Reparation av iPhone i Sverige?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet om det finns någon som kan hjälpa en att fixa iphones med problem?

Min telefon hänger sig varje gång när jag startar upp den och jag vet inte hur jag ska fixa detta. Så om någon vet någon eller något ställe som kan hjälpa en att få igång sin iPhone till brukbart skick mot betalning, så skulle jag väldigt gärna vilja veta!

Apple rör inte iPhones ännu eftersom dom inte är släppta ännu.

Har du försökt återställa telefonen?

Nä, jag vet! Tänkte mest om det fanns nåt annat ställe man kunde lämna den på!

Jag har gjort en full återställnig via itunes men det funkade icke!

Undra jag hur det kommer fungera när väl iphone kommer till Sverige. Om de kommer reparera importerade lurar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-23 21:36
Ursprungligen av jonmannen:

Undra jag hur det kommer fungera när väl iphone kommer till Sverige. Om de kommer reparera importerade lurar.

Apple har väl världsgaranti på grejerna? Har du även köpt Apple Care är det inget snack!

Anledningen till att Apple inte "tar i grejerna" nu är att de helt enkelt inte har några reservdelar, kurser etc i Sverige.

Världsomspännande garanti gäller inte på iPhone, i alla fall inte för närvarande (så var det ursprungligen för iPoden, men det ändrades för några år sedan).

Om iPhonen dessutom är hackad kan du nog räkna med att Apple säger blankt nej till garantireparation, se länk.

Apple kan inte bevisa att du hackat den om du har återställt den!?

Kan man lämna in den i t.ex. USA och hur gör jag då?

• Medlem
  • 2007-12-26 17:24

man dom kan juh se att du inte har aktiverat den

• Medlem
  • International user
  • 2007-12-26 23:53

Jag försökte lämna in en trasig iPhone (köpt i USA, knäckt och upplåst) på Apple Store i New York förra veckan, och de körde lite diagnostik för att hitta felet, men när den skulle bytas ut fick jag blankt nej. Den var tydligen inte aktiverad hos AT&T och då ger Apple ingen service. Trots kvitto, garanti och ProCare.

Kan också bekräfta det som ohennig nämnde, att det är ingen världsgaranti på iPhones. Apple UK tittar inte ens på USA-köpta telefoner.

Inte för att någon bör vara förvånad, Apple har varit ganska tydliga med det, tycker jag. Knäcker du telefonen är du ute på tunn is.

Ursprungligen av alamode:

Jag försökte lämna in en trasig iPhone (köpt i USA, knäckt och upplåst) på Apple Store i New York förra veckan, och de körde lite diagnostik för att hitta felet, men när den skulle bytas ut fick jag blankt nej. Den var tydligen inte aktiverad hos AT&T och då ger Apple ingen service. Trots kvitto, garanti och ProCare.

Kan också bekräfta det som ohennig nämnde, att det är ingen världsgaranti på iPhones. Apple UK tittar inte ens på USA-köpta telefoner.

Inte för att någon bör vara förvånad, Apple har varit ganska tydliga med det, tycker jag. Knäcker du telefonen är du ute på tunn is.

Det finns program som löser detta. Återställer fullt ut, tror att man bara måste kunna få kontakt mellan iphonen och datorn. Vet dock inte vad det/dem heter.

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-26 10:57

Jag läste att det är möjligt att välja en prepaid tariff när man aktiverar iPhonen. Om det skulle fungera då har man aktiverat den och då borde den ha garantin kvar (i USA i alla fall). Sökte med google och såg att med en prepaid tariff måste man betala minst 50$/mån. Lite dyrt för att ha 1 år garanti.

//Rob

jag hadde samma problem! det är något me dinstälningaran de fixade min kompis på 5sek. lätt om man vet hur man gör. men nu har thutchen slutat att fungera? nedr halvan fungerar inte vad ska man göra? måste ju vara fabrikations fel? eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-27 21:38

thutch , för fan

har samma problem som dig tigern_tompa, ska förmodligen köpa en ny display på mumien.se. kostar 2000 men va fan;)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 20:48
Ursprungligen av wilhelmsson:

har samma problem som dig tigern_tompa, ska förmodligen köpa en ny display på mumien.se. kostar 2000 men va fan;)

fick oxå samma problem dag. Tror du verkligen problemet endast sitter i displayen? ... 2000 spänn för att få reda på det låter mycket.. ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 06:29

http://mobile.brando.com.hk
Touch kostar 130$
Har inte skickat efter själv dock.

Min iphone fick en skadad baksida som kan ha orsakat spänningar i skärmen men jag vet inte, har lämnat in den på mumien de ska återkomma imorgon!:)
De verkar väldigt bra på mumien, Hjälper det t.ex. inte att byta display så tar de ut den nya och sätter in den gamla utan att debitera dig.
Ta kontakt med mumien, de finns i Göteborg!

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-18 01:13

---Quote (Originally by vincent1)---
Det finns program som löser detta. Återställer fullt ut, tror att man bara måste kunna få kontakt mellan iphonen och datorn. Vet dock inte vad det/dem hete
---End Quote---

Nej, det löser inte problemet.

