Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seriell terminal

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-28 22:36

Hej.

Jag håller på att göra min Mac Mini till navet i mitt vardagsrum och försöker få den att styra TV-apparaten och receivern via RS232. Jag har installerat en USB-RS232 adapter och testat att skicka lite styrkommandon med kommandot screen och det fungerar utmärkt. Screen går dock tyvärr inte att applescripta eftersom det kräver interaktion, varpå jag behöver ett annat program för att sköta den seriella kommunikationen.

Jag har prövat att skicka kommandon med

echo COMMAND > /dev/tty.usbdevice

Men det händer absolut ingenting.

Någon som har något tips? På PC-sidan finns ju Putty, men jag har inte hittat något liknande till Mac.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-28 23:20
Ursprungligen av lilledanne:

Jo, men det fungerar inte bra, dels är det hur slött som helst, dels var det väl så där att applescripta. Helst av allt skulle jag vilja ha något som fungerar commandline...man tycker ju att lite seriell trafik inte ska vara några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 10:00

minicom är annars en liten smidig terminal emulator (och en massa annat) som man kan scripta, har det för att den finns i macports.

Om du förklarar lite mer kring hur du tänkt att det skall funka så underlättar det ju en aning, mest troligt är det buffringen som jäklas med dig då du testar "echo COMMAND > .. "

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-29 17:47
Ursprungligen av ntity:

minicom är annars en liten smidig terminal emulator (och en massa annat) som man kan scripta, har det för att den finns i macports.

Om du förklarar lite mer kring hur du tänkt att det skall funka så underlättar det ju en aning, mest troligt är det buffringen som jäklas med dig då du testar "echo COMMAND > .. "

Jag hade tänkt det som sådant att jag i Remote Buddy attachar ett Applescript till en viss knapp. Detta applescript kör ett shell kommando enligt:

do shell script "nånting"

Där "nånting" motsvarar det jag behöver för att skicka ett kommando till min TV/Receiver. För att skicka "stäng av" till min tv borde det vara något i stil med:

echo "ka 1 0\r" > /dev/tty.usbXXXXXXX

Men det fungerar som sagt inte. Buffringen säger du? Hur löser jag det problemet?

Jag har f.ö. prövat minicom men får inte scriptningen att fungera där heller. Har prövat med

./minicom -o -S /Users/scim/toggle_power

Där toggle_power innehåller

send  "ka 1 0\r"

Men det fungerar inte heller av någon anledning. Om jag startar minicom utan parametrar och skriver "ka 1 0\r" fungerar det dock.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-29 18:57

Har testat lite till nu genom att koppla den seriella kabel till min bärbara PC istället för till receivern och konstaterat att radbrytningen var lite galen. Gjorde istället en fil med en hexeditor och prövade att skicka och resultatet i hyperterm på PC:n blev då identiskt med det som jag får när jag kör med screen. Jag kör numera:

cat fil > /dev/tty.usbXXXXXXX

Kopplar jag tillbaka kabeln i receivern fungerar det dock inte. Jag noterar även att cat inte avslutas utan bara ställer sig och väntar (dvs jag får en radbrytning men kan inte skriva in något ytterligare kommando, utan måste avbryta med ctrl-z.

Jag vet inte om det har något med saken att göra men båda enheterna skickar tillbaka ett status-svar på frågan, och det blir ju inte avläst om jag gör enligt ovan.

Hmm...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-29 11:17
Ursprungligen av scim:

Jag håller på att göra min Mac Mini till navet i mitt vardagsrum och försöker få den att styra TV-apparaten och receivern via RS232. Jag har installerat en USB-RS232 adapter och testat att skicka lite styrkommandon med kommandot screen och det fungerar utmärkt. Screen går dock tyvärr inte att applescripta eftersom det kräver interaktion, varpå jag behöver ett annat program för att sköta den seriella kommunikationen.

Det där lät underligt, för screen(1) är bara en terminal/vt100-emulator som ger dig virtuella terminaler. Om det fungerar i screen så fungerar det utan screen också - bara det att du har inte flera virtuella terminaler att välja mellan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-11-29 20:04
Ursprungligen av frazze:

Det där lät underligt, för screen(1) är bara en terminal/vt100-emulator som ger dig virtuella terminaler. Om det fungerar i screen så fungerar det utan screen också - bara det att du har inte flera virtuella terminaler att välja mellan.

Jo, men med screen öppnar jag ju en terminal mot den seriella porten. Det fungerar ju dessutom om jag kör med t.ex. Zterm. Vad jag helst vill är att det ska gå att skriva direkt till porten, som jag beskriver ovan. Alternativt något annat sätt som löser det commandline.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-12-01 12:18

Ingen som har en susning?

1
Bevaka tråden