Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern HD i vila vaknar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-23 12:29

Hej. Jag har en MyBook som lägger sig i vila när den inte används. Problemet är att när den väl lagt sig i vila startar den igen inom en minut eftersom datorn verkar vilja ha tillgång till något på den. På den finns endast filmer och bilder, så jag förstår inte varför datorn vill ha tillgång till den hela tiden. Jag misstänker att det är sökmapparna i finder (Leopard) som söker igenom hårddisken. Kan man neka mapparna tillgång till den externa? När man matar ut disken så lägger den sig i vila och stannar i vila, men när man sen vill använda den måste man starta om den och det slutar oftast med att man får dra ut och sätta i sladden eftersom datorn inte hittar den när den startats om.

Min fråga är om det finns något sätt att neka datorn tillgång till HDn, förutom uppspelning av film och visning av bilder? Eller om det finns ett app som gör att man kan mounta disken från datorn när den är utmatad (Isf kan man mata ut den när den inte används och "mata in" den när den ska användas. Den står i en garderob så att springa och stänga av och sätta på hela tiden känns inte så optimalt)

Du kanske kan ge den en sömntablett?

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-11-23 13:52

haha

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-23 14:11

jensm: Du kan hitta den ejectade disken med disk utilities och montera den igen därifrån. Alternativt så tror jag att knappen på din MyBook kan göra samma sak.

Det går utmärkt att stänga av spotlight-indexeringen (systeminställningar, spotlight). Jag har även haft problem med Time Machine men har du inte det utan det påslaget kommer Time Machine försöka skriva en gång i timmen till hårddisken också) så det kan också vara en orsak.

Annars kan jag inte komma på andra program som försöker jobba med externa disken "i bakgrunden", har du iTunes på (spelandes) och har filer placerade på den externa disken kommer de ju givetvis att väcka upp den. Men förutom den och liknande situationer så tror jag det skall vara lugnt. Min MyBook sover lugnt och fint nämligen...

1
Bevaka tråden