Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa spelkonsolen?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och som du säger så borde man ha råd med en speltitel i månaden, men det kanske är så att de som chippar för att kunna piratkopiera har så mycket tid över i månaden att de fakstiskt HINNER MED 10 titlar i månaden (och då har de oftast inte pengar att betala för sig heller...)

Bara spekulationer

nullriver gjorde först Connect 360 för att koppla samman Macen med xbox 360. Media link är samma program gjort av nullriver fast för att koppla ihop Macen med PS3.

Stämmer det som jag tror att man enbart kan köpa PS3 i ett paket - alltså att alla nya PS3 är lika funktionella, till skillnad från 360 där man kan köpa olika versioner som funkar till olika saker?

Ursprungligen av henkebarn:

Stämmer det som jag tror att man enbart kan köpa PS3 i ett paket - alltså att alla nya PS3 är lika funktionella, till skillnad från 360 där man kan köpa olika versioner som funkar till olika saker?

nja, inte riktigt så lätt.
PlayStation 3 - Wikipedia, the free encyclopedia

Och det finns inte olika versioner av 360 för olika saker. Det som skiljer är mest om man vill ha en hårddisk till eller inte, och det vill man.

Kan man streama sin iTunes musik som soundtrack till spelen man spelar på ps3? Kam man byta låt/låtlista direkt i spelen nu?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-20 16:09
Ursprungligen av Johan Nilsson:

nja, inte riktigt så lätt.
PlayStation 3 - Wikipedia, the free encyclopedia

Och det finns inte olika versioner av 360 för olika saker. Det som skiljer är mest om man vill ha en hårddisk till eller inte, och det vill man.

I Sverige finns endast en modell av PS3 att köpa. Och som du ser på den där sidan så finns endast en modell i produktion i europa (PAL), och en modell i produktion i USA (NTSC).

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Kan man streama sin iTunes musik som soundtrack till spelen man spelar på ps3? Kam man byta låt/låtlista direkt i spelen nu?

Den funktionaliteten kom ut igår, faktiskt. Dock har jag inte provat eller sett hur det fungerar. Men jo, den funktionaliteten är — om den inte redan finns — högaktuell.

Ursprungligen av henkebarn:

Mhm. Då hänger jag med.

Men Johan, du verkar förespråka 360. Skulle du vilja motivera med några exempel om varför 360 är mer prisvärd/lyckad?

Som ägare av båda konsollerna (har dock sålt Xbox 360) så har jag en mycket stark rekommendation: se och prova båda innan du köper så slipper du göra mitt misstag och inse att du köpt helt fel.

Helst bör du få konsollerna demonstrerade av vänner, och, som sagt, om du vill spela online med dem så måste du ju köpa samma konsoll som dem — man kan inte köra mot varandra över konsollgränserna.

Mhm. Då hänger jag med.

Men Johan, du verkar förespråka 360. Skulle du vilja motivera med några exempel om varför 360 är mer prisvärd/lyckad?

Jag håller med Jogin, känn och prova.
Se vad det finns för spel och vilka genrer du vill spela. Jag föredrar mer västerländska spel.
När jag köpte min Xbox så var läget lite annorlunda. Det fanns knappt några nämnvärda spel till ps3 medan det fanns en uppsjö av utmärkta spel till Xbox. Dessutom var PS3an dyrare då.
Nu vet jag faktiskt inte riktigt vilken konsol jag valt om jag skulle köpt nu, men jag har inte ångrat mitt köp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-21 13:00

Man chippar sin konsoll för att kunna spela spel som inte släpps i sverige

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-21 19:52
Ursprungligen av kainen:

Man chippar sin konsoll för att kunna spela spel som inte släpps i sverige

Trovärdigt...

Ursprungligen av Jogin:

Trovärdigt...

Det förekommer. Jag har ett bränt spel till min chippade PS2:a, alla andra spel är köpta, men jag kan lugnt köpa region 1 filmer, vilket jag gör en hel del och skulle jag komma över ett spel från en annan region är det lugnt också. Jag har även kört brända spel som var svåra att få tag på som jag köpt begagnade när jag lyckats leta reda på dem och jag ser inget fel med att prova spel innan man köper (vilket jag hittills inte gjort eftersom jag är för snål för att slösa med brännskivor om jag ändå ska köpa skiten sen : P).
Köper jag en manick vill jag vara fri att använda den som jag vill utan en massa hittepå-spärrar.

Oavsett vad så är det väl upp till var och en? Oskyldig tills motsatsen är bevisad osv

Skaffar jag ett Wii kommer jag lätt chippa det eftersom det enda spel till Wii jag verkligen vill ha (no more heroes) är helt befriat från blod i både europa och japan-versionen, så där är amerikanska versionen ett måste (där det är blod typ överallt, som det var tänkt från början).

