Betala på AppleStore USA

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-28 00:00

Hej!
Ledsen om jag tar upp ett ämne som ältats gång på gång, men jag har trots sökande inte hittat något bra svar på min fråga.
Det är nämligen så att jag tänker låta en kompis ta hem en macbook åt mig i jul. Han ska åka över och hälsa på en släkting som bor där tillfälligt. Hon är svensk och har inget amerikanskt bankkonto eller visa-kort. Planen är att jag beställer datorn härifrån och anger hennes uppgifter, men jag har fattat det som att det är svårt att betala på "godkänt sätt" om man inte har amerikanskt konto? Jag känner inte min kompis släkting och vill inte skapa en massa jobb åt henne, så jag undrar hur man enklast ska gå tillväga? Någon som har erfarenhet från liknande manövrar?
Jag har precis för mig att det häromdagen gick att betala med paypal, men nu hittar jag inte det på sidan längre, wire transfer och sånt låter krångligt!
Är det kanske lättare att köpa en dator på ebay och betala med svenskt paypalkonto till amerikansk leveransadress? Eller brukar säljaren tveka då?

Och en ytterligare fråga: Ett amerikanskt tgb går att få att fungera som ett svenskt i princip? Kommer jag att slippa dubbelkommandon för å.ä och ö? Verkar så om man kollar vad andra skrivit?

Tacksam för tips och råd, kan inte missa en sån här chans!

Det är inga problem att köpa prylar från amerikanska Apple Store som svensk, med svenska bankkort. Du måste bara ha en amerikansk leverans- och faktureringsadress. Handlade .mac på amerikanska Apple Store häromdagen. Angav bara svärmors adress, betalade med mitt Handelsbanken-kort. Inga problem. Kommer att vara samma sak för dig. Själv handlar jag så hela tiden. Har man tillgång till en amerikansk adress finns det ingen större anledning att handla i Sverige.

Tangentbordet mappas om till ett svenskt, du behöver inga "dubbelkommandon".

Senast redigerat 2007-12-02 02:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-28 19:49

Tack, det var glädjande besked!
Kanske är de bara hårda när det gäller iphone då kanske, eller nåt. Då blir det till att handla snarast möjligt! Brukar det finnas konstant tillgång på refurbished svarta macbooks eller är det nåt som bara finns just nu?

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-03 12:08

Jag handlade iPhone med mitt svenska kort, iofs var det ett rent kreditkort, kanske spelar roll. Funkade gjorde det i alla fall.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-16 00:03

update..

Försökte beställa nu, per telefon hos apple store USA. Där blev det tvärstopp när jag försökte betala med mitt svenska kort. Var tvungen att ha både billingadress och leveransadress i USA. Hur har ni gjort? När jag försökte registrera mig på apple så kunde jag inte fylla i rätt stat t.ex? ska man hitta på en stat och hoppas att de inte kollar? reagerar den på felaktig zip-code också?
Tacksam om någon kan tipsa mig lite fort, bråttom nu..

/Johan

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-16 00:06

hej igen..

Läste om första svaret i tråden nu, och där står det ju faktiskt amerikansk leverans- och faktureringsadress. Hur får man till en sådan när kortet är kopplat till min svenska adress? det är det väl? Hjälp, polaren åker på tisdag!
/Johan

Leverans- och faktureringsadress har inget med ditt kort att göra
Den adress du anger är dit datorn och fakturan ska skickas - dvs i USA
Du måste mao uppge den adress din kompis ska bo på

Ditt kort är det som betalar - oavsett på vilken adress det är registrerat på.
Denna adress ska mao inte uppges.

Mina kort har alltid varit registrerade i Sverige (företag eller hem) men jag har beställt via Apple Store både i Sydafrika och Zambia och aldrig uppgivit kortadressen utan endast den adress dit datorn ska. Däremot brukar de vara kitsliga med "zip" och "state" - något som blev riktigt roligt Zambia som varken hade det ena eller andra!

Precis så som macwitty skriver är det. Shipping/billing address är den adress dit datorn skall skickas, alltså där din kompis skall bo. Kredit- eller betalkort spelar ingen roll, så länge det är VISA/Mastercard.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-18 23:18

Icke sa nicke..

Jag följde era råd och beställde en fin, svart, refurbished macbook igår kväll. Idag kom ett mail från apple där de skrev att de inte kunde acceptera mitt utländska kort och att jag hade en vecka på mig att lösa betalningen på annat sätt. Tyvärr.
Nu återstår alternativet att köpa en helt ny över disk i staterna, det skulle kosta drygt 10500 kronor. I sverige med studentrabatt kostar samma dator 12600 kronor. Frågan är om prisskillnaden är tillräckligt stor för att fördelarna skall väga upp nackdelarna med tangentbord och garanti. Vad tycker ni? Det går också att köpa en "used" dator från en butik där borta. då är det 2.16ghz-varianten och den kostar ungefär 9600 kronor. Har förstått det som att dessa datorer verkligen är använda och de har inte full garanti som en refurbished macbook. Går dock att köpa applecare till dem. Vilken skall jag välja? ska jag lägga de extra pengarna på en svensk dator istället? eller är den begagnade mest prisvärd? går det att köpa applecare utan att något fysiskt skickas? det är bara en kod va? Hur viktigt är det egentligen att ha senaste uppgraderingen om jag inte kör en massa 3D-grejer? Beslutsångest å det grövsta...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-18 23:36

vilket slags kort använde du när det inte gick?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-18 23:48
Ursprungligen av jpe:

vilket slags kort använde du när det inte gick?