Apple's Genius slår upp serienummret (eller IMEI, förmodligen) emot AT&Ts databas. Om du inte har ett aktivt AT&T-abbonemang registrerat på din amerikanska iPhone, så ger de ingen service.

Dessutom var just denna iPhone stendöd. Tog ingen laddning, pratade inte med datorn, helsvart skärm, trots alla master reset, ladda över natten, etc tricks.

Hur kan dom sälja defekta prylar och sen hävda att man inte har garanti bara för produkten inte är aktiverad? Det vore som att sälja en bil och vägra garanti bara för man inte har ett bensinkort. Ärligt talat vad tänker dom med? Om dom verkligen ville att folk inte skulle köpa oaktiverade iPhones så skulle dom inte sälja några i butik utan abonnemang.

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-25 16:29

Eller sa är det som att sälja en telefon med villkor att kunden använder en viss operatör, och sen säga att man verkligen måste göra det for att få service.

Om telefonen bevisligen är använd och bevisligen aldrig aktiverats, så gör de ju en rimlig bedömning att den är knäckt och upplåst, dvs att garantin inte gäller. Hade det varit annorlunda så hade jag ju överklagat (och kanske fått rätt).

Apple har varit väldigt tydliga i all sin marknadsforing. Telefonen funkar bara med AT&T, och om du knäcker den gäller inte garantin. Jag förstår inte vad alla klagar på. Har de inte fått precis vad de betalat för?

Att de säljs oaktiverade handlar nog mest om att det är bättre for Apple och AT&T om du lägger fem minuter på att aktivera, än att de ska göra det i butiken och skapa köer där.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-03 06:44

om man slår in sitt serienr på apples hemsida under support kommer man så småningom till en sida där det tydligt står att abbonemanget inte krävs för att garantin ska gälla. Dock är det inget de skyltar med direkt.
Det borde räcka att påpeka detta för herr genius. Men som så ofta, är apple osedvanligt hårda vid reklamationer, o jag kan tänka mig att det ibland helt enkelt inte går.

Men jag tycker inte de borde kunna avvsisa en på grund av endast antaganden om tidigare hack, om man säger att så inte var fallet.
Ifall de inte kan bevisa motsatsen borde de tro kunden och ge en ny telefon, eller åtmindstonne gå med på att ta in den för reparation, där de om de vill antagligen ändå kan kolla om den varit upplåst eller inte.

läste precis på i.unlock.no:

If you for some reason need to deliver your phone to Apple (service etc.), i recommend that you revert the unlock first so that they (hopefully) can't see it's been unlocked. Install OneSIM which is found in the Unlocking Tools category, and tap on the new icon it creates to run it. After you are done, do a restore in iTunes.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2008-03-12 11:12

finns det ngt ställe i sthlm där man kan lämna in sin iphone på lagning. Har fått glapp på kameralinsen. Helst inte mmlumien då jag har hört så mkt skit om dom

joonis om du läst tråden innan du postade kommer du se att det inte finns.

jpe, har du någon länk till sidan dit man kommer 'så småning om'? Vore najs o skriva ut o ha i fickan om man någonsin kommer till USA och en Apple store. Har fått den där sköna 'dead touch spot'-featuren på halva skärmen så luren e ganska obrukbar tills det är fixat.

Någon som testat om mumien kan fixa skärmar där själva touch delen har slutat funka? (Eller, någon som vet om man kan koppla in en mus till iphone och använda ändå? hehe ;).

and123123: tja, jag har lämnat in min iphone på mumien. Det var mer än en månad sedan och det verkar inte som om de startat reparationen än, pga. olika anledningar som semester ett flertal gånger. Men de säger att de ska fixa den så. Jag har samma problem med dead touch spot. Vet inte om jag skulle rekommendera mumien, men eftersom de är de enda jag har hört talas om i Sverige som reparerar iphone så....

Hade varit fint med en mus;)

Mumien verkar ha lite fuffens på gång. Litar inte på dem efter inläggen jag läst här.

Mitt glas på iphonen är sönder och verkar dyrt me 2000 kr för lagning.

Tror jag läste här på 99 att man kunde köpa själv för va 900 kr och fixa det själv men oteknisk som jag är skulle det verkligen va super om någon i sthlm har erfarenhet av det här och skulle kunna hjälpa till för en fin slant.

Tack på förhand!
skicka ett pm eller mail till vorback(at)gmail.com om du är rätt person för jobbet!

har fortfarande inte fått tillbaka min iphone..... Försöker däremot få tag i en 16gb vit iphone 3g.. VERKAR GALET SVÅRT.... de tar slut så fort de kommer in..

Någon som lyckats fixa sin iPhone? Med reparation eller garanti eller nått?

haha mumien gav upp fick tillbaka den med ny skärm fast de har inte satt ihop den.. Är nu inne på DVDdirect, inne på andra veckan nu.

Bevaka tråden