddisken, och den gången jag anlitade dem för en kunds räkning så gick det på runt 9000:-
Det bästa är ju som sagt att det kostar inte många kronor för att de ska titta på jobbet först, och sedan får man avgöra om de ska gå vidare.

Hemsidan de ha ser ut som "hej kom och hjälp mig" men man kan ju inte vara bra på allt

Helt rätt, det var den värsta hemsida jag sett på länge! En får hoppas att de är bra på det de gör så det kompenserar

Trevligt att ibas ändrat priser (förövrigt ett väldigt kompetent företag). Lustigt är att dom predikar att man ska göra backup så du inte behöver nyttja deras tjänster.

1
Bevaka tråden