Shandar, angående beggade spel så är det inte helt sant. Kan du sälja ett spel begagnat så kanske chansen ökar att du köper det från början och alla bransher måste stå ut med en begagnat-marknad, inte bara medie-branschen.
Dock ser många medie-företag detta som ett problem och i vissa länder (tror jag) är det olagligt att sälja spel begagnade, vilket är CP. Men det är mycket av medie-branschens påhitt kring rätt och fel.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-21 20:23

Får jag vara fräck nog att föreslå den sorgligt underskattade Dreamcast? Varma färger, underbar konsoll som dessutom har en , i mitt tycke, underbar design.

Kunde ha varit Apple som designat den vita skönheten

haha, jo Dreamcast VAR bra, men tyvärr tillverkas ju inte ens klistermärken för dreamcast längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 00:49

Eller så chippar (eller i det här fallet softmoddar) man sin konsol för att ens kunna spela spel på den längre Älskar min gamla xbox/xbmc, men problemet är att inga spelbutiker här i england säljer xbox spel längre så enda alternativet är att ladda ner dem. Kan ju lätt säga att den gamla xboxen blir extremt prisvärd nu när den kostar 500 kr; den fungerar perfekt som media center i vardagsrummet (har inte stött på ett enda format som den inte stödjer) och spelar bokstavligen hundratals, om inte tusentals, spel som bara kostar en blank dvd-skiva.

För övrigt ska man tänka på en sak, köper du begagnade spel stödjer du inte tillverkaren. De tjänar bara pengar när de säljer nya spel, med andra ord gör det faktiskt ingen ekonomisk skillnad för producenten om du spelar begagnade spel eller om du chippar och kör nerladdat. Däremot sparar ju du en rätt ordentlig summa pengar, så kom ihåg det nästa gång du rotar runt bland de begagnade spelen hos Game

Senast redigerat 2008-06-22 01:00
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-06-22 02:43
Ursprungligen av shandar:

...den fungerar perfekt som media center i vardagsrummet (har inte stött på ett enda format som den inte stödjer) ...

Så länge du inte vill spela filer i fullHD format genom xboxen... det går inte.
Sitter med en gammal moddad xbox också och älskar verkligen XBMC men nu kör jag det på min mac istället med fullt HD stöd så det e nice

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 12:20
Ursprungligen av kainen:

Så länge du inte vill spela filer i fullHD format genom xboxen... det går inte.
Sitter med en gammal moddad xbox också och älskar verkligen XBMC men nu kör jag det på min mac istället med fullt HD stöd så det e nice

Jo, det är sant. Fast å andra sidan är vi fortfarande fattiga studenter som sitter med tjock-tv, så för min del spelar det inte så stor roll

  • Medlem
  • 2008-06-22 15:19

NDS har enormt många intressanta titlar. När jag köpte det skaffade jag även ett flash kort och en minnes-modul. fatta the awsomeness att kunna lalla omkring med 2gb spel i fickan och att slippa byta kassetter. minimalistiskt och slick imo. Numera har kidsen 4gb inpetade i deras NDS! Nästa generations bärbara konsoler måste ta hänsyn till detta då digital distribution rent ut sagt äger.

Nästa inköp blir en ps3 för min del. Jag kommer nog inte bry mig så mycket om att leta chip eller nedladdnings möjligheter. köper förmodligen ett spel vartannan månad och det är ju inte farligt att lägga undan 250 pix varje månad typ.

Neo Geo

Menar du att piratkopiering inte är stöld?

Nåväl, det är ju väldigt OT så jag väntar mig inte ett svar, men du får gärna PM:a mig en motivering, för en sådan åsikt är ytterst intressant!

Detta är min sista kommentar på sidospåret, då det är ruskigt OT:

Ursprungligen av Laseranders:

Piratkopiering ≠ stöld.
Inte ens jämförbart.

Detta är en så typisk forumkommentar. "Inte ens jämförbart." Punkt.
Jo, klart det är jämförbart. Att medvetet införskaffa sig en produkt som kostar pengar utan att betala för sig är jämförbart med stöld, även om det är en digital kopia eller om det är en fysisk produkt plockad i butik.

Ursprungligen av Jogin:

Piratkopiering är inte stöld på samma sätt som våldtäkt inte är mord.

Om stöld är mord är piratkopiering medvetet vållande till annans död. Inte samma omständigheter, men ändå samma resultat.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-22 22:40

henkebarn: Stöld är när man berövar någon av deras egendom. Piratkopiering berövar inte upphovsrättinnehavaren från någon egendom. Därför är det inte stöld. Det är inte något man behöver "tycka till" om eftersom definitionen av stöld redan finns och går att kolla upp.

När någon tar din bil så rubriceras brottet oftast som olovligt förfogande av fordon, helt enkelt för att du oftast får tillbaka bilen. Och då är det inte stöld. Stöld är inte ett ord som kan betyda lite vad man vill, utan det precis som de flesta andra ord har en specifik betydelse.

