Wacom ritplatta

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu till jul har jag tänkt mig att önska mig en ritplatta ifrån Wacom, men nu är saken den att jag inte vet vilken jag vill ha...

Antingen vill jag ha den snygga, svarta Wacom Bamboo med en arbetsyta på 147.6mm x 92.3mm.
Eller den ganska snygga, vita Wacom Bamboo Fun A6 som har en lite större arbetsyta (148mm x 105mm), och endast kostar 40:- mer.

Nu undrar jag, är skillnaden i arbetsytan ens märkbar, eller borde jag bara ta den som är snyggast? (vilket enligt mig är den svarta)
Vad tycker ni som förhoppningsvis kan lite mer än mig? Är det något annat jag borde tänka på? Typ vilken sorts penna som följer med eller något annat tekniskt =p

Alla råd och tips är välkomna!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 21:12

Jag har den svarta, och gillar den skarpt, även om jag inte behöver använda den så mycket. Men som sagt jag gillar den skarpt. Köp, den vita känns som en liteversion av den svarta men jag kan ha fel?

/Tangen

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-12 15:42

Jag funderar över samma sak, Bamboo eller Bamboo Small Fun. Program man får med det senare är helt OK, men jag köper en ritplatta mest för att min son som är 14 kan börja leka i Flash 8. Han håller på med musen just nu...
ArtRage2 verkar som ett trevligt program men det kan man också köpa separat för 25 USD, inga pengar...

Vad jag undrar är i fall att man kan använda den svarta Bamboo i Photoshop och andra program för att redigera bilder och rita? I produktbeskrivningen på Wacoms hemsida och både på Macoteket, Inwerehouse och andra affärer föreställs denna som mest "anteckningsritplatta", det nämns bara att man kan skriva med den och använda den istället för mus osv.

Det är först med de vita ritplattorna där design, rita och liknande ord förekommer. Visst, OK; men kan den svarta göra samma sak bara att man har själva programvaran?! Den svarta verkar lite "lägre" och elegantare, Wacom Fun Small är nästan 1 cm högre än bordsytan, kanske något som försvårar? Eller? Jag har aldrig använt en ritplatta så...

Tack, jag hoppas att någon läser och svarar

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-12 16:35
Ursprungligen av homesick:

Vad jag undrar är i fall att man kan använda den svarta Bamboo i Photoshop och andra program för att redigera bilder och rita? I produktbeskrivningen på Wacoms hemsida och både på Macoteket, Inwerehouse och andra affärer föreställs denna som mest "anteckningsritplatta", det nämns bara att man kan skriva med den och använda den istället för mus osv.

Japp. Du kan använda den istället för mus om du vill det. Jag använder den vid redigering och spel främst.

Skillnaden är inte superstor. Jag har den vita där ArtRage2 följer med. Den vita får man med lite extra spetsar och en form av tiltfunktion i pennan som jag inte tror ligger med i den svarta. Annars är dem ganska lika.

Hoppas det var svar nog

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-12 23:12

Alex, om jag får bara be dig att precisera - kan den svarta också användas i redigerings - ritsammanhang precis som den vita? Har jag förstått dig rätt?

Det verkar som om Bamboo Fun Small är ändå liiiite mer ämnad för ritning, inte minst p.g.a. möjligheten till att vinkla pennan och få extraeffekter på så vis. Hm, det lutar åt det vita hållet....

Har den svarta inga tilt-funktionen öht?
För i såna fall är det ju ingen tvekan om saken, då blir det den vita! Men om den har det blir det nog den svarta, den är ju mycket snyggare

Det var ett tag sedan detta var uppe, men eftersom den fortfarande ligger på första sidan så känns det som att en bump är ok.

Har du fått/köpt din Wacom, och hur är den? Funderar själv på det då jag sitter en hel del och klottrar och ritar.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-01-21 12:48

Jag slog till och köpte en Bamboo Fun Medium, ca 1.600 på Webbshoppen i Hbg. Kanonfin ritplatta, funkar klockrent på både PCn och Macarna.

Fick en svart Bamboo i födelsedagspresent igår. Det är Wacom Bamboo A6. Har för mig att den kostar ca 900 kr på MacForum här i Göteborg.
Är gärna med och diskuterar ritplattor. Har provat den och den fungerar på min MBP
men jag klarar inte att gå in i en text eller brev och skriva dit en ny text. Har installerat ArtRage2 också.
Går det att skriva fri text och lägga in den varsomhelst tex i ett brev eller gör "textigen-
känning" alltid att det blir på ett speciellt sätt (som man har förinstallerat) ?
Ja, jag är total nybörjare på den här alltså...

Hur var det med "tilt-funktionen" på den svarta Wacom Bamboo?

Photoshop-sajten www.moderskeppet.se tror jag har en jämförelse av de olika Wacom-plattorna.

1
Bevaka tråden