Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötsligt är hårddisken full - virus eller?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-11-23 23:05

För två veckor sen hade jag över 20 Gb ledig plats, Igår tittade jag då var det enbart 2,17 Gb kvar. Utan att göra något var det plötsligt 0 k! Hur hittar jag filen eller vad det är som tar allt plats? Jag har OSX 10.4.11 på en G4 imac med 80Gb och 24 Gbit bredband. Vet någon hjälp?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-24 00:05

Klart att du har virus! Skämt haha. Nej inga virus, inte ännu i alla fall. Testa att starta om för att kolla så att det inte ligger en massa cash på din HD. Är det någon mer än du som är inloggad på datorn?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-24 10:44
Ursprungligen av onnyt:

Klart att du har virus! Skämt haha. Nej inga virus, inte ännu i alla fall. Testa att starta om för att kolla så att det inte ligger en massa cash på din HD. Är det någon mer än du som är inloggad på datorn?

Nej, det ligger inte en massa cash (=pengar) utan cachat (ursp. cache = temp. minne, fickminne) data på din disk.

Ni får ursäkta, men det vara bara för bra för att gå opåmärkt förbi.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-11-24 11:39

HeHe! Så det kan bli efter några glas rödtjut:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 13:55

Jag hade samma problem för några år sedan. Det visade sig att datorn var kapad och i en mapp hittade jag en massa filmer annat pirataskit. Det var bara att tömma datorn och skaffa bättre brandvägg.

Ursprungligen av Axel von Matern:

Jag hade samma problem för några år sedan. Det visade sig att datorn var kapad och i en mapp hittade jag en massa filmer annat pirataskit. Det var bara att tömma datorn och skaffa bättre brandvägg.

Måste bara fråga, var det en mac som blev kapad ? och i så fall kan du då rekommendera en bra/bättre brandvägg än den inbyggda i OSX?

Har du någon aning om hur kapningen gick till, trojan eller vad?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-24 16:20
Ursprungligen av Gusten68:

Måste bara fråga, var det en mac som blev kapad ? och i så fall kan du då rekommendera en bra/bättre brandvägg än den inbyggda i OSX?

Har du någon aning om hur kapningen gick till, trojan eller vad?

Med tanke på att det finns väldigt få trojaner till OS X, och alla kräver lösenordet osv. så tror jag snarare att han hade en fildelning öppet för vem som helst eller liknande.

Inbyggda brandväggen i OS X är tillräcklig, bara man har koll på vilka tjänster man har igång och vilka lösenord man sätter på sina tjänster.
Har man datorn rakt ut mot internet utan en gateway framför bör man dock tänka till lite extra. För då har man tjänster igång för utomstående.

Ursprungligen av Sidde:

Inbyggda brandväggen i OS X är tillräcklig, bara man har koll på vilka tjänster man har igång och vilka lösenord man sätter på sina tjänster.
Har man datorn rakt ut mot internet utan en gateway framför bör man dock tänka till lite extra. För då har man tjänster igång för utomstående.

Ursäkta en okunnig, men gateway, det vill säga en router?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-24 20:36
Ursprungligen av chinobar:

Ursäkta en okunnig, men gateway, det vill säga en router?

Alldeles korrekt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-24 14:27

WhatSize är ett smidigt verktyg när det blir såhär.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-24 15:32

Skulle tro att det är någon log som fått fnatt och matat ut massor med skit i en enda gigantisk fil.
WhatSize borde visa dessa isåfall.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-11-26 20:36
Ursprungligen av Sidde:

Skulle tro att det är någon log som fått fnatt och matat ut massor med skit i en enda gigantisk fil.
WhatSize borde visa dessa isåfall.

Tack för alla förslag. Det med kapning var även min första idé. Resterande storleken beräknas varje gång du öppna ditt skrivbord på nytt om du har ställt in det så.
What is WhatSize? finns det med eller måste jag ladda det ner någonstans? Det kunde i alla fall visa om det finns en jätte fil någonstans.
Jag har flera skrivbord även för mina barn, det var nästa idé, men det konstigaste var att plats försvann under tiden jag hade redan börjat söka, jag mistänkte min son först.
Räcker min bredbandsrouter inte som brandvägg? På min arbetsplats får man inte ha brandvägg för att emailen kommer inte längre igenom in.
Många frågor och jag är mycket tacksam för svar
Christopher

Har det månne tokladdats?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-24 21:07

Hur exakt vet han att han hade 20 gig ledigt? Grundar han det på informationstexten under hårddisk-ikonen? Den informationstexten uppdateras nämligen inte hela tiden och går således inte att lita på.

Det är isf mycket möjligt att han inte alls hade så mycket ledigt utrymme som han trodde, och ingenting konstigt alls har hänt med datorn, varken virus, kapning eller något annat.

Kanske lite långsökt, men kolla om det har med IMAP inställningarna på din Mail-account (ex. Gmail). Exakt samma sak rådde för mig, och det visade sig att min Mail satte och tankade hem hel mitt Gmail-arkiv. Det nog nåsso attans mycket utrymme!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-26 21:01

Att du drabbats av en kapning eller virus är extremt osannolikt. Extremt.

Kör CMD+i på din hemkatalog och se hur mycket den innehåller. Gör detsamma på Program-mappen. När du hittat en mapp som innehåller mycket data så går du in i den och gör samma sak på dess underkataloger. Osv...

Widgeten iStat Pro visar hur stor del av din hårddisk som är upptagen. Korrekt. På det viset kan du även se när hårddisk-ikonen visar fel, vilket är ibland.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-11-26 22:42

Tack för tipsen till alla. Jag hittade felet: det var mitt backupprogram som löpte amok och kom på sammanlagt 27Gig. Det känns skönt att har hittat det. Jag tog hjälp av WhatSize, fungerade som sagt perfekt

1
Bevaka tråden