Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Veckonummer och döpa om filer i PHP?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-11-28 12:43

Dilemmat: För två år sedan började jag att utveckla en sajt för en skola. Sajten blev klar och lades ut för ett år sedan. Sedan dess har jag inte sysslat med php. Nu kommer skolan och frågar om jag inte kan göra en funktion för att lägga upp matsedeln varje vecka. Jag har också funderat på att bygga om sidan från scrach och lägga in den på kommunens server (där den egentligen ska ligga). Ett stort problem är att deras server inte stödjer varken php eller asp, det blir alltså frågan om att konvertera sidan till old school html + css. Det är inte det stora problemet.

Mitt problem är just matsedeln. Jag vill nu lägga matsedelsfunktionen (den enda php-funktionen på sajten) på min egna server och använda php där. Jag känner mig ringrostig och undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att snickra ihop följande:

1. När man laddar upp matsedeln ska man samtidigt ange veckonummer för matsedeln med hjälp av en drop-down-meny.

2. Dokumentet ska döpas till veckonummer + suffix.

3. En kopia av dokumentet ska sparas och döpas till aktuell + suffix om veckonumret överensstämmer med veckans veckonummer, kommande + suffix om veckonumret är nästa veckas matsedel.

4. Varje ny vecka ska scriptet gå igenom de filer som ligger i mappen och döpa den aktuella matsedeln till aktuell + filtillägg samt kommande veckas matsedel till kommande + filtillägg.

Mina två största bekymmer är:

A. Att få fram veckonummer mha php
B. Att döpa om filer regelbundet (varje vecka) mha php.

Tacksam för svar

/Björn

Jag har mailat dig. Om du inte fått mailet så skrev jag att det inte är några problem att programmera det du vill ha. Jag frågade också om jag tolkar dig rätt:
1) Via någon slags admin skapas en matsedel
2) En ren html-fil genereras
3) Den laddas automatiskt upp till en extern server, lämpligen via php's ftp-funktioner.
Fråga - ska programmet på något sätt göra en announce till ett CMS som per automatik ska länka in den resulterande filen eller parsar ett CMS en katalog efter filer eller kommer inlänkningen att skötas manuellt?

Åsikter och ps: Man kan också köra en standard databaslösning där matsedlarna renderas vid sidvisning. Denna sida kan ju vara XML och därmed köras som en ren feed, vilket är ett mer natuligt sätt för ett annat system att prenumerera på en tjänst. Det har ju den bonusen att feeden inte är specifik utan kan användas på fler sätt. T ex kan ju elever prenumerera på en sådan feed både via klassrumsdatorer och mobiltelefoner.

vecknummer får du fram med : strftime("%V");

1
Bevaka tråden