Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro: Kompatibel skärm

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2007-11-25 11:57

Jag köpte med min Mac Pro i September i år en HP w2207 skärm. En mycket bra skärm för pengarna och den har fått bra resultat i tester. Men har på senare tid börjat upptäckta sk. dithering, diagonala, rörande mönster i framförallt mörkare färger. Justering, kalibrering med både skärminställningar och via Apples eget verktyg verkar hjälpa men "flyttar" helt enkelt problemet till en annan färg, gråton. Som ni förstår så börjar det bli lite smått irriterande.

Skärmen fungerar toppen i Windows på samma Mac med samma uppkoppling så det är inte skärmen som det är fel på. Att använda sig av VGA istället för DVI verkar fungera men färgåtergivningen är inte speciellt bra i jämförelse. Trodde först att det kunde vara störningar på kabeln så köpte en ny helt avskärmad DVI-kabel men utan vidare resultat. Har provat med att rensa SMC och PRAM flera gånger. Har också plockat ut kortet och blåst rent från damm.

En och en halv timme i Apples support, de kunde inte heller lösa problemet. De gav mig rådet att lämna in den för reparation, vilket inte är en möjlighet just nu.

Samma fel här fast på en Samsung 226BW skärm:
http://www.accelerateyourmac.com/archives/mar07/032007.html

Jag märkte inget av detta problem efter jag fått datorn. Problemet uppstod efter uppdatering av EFI-firmware på kortet.

Kan det vara så att det har medHDCP handshake att göra? Är ATI Radeon X1900 XT, HDCP kompatibel?

Jag är på väg att ge upp då det inte verkar som det finns någon lösning. Tänkte därför sälja skärmen och köpa en annan skärm som är kompatibel.

Har ni något förslag till lösning på problemet?
Något förslag till en bra skärm, ca 3000:- som ni vet är bra och fungera ihop med Mac Pro och 1900XT?

Sysslar inte med professionell bildredigering eller annat kritiskt arbete som kräver bra färgåtergivning så en TN-panel duger för mig. Mycket tacksam för alla förslag på skärmar och/eller förslag på lösningar på problemet...

  • Medlem
  • Köping
  • 2007-11-27 17:52

Som en liten uppföljning på frågan så har det numera löst sig. Jag sålde som sagt min HP Skärm och provlånade hem en skärm från Samsung (SyncMaster 226BW), samma problem där med. Så både HP w2207 och Samsung SyncMaster 226BW uppgav samma problem med vågor i olika kontraster för färger.

Lämnade väl tillbaka Samsungen till OnOff och bytte ut den mot en annan Samsung (SyncMaster 225BW) som jag har läst fungerar utan problem på flera sidor. Hemma och väl inkopplad ser jag inte skymten av något de tidigare problemen. Man kan ju undra varför det krånglar med de nyare skärmarna.

Alla 3 skärmar har stöd för HDCP så det hade inget med HDCP handshake att göra. Det som jag vet är att både HP w2207 och 226BW har gemensamt är väl att de är Vista Certifierade. Väl, hursomhelst så löste det sig. Även om 225BW är inte den bästa av skärmarna färgmässigt sätt så tar den igen med mycket bra ergonomi. 226BW fanns det ju inga inställningar alls på.

Är bara glad att allt löste sig till slut om än mycket problem.

1
Bevaka tråden