Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte formatera extern hdd

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får upp Resource busy när jag försöker radera eller formatera om min externa my book hårdisk i leopard i skivverktyg. Har provat att starta om både hårdisken och datorn några gånger utan framgång. Om någon sitter på en lösning skulle jag bli jätte glad

  • Medlem
  • 2008-01-25 12:32

har samma problem med en maxtor onetouch 2 disc har försökt allt (tror jag) även att försöka formatera den på en pc ?

Jag hade samma problem från en G5.a men efter jag bytat USB-kabel till firewire-kabel så fungerade det. Men jag vet inte om det hade med kabeln eller gränssnittet i den externa hårddisken att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 23:21

Låter som din hårddisk har fel partionssystem. I Skivverktyg så markerar du hårddisken, väljer partionera, 1 partition och klicka på knappen Alternativ...

Där väljer du GUID-partitionstabell eller Apple-partitionstabell beroende på vad du ska använda den till.

Works for me.

Okej tack för svaren...
Det sjuka är att efter ha mountat den på en Linux dator så ploppar den upp igen som vanligt fast när man ska gå in i någon mapp så hänger sig finder. Efter en omstart finns den inte längre...

Jag hittar inte vart jag formaterar min externa hdd.. Har en Western Digital MyBook som jag använt till min PC men som jag nu enbart skall använda till min veckogamla Mac.. Men jag kan inte hitta vart jag formaterar den.. Vill formatera den till HFS+ (stavning?)..
Den är som sagt använt till min PC och är formaterad i NTFS, men jag vill ha den formaterad i HFS+ istället..

Någon som kan hjälpa mig..?

/Pain

Ursprungligen av Pain Reaper:

Jag hittar inte vart jag formaterar min externa hdd.. Har en Western Digital MyBook som jag använt till min PC men som jag nu enbart skall använda till min veckogamla Mac.. Men jag kan inte hitta vart jag formaterar den.. Vill formatera den till HFS+ (stavning?)..
Den är som sagt använt till min PC och är formaterad i NTFS, men jag vill ha den formaterad i HFS+ istället..

Någon som kan hjälpa mig..?

/Pain

Hittade skivverktyget nu (är helt ny med Mac och inte så haj på den ännu).. Men jag kan bara välja att formatera den till MS-DOS (FAT) eller flera olika Mac OS Extended (Journalförd osv).. Vilken ska jag välja för att få HFS+ så att jag kan ha filer större än 4 GB på den..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 06:54

Du ska ha Mac OS Extended (Journalförd). INTE Skiftlägeskänslig.

Då blir det HFS+

Ursprungligen av pesc:

Du ska ha Mac OS Extended (Journalförd). INTE Skiftlägeskänslig.

Då blir det HFS+

Aha ok, tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-22 10:02

Jag vet inte om de här är rätt tråd, men det är ett liknande problem så jag lånar den ett tag. Iaf, så var jag såpass dum för ett tag sen att jag kopierade en grej till min externa wd mybook. Då hängde sig överföringen och det gick inte mata ut disken eller någonting, så jag drog bara ur sladden. Och nu så hittar inte os x min disk. Jag hittar den i skivverktyg, men det går inte formatera den, samma meddelande som ovanstående.
Ifall jag ska mata ut den i skivverktyg, börjar datorn jobba på fullvarv, och det går så segt att inte ens musen går att röra ordentligt. Tänkte att jag testar den i windows med macdrive, Men där hängde hela datorn sig så fort den kopplades in...

Finns det något sätt att kunna behålla filerna på hd:n, eller kan jag på något sätt formatera om den. Eller är det så jävligt att jag måste köpa en ny?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 12:12

Luken: Starta Systemmeddelanden (sök i Spotlight) innan du stoppar in disken. Kommer det några spännande meddelanden då du stoppar in disken? Vilka?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-22 12:38

Prova att avaktivera MacDrive temporärt och sedan se om du kan göra något på den från Windows för att övht få den på fötter igen, t.ex. formatera som NTFS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-22 22:34

Tack för hjälpen. Blev inget meddelande, men kunde formatera disken i windows! Så nu funkar det bra igen=)

1
Bevaka tråden