Jag använde ett svenskt visakort från Swedbank. Konto i fristående sparbank dock.
Borde de inte alltid upptäcka att kortet är svenskt?

Oj vad dumt!

Undrar om det är någon ny policy de kör med. Kan det ha blivit för många "utlänningaköp" i samband med iPhone?

För i somras använde jag mitt svenska American Express för beställning av en iPod till en adress i USA där jag skulle vara en kortare period. I början av året betalade "hälften" med sitt svenska VISA-kort (kopplat till Nordea) till en unge som var i Frankrike och skulle ha datorn med fransk studentrabatt. Båda köpen gick igenom.
Och när det gällt datorer till Afrika har utländska kort varit det minsta bekymret.

OK att AmericanExpress kanske inte lämnar ut varifrån deras kunder - de är ju själva utfärdare men ett Nordea-kort borde ju lysa lika svenskt/utländsk som ditt från Swedbank. Blir det en ny resa i vår så ska jag testa - kan vara en anledning att få köpa någon ny pryl eller program

Jag kan inte råda dig när det gäller val av dator men när det gäller AppleCare så är det mer än en kod - det är ett litet paket innehållande en liten bok och 2 DVD.

Märkligt! Jag köpte .mac med Handelsbankens Mastercard från amerikanska Apple Store för mindre än en månad sedan utan problem.

Adressen skrev jag som:

Mitt namn
c/o inneboendens namn
Gatuadress
Stad, Zip

Hade du med ditt namn i adressen? Kan du skriva exakt vad de skrev angående avslaget?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-19 20:21

Jag skrev visserligen inte mitt namn överst, utan hennes. det kanske var dumt. Verkar dock inte som om det var det de hängde upp sig på. så här stod det:

Dear Apple Customer,
Thank you for your recent order.
Unfortunately, we do not accept credit cards from banks outside the US
and Canada. Please visit us online at <www.apple.com/orderstatus> and
select Edit Payment Method to change your order payment to a credit card
issued in the US or Canada.
We will continue to hold this order for one week. If we do not hear
from you, we will cancel your order.
We look forward to hearing from you soon.
Sincerely,

Apple Payment Processing Support

Antar alltså att det var kortet. Men om man kollar i Iphone trådarna så verkar samma problem finnas där. kanske har de blivit hårdare på sistone. Allt är så krångligt i USA!

Får nog bli en ny ändå. 2000 billigare är alltid något. Ett aber just nu är att pengarna fortfarande är reserverade på kontot, trots att jag tagit bort beställningen. Vet någon hur länge de brukar hålla på reservationen? Macbook har worldwide garanti väl?

/Johan

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-24 00:35

köpte en iphone under eget namn till amerikansk adress med Swedbank visakort häromdagen, och det gick utan problem..

Ja som jag skrev tidigare så köpte jag nyligen .mac med ett Handelsbankenkort, gick finfint... Vad använde du för kort?

Och ja, alla Apples produkter har världsvid garanti.

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 03:59

Jag har haft problem med att betala med mitt Visa kort i USA. Det brukar stå att namnet och adressen måste stämma överens med VISA kortet. Men det kanske går endast om du anger samma namn som på kortet. Om Apple Store strular kan du alltid köpa från Amazon.com.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Om Apple Store strular kan du alltid köpa från Amazon.com.

Bra förslag med Amazon! Jag har aldrig handlat några Appleprylar därifrån, men däremot flera kameratillbehör, och det fungerar bra. I och för sig så fungerar ju även Apple Store bra för mig, så... Kanske inte skall säga för mycket, hehe.

Det finns olika online-tjänster som gör att det går
1. att få en amerikansk address. Varor skickas dit, de skickar vidare till dig.
2. Man kan betala med amerikanskt kreditkort, via att man utnyttjar "deras" kort.
Exempelvis: www.bongous.com har båda dessa tjänster, men det finns fler.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-02 23:56

Tack för alla bra tips och all hjälp! Det blev ingen dator i USA den här gången, blev för liten prisskillnad till slut tyckte jag. Dollarn hann dessutom gå upp 50 öre under den tid jag funderade på att beställa. Kanske provar jag amazon eller nåt nästa gång, verkar ju bra. Nu är jag intresserad av att köpa en begagnad svart macbook, 2,16 eller 2,2 ghz-varianten helst. Har ni en som ligger och skräpar får ni gärna höra av er!
Gott nytt 2008 förresten!

synd på datorn.. men nu ska jag låna tråden lite bara

Jag ska till staterna om nån vecka.. tänkte då köpa mig en lite ipod!
visst är det inga problem om jag går in i affären och betalar över disk?

kontant eller svenskt handelsbanken visa kort
//Patrik

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-03 19:29

Nej, det är inga problem att köpa direkt i butik. Om det mot förmodan skulle vara problem att betala med kort så kan du ju, som du skriver, betala kontant.

Jag har varit i USA fler gånger än jag kan komma ihåg, och har ALLTID betalat med svenskt Handelsbankenkort. Har aldrig haft ett endaste problem. En gång köpte jag ett par skor som sen visade sig inte passa så bra. Tillbaka till affären, dra kortet igen, och pengarna kom tillbaka utan problem. Det fungerar alltså precis likadant och lika bra som i Sverige. Meningen med VISA/Mastercard är ju just att de skall fungera överallt...

1
Bevaka tråden