Värde på Powermac G5

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

Jag funderar på att sälja min PowerMac G5 som är snart 4 år gammal.
specifikationer:
2 st 2 GHz powerpc processorer
4gb ram-minne (512 x 8)
ATI Radeon 9800 Pro Mac Edition 256mb
160 + 500 Gb hårddisk

Desutom så har jag en 22"tums Samsung226bw som jag skulle kunna slänga med ifall köparen vill det.

Men är det någon som vet hur mycket jag kan ta för datorn? (och om dator + skärm)
är inte så insatt i vad de har för andra hands värden på macarna... då blocket och diverse andra sidor har stora skilnader i pris mellan samma dator.

Tack på förhand // Johan

Senast redigerat 2007-11-29 16:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-28 22:55

Svårt att säga, men du kan ju kolla lite på mactorget.nu.
Jag köpte en dual 1.8 med två hårddiskar, totalt 300Gb, en gig RAM och utan skärm för strax under 6000 tusen nyligen. Det anser jag vara en bra affär (för min del).

Tycker att utan att ha några konkreta exempel se att ett antal dual G5 Powermacs annonserats ut för kring 8000-9000kr utan skärm.

/thomas

Jämfört med de standard 2x1,8 som ofta ses till försäljning har du ju mer RAM och bättre grafikkort än snittet. Och så CPU-hastigheten förstås. Tycker nog att du bör kunna få ut över 10 papp. Det finns ju inte mycket konkurrens då beggade MacPro väldigt sällan syns till försäljning. En 2x2 G5 med såpass mycket RAM bör ju kunna överleva ytterligare 3-4 år utan problem i en produktionsmiljö utan extrema krav på 3D-rendering, photoshoppande eller videobearbetning i den högre skolan.

Men jag kan ju ha fel. Vad säger i synnerhet våra vänner i den grafiska branschen om användbarheten och värdet på en G5a under de närmaste två-fyra åren?

så då borde jag nästa kunna begära 14 för den med skärmen?

Ursprungligen av kalsongfjong:

så då borde jag nästa kunna begära 14 för den med skärmen?

Låter lite väl högt. För det priset får du en ganska skaplig (ny) MacBook, iMac också för den delen. Dessa ha ju snabbare processorer än vad din PowerMac har och är dessutom nya maskiner.

Skulle snarare säga 6 000-8 000 för macen+vad nu skärmen kan tänkas vara värd. Det är dessutom absolut inget underpris skulle jag säga.

My two cents

Den där utrustningen skulle jag själv vara beredd att ge ca 5.000-6.500 kr för. Utan skärmen.

Nu behöver jag inte en sådan dator dock, men om jag skulle behöva skulle jag skambuda 4.000 kr och vara beredd att gå med på det jag skrev ovan.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Den där utrustningen skulle jag själv vara beredd att ge ca 5.000-6.500 kr för. Utan skärmen.

Nu behöver jag inte en sådan dator dock, men om jag skulle behöva skulle jag skambuda 4.000 kr och vara beredd att gå med på det jag skrev ovan.

Det är med anledning av personer som Fredrik du inte skall försöka sälja Appleprylar på 99.se utan på Blocket/Tradera!

Kanske 14000 är för högt t.o.m. för Blocket (? - försöka duger) men se till att skriva mycket info (inte bara kopiera specarna), mycket bilder osv. Glöm inte att skriva in alternativa sökord då folk har en förmåga att kalla/söka Apples datorer för allt möjligt ("power pc", "power mac", "powermac", "Apple G5", "workstation", "arbetsstation" osv. Kläm gärna dit "imac" också då en del inte har koll på modeller när de söker. Skriver du ut serienummer och att du har originalkvitto (och ev kartong) blir alla som är mer insatta i spelet mer övertygade och kanske slår till snabbare.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det är med anledning av personer som Fredrik du inte skall försöka sälja Appleprylar på 99.se utan på Blocket/Tradera!

Jag har inget motargument.

Att skicka med skärm brukar väl aldrig driva upp priset nåt nämnvärt? Snarare ett medel till att inte behöva gå ner i pris i vissa lägen ("Kan du inte gå ner lite?" "- Nej men jag kan skicka med en stor och fin skärm").

Ursprungligen av johan_tanying:

Att skicka med skärm brukar väl aldrig driva upp priset nåt nämnvärt?

Nej, speciellt inte när man skickar med en dålig skärm.
Jag har (tyvärr) en sådan skärm hemma och den är långt ifrån bra. Den "blöder" ljus från kanterna något så fruktansvärt.

Ursprungligen av kalsongfjong:

Jag funderar på att sälja min PowerMac G5 som är snart 4 år gammal.
specifikationer:
2 st 2 GHz dualcore processorer

Det har aldrig funnits någon Power Mac G5 med 2 st 2 GHz dualcore-processorer. Antingen är det 2 st singlecore- eller 1 st dualcore-processor.

Modellen med dualcore kom inte förrän i oktober 2005, och eftersom du säger att din dator är nästan 4 år gammal, så är det knappast den modellen.

Jag gissar att det är den här modellen du har (juni 2004 - april 2005):
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_2.0_dp_2.html

Eller kanske den här (juni 2003 - juni 2004):
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_2.0_dp.html

Den enda modellen med 2 st dualcore-processorer var den här:
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/stats/powermac_g5_quad_2.5.html
Men den är ju på 2,5 GHz, och kom inte heller förrän i oktober 2005.

Kommer antagligen att köpa begagnad Power mac så småningom. En osäkerhetsfaktor som dykt upp är risken för läckande kylarvatten i de vätskekylda modellerna. Har läst om detta men vet inte hur stor risken kan vara. Någon som har koll? Påverkar ju hur mycket man vill satsa ...

så då är priser som de här helt fel?
jag har ju 4gb minne och ett rätt så bra grafikkort iaf.

http://www.blocket.se/vi/14358296.htm?ca=6_s
http://www.blocket.se/vi/14298189.htm?ca=6_s

Ber om ursäkt där på processor antalet.

7000:- verkar lagom.

Kan vara värt att prova lägga ut den på Tradera med 6.000-7.000 kr som utgångsbud. Ibland stiger ju saker i värde där så att man tappar hakan. Verkar som att folk tappar sitt omdöme totalt när dom är med i en budgivning och har gett sig fan på att vinna.

Jag kan köpa den av dig för 7000 kr, om det är dubbla proppar i vill säga. Ring/Maila om du är intresserad. Maila gärna serienr så kan jag se vad det är för burk exakt.

sockerconny@mac.se 0708929190

Skärmen får du behålla:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 07:59

mellan 6 och 9 kan du få för den på "gatan" dvs utanför 99:an, men om man verkligen ville bli av med den skulle jag sälja den till sockerconny, han med järnröret

1
Bevaka tråden