Vilken Mac för 12 000:-?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-27 21:43

Tjenare!
Tänkte slå till på en MAC nu runt årskiftet (miljöbilspremien på 10k trillar in)
frågan är vad man ska ha för nåt, jag föredrar ju laptop men är öppensinnad!

Datorn ska användas till; surf/mail, media(helst kunna spela HD material)musik samt en del grafiskt arbete i Adobe CS2/CS3. På grund av det grafiska känns ju en 13 tummare lite väl litet.
Eller en 20 tums iMac, jag är dock inte så förtjust i glossy skärmen, dessa är väl dom alternativ som finns om man köper nytt. Begagnat vet jag inte rikitgt vad man kan få tag på. En macbook pro 15,4 hade ju vart drömmen även om jag kanske får gå upp några slantar i så fall.
vad ska man vara försiktig med vid begagnat-köp...

har ni några tips på begagnat siter (förutom här å blocket)
finns i gbg om det finns några fysiska butiker med beg. mac

tack så mycket på förhand!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-27 22:22

Om du ökar budgeten till ca 15.000 kr, så kanske du kan köpa en begagnad MacBook Pro, 15,4". Annars en ny iMac 20" eller senaste MacBook. Eller kanske en begagnad PowerMac G5 (kräver dock en extern skärm till).

Jag personligen hade nog siktat på en ny iMac 20" med den budgeten och behovet. Eller köpa senaste MacBook och stå ut med 13,3" tills du sparat ihop till en extern skärm. Dock vet jag inte om de båda klarar HD-material...

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-27 22:25

jag har en 40 tums lcd som ja kan koppla till om man ska köra film å sånt... vette 17 hur den e om man ska jobba grafiskt bara....

Ursprungligen av Reisan:

Om du ökar budgeten till ca 15.000 kr, så kanske du kan köpa en begagnad MacBook Pro, 15,4".

En MBP Core Duo kan man nog få för 10 000.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 22:29

Mini + stor extern skärm kanske? Borde landa nånstans i krokarna runt 12000 (mini med lite extra minne 8000:-, bra 20"-skärm ca 4000:-).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 14:52

Minimac funkar bra, och en bra skärm. Och så just nu är det extra-pris på Mac's i en nyöppnad butik i Stockholm. Men, om jag fattar rätt är du från Götet. Personligen måste jag säga att en MacBook 13,3 inch också funkar superbra. Jag gör en hel del design och det funkar för mej. Är kanske en vanesak. Jag ÄLSKAR MacBook'en men känner mej definitivt redo för en MackBook Pro när plånboken också är redo!

• Medlem
  • International user
  • 2007-11-28 20:09

hmm.. man kanske ska spana vidare på en macbook 13,3 ändå... Men det e ju det med skärmen..kör en mac pro på jobbet med en 24" och en 19" så man är ju van vid ganska stort....får la dra och klämma lite efter jobbet någon dag och se om det kan vara OK!

tack för hjälpen så länge !

1
Bevaka tråden