Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utvecklingsmiljö för ASP.NET (ej server, mer som visual studio)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-23 22:28

Har nyligen gått över helt till mac och hade önskat jag kunde slippa installera parallels eller vmware fusion för att kunna hantera vissa program. Jag jobbar på fritiden med att utveckla asp.net sidor i c# och behöver kunna göra dett i fortsättnigen med. Jag tror inte det ska vara något större problem då jag alltid jobbar mot en annan dator som kör windows 2003 server där själva kompilering körs.

Vad jag är ute är alltså någon utvecklingsverktyg som är likt Visual Studio. Där man har fullt stöd för app.net 2.0 c#. Alltså både hantera aspx och aspx.cs sidor. Gärna kunna få hjälp med de olika komponenterna som visual studio har på sidan osv.

Är det någon som har koll på detta? Jag tycker inte dreamweaver har i närheten av lika bra stöd för asp.net och exmpelvis kan man inte ens öppna global.asax i mx.

Alla bra tipps uppskattas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 13:26

Hänger inte riktigt med på vad det är du vill att IDEt skall klara av förutom ren asp.net stöd. Menar du drag&drop med kontroller och så? Och kompilerar du aldrig lokalt? Kör du en separat msbuild server på windows servern?

asp.net utveckling stöds tyvärr väldigt dåligt på andra plattformerar än windows. Orsaken är att det krävs en webbserver som kan köra prylarna.

Mono projektet portar Microsofts releaser till ECMA standard, men släpar flera år. Dessutom portar de inte allt. MonoIDE är en bra IDE som även stöder asp.net men tänk på att stödet för c# och sdk 2.0 är partial. Det finns även ett plugin för XCode.

Själv tycker jag att dual boot till windows med VS2005 är det absolut bästa valet. VMWare funkar vid mindre saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-24 13:31
Ursprungligen av mry:

Hänger inte riktigt med på vad det är du vill att IDEt skall klara av förutom ren asp.net stöd. Menar du drag&drop med kontroller och så? Och kompilerar du aldrig lokalt? Kör du en separat msbuild server på windows servern?

asp.net utveckling stöds tyvärr väldigt dåligt på andra plattformerar än windows. Orsaken är att det krävs en webbserver som kan köra prylarna.

Mono projektet portar Microsofts releaser till ECMA standard, men släpar flera år. Dessutom portar de inte allt. MonoIDE är en bra IDE som även stöder asp.net men tänk på att stödet för c# och sdk 2.0 är partial. Det finns även ett plugin för XCode.

Själv tycker jag att dual boot till windows med VS2005 är det absolut bästa valet. VMWare funkar vid mindre saker.

Det är rent asp.net stöd. Autocompletion, färgcodning, indentering, stöd för alla filformat som finns där. Möjligheten att kunna få maller skapade genom att välja dem från vad som ska skapas. Drag & drop med kontroller ja.

Nej, kompilerar aldrig lokalt på datorn. Har en windows server som snurrar hemma där jag kör allt sånt. Kör direkt mot den därför slipper jag allt som har med kompabilitet där åtminstonde. Ska testa MonoIDE och plugin för xcode som du rekommenderade. Några mer tipps nu när du vet mer vad jag vill ha?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-24 13:53

Inte heller svar på din fråga, men varför inte köra Remote Desktop mot din server där du redan har allt? Det är tyvärr svårt att komma i närheten av kodningsupplevelsen i Visual Studio på andra plattformar när det gäller .NET.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-24 13:59
Ursprungligen av memark:

Inte heller svar på din fråga, men varför inte köra Remote Desktop mot din server där du redan har allt? Det är tyvärr svårt att komma i närheten av kodningsupplevelsen i Visual Studio på andra plattformar när det gäller .NET.

Det är ju segare att sitta så. Känns ju bättre att sitta direkt på macen o jobba. Men man kanske år offra lite saker. Huvudsaken är att jag har rätt bra stöd.

1
Bevaka tråden