Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook <-> plasma, se på hd dvd? Hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-12-01 11:05

Har en Macbook 2Ghz C2D 1Gb ram med nya grafikkortet. Och skulle nu vilja koppla denna till våran 42" Hd ready plasma tv & kunna spela upp hd film. Har kikat runt på lite olika ställen men inte lyckats bli så smart av det

Har sedan innan en vanlig dvd spelare bara så ville kunna se om man kan se filmer i bättre kvalité genom dator <-> tv ist.

Tv:n är sk Hd ready och det står i bruksanvisningen att den klarar av att visa HDTV formaten:
1920 x 1080i
1280 x 720p

Om jag spelar upp en film i datorn som har kvalitén 720p / x264, och kopplar datorn till tv:n, blir det bättre format på tv:n då än om att jag skulle kolla på en vanlig dvd film i dvd spelaren? (*alltså märkbar skillnad*)

Om detta är möjligt så skulle jag gärna vilja göra detta. Hur kopplar jag då lättast datorn till tv:n för bästa enklaste resultat?
På tv:n finns det dvi ingångar "ej hdmi", med på dvd spelaren finns en hdmi ingång. Har även en förstärkare som jag tänkte föra över ljudet till, från vilken ingång i datorn & vilken typ av sladd ska jag använda till ljudet? På förstärkaren finns dom flesta ljud ingångarna.

Blev lite många frågor ang detta, men lite väl mkt & hålla reda på såhär i början. Hoppas ni kan hjälpa mig, tack på förhand

Det du måste skaffa är en miniDVI->DVI adapter: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=396801F7&fnode=home/shop_mac/mac_accessories/cables&nplm=M9321
Eftersom adaptern bara är cirka tio centimeter lång får du skaffa en bit DVI-sladd också, hane->hane
Till ljudet skaffar du antingen en 3,5mm->2xRCA eller en optisk ljudkabel, om din förstärkare klarar det.

edit: Sen får du gå in i systeminställningar, bildskärmar. Där ställer du in rätt upplösning som din macbook ska mata tv:n med.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-02 17:43
Ursprungligen av sRa:

Om jag spelar upp en film i datorn som har kvalitén 720p / x264, och kopplar datorn till tv:n, blir det bättre format på tv:n då än om att jag skulle kolla på en vanlig dvd film i dvd spelaren? (*alltså märkbar skillnad*)

Ja, det ska bli bättre bild med 720p material än med vanlig DVD. På en DVD är upplösningen 720*576 medan upplösningen på HD material (720p) är 1280*720. Du får alltså en bild med fler bildpunkter som visar mer detaljer jämfört med vanlig DVD.

Sen vet jag inte om din DVD-spelare kan skala upp bilden till 720p och hur stor skillnad det i så fall är mellan en uppskalad DVD film och en (möjligen komprimerad) HD film.

1
Bevaka tråden