Att du "tycker" att piratkopiering är som stöld är som att jag skulle "tycka" att fortkörning är som mordförsök. Vad vi "tycker" att orden borde betyda är irrelevant och förändrar inte verkligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-23 02:33

jag äger både ps3, wii och xbox 360 om vi pratar nextgen med konsoller. jag spelar mest wii när vi är några stycken eller så spelar jag mest ps3 när jag kör ensam... rör knappt xboxen den låter, den är ful och framför allt tycker jag att allt flyter mkt bättre på ps3an. wii slår allt när det gäller spelglädje och inget slår ett game tennis med lite polare.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 03:26

Att chippa xboxen 360 är inte så smart. MS Live kollar om man har förändrat konsolen om den hittar något spärrar den från MS Live för alltid vilket gör konsolen mer eller mindre obrukbar. Det kanske finns ett sätt att komma runt det men jag skulle inte riskera det.

//Rob

Går du till en tv-spelsbutik och testar spelet innan riskerar du inte att bli blåst. Men sen är det ju så med livet och att konsumera: Går du på bio tar du en risk - filmen kan vara kass, men du måste ändå köpa din biljett. Köper du en skiva kan du inte lämna tillbaks den på grund av att musiken inte föll dig i smaken. Så länge produkten fungerar som den påstås göra tekniskt och håller ihop fysiskt så är du tvungen att betala priset som återförsäljaren kräver, oavsett om du uppskattar produkten.

Jag håller med om att priser på spel ibland är för höga och att få utav dem är värda de pengar vi tvingas betala, men det rättfärdigar inte att av ren girighet fullkomligt ignorera lagar för att få smaka på ägandets och materialismens lyxiga sötma.

Attans! Jag skulle ju hålla mig utanför.
Slå mig om detta upprepas!

Ursprungligen av henkebarn:

Går du till en tv-spelsbutik och testar spelet innan riskerar du inte att bli blåst. Men sen är det ju så med livet och att konsumera: Går du på bio tar du en risk - filmen kan vara kass, men du måste ändå köpa din biljett. Köper du en skiva kan du inte lämna tillbaks den på grund av att musiken inte föll dig i smaken. Så länge produkten fungerar som den påstås göra tekniskt och håller ihop fysiskt så är du tvungen att betala priset som återförsäljaren kräver, oavsett om du uppskattar produkten.

Jag håller med om att priser på spel ibland är för höga och att få utav dem är värda de pengar vi tvingas betala, men det rättfärdigar inte att av ren girighet fullkomligt ignorera lagar för att få smaka på ägandets och materialismens lyxiga sötma.

Attans! Jag skulle ju hålla mig utanför.
Slå mig om detta upprepas!

Löst tyckande. Jag hittar egentligen inga argument i den harrangen och det är väl helt ok, du har redovisat din åsikt. Noterat.

Jag håller inte med.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-23 09:03

Davey: Håller med om att de nämnda spelen inte är värda pengarna. Men det finns fler sätt än att piratkopiera för att få reda på om spelet faller en i smaken. Kolla på videoklipp och videorecensioner som innehåller gameplay.

Om du piratkopierat ett spel, och tycker det är fantastiskt alldeles utomordentligt jättebra, köper du det sen då? Näe.. du gör inte det, eller hur? Därför håller inte riktigt dina argument. Du vill bara ha utan att betala.

Håller dock med om att du är i en annan ekonomisk situation, och att alternativet i de flesta fall är att inte köpa överhuvudtaget (varför piratkopieringen inte skadar någon). Hoppas du börjar köpa spelen du vill ha när du får en inkomst istället (och strunta i de du är tveksam till).

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-23 17:16
Ursprungligen av Jogin:

Om du piratkopierat ett spel, och tycker det är fantastiskt alldeles utomordentligt jättebra, köper du det sen då? Näe.. du gör inte det, eller hur? Därför håller inte riktigt dina argument. Du vill bara ha utan att betala.

Okej! Har du några fler åsikter och beteenden du vill trycka ner i halsen på mig eller är du nöjd med att bestämma att jag gör och tycker sådär?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-23 17:57
Ursprungligen av Davey:

Okej! Har du några fler åsikter och beteenden du vill trycka ner i halsen på mig eller är du nöjd med att bestämma att jag gör och tycker sådär?

Hur du tolkas beror på hur du uttrycker dig. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-23 20:48
Ursprungligen av Jogin:

Hur du tolkas beror på hur du uttrycker dig. Så enkelt är det.

Jag tyckte jag uttryckte mig rätt klart när jag skrev att jag kommer köpa Mass Effect så fort jag får min första lön, eftersom Bioware är värda de pengarna spelet kostar?

Sen kommer jag inte börja skita i tveksamma spel bara därför. Är spelet bra köper jag det, är det dåligt köper jag det inte. Jag tycker inte det är rättvist att någon ska tjäna pengar på att jag tabbar mig med ett spel som absolut inte var värt pengarna. På samma sätt som jag inte tänker betala om jag går till en fin restaurang och får en köttbit som är seg och tråkig eller på samma sätt som jag lämnar tillbaks en TV som visade sig ha dålig bild.

Bevaka tråden