Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalt 5.1-ljud från iMac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-22 12:34

Hej,

Jag köpte igår en adapter för att kunna ta ut det digitala ljudet från iMacen till min Harman Kardon-förstärkare. Men hur jag än gör så får jag bara ut stereoljud. Har provat flera olika filmer, både DVD och klipp i VLC som har 5.1-ljud, men jag får bara stereoljud ut ur min hemmabio-anläggning. Har jag kopplat fel, eller finns det någon annan lösning på mitt problem?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Skåne
  • 2007-11-22 12:46

Det där ser ut som en adapter till vanlig 3,5mm stereo plug och så vitt jag vet går det inte att spela upp 5.1 ljud över en sån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 13:53

Förutsatt att iMac har optisk ut så är det sån som skall funka ja.

EDIT: Nu har jag kollat specs och ja, det skall vara sån som funkar.

Ja jag tog bort mitt sista inlägg då jag är inkompetent ibland. Det är klart den borde fungera då man tar ut den optiska. Var jag som inte tänkte.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-22 15:39

Alltså som jag ser det så måste du köra den optiska signalen hela vägen in i stereon. Den adaptern du pratar om ser bara ut att vara en som förvandlar en optisk utgång till en 3,5 mm (hörlursutgång) och då har jag svårt att tro att du kan få ut mer än stereo.

Och en sån är ganska onödig då du både kan köra in 3,5 mm och optiskt direkt in i imacen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-22 20:02

Hittar du någon adapter som fungerar, så vill jag gärna veta vilken du valde, och hur det fungerade.

mvh, Karlan

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-23 07:43

Jag har hittat en lösning på mitt problem. Adaptern jag köpt var helt rätt. Men i inställningarna i VLC och DVD-spelaren var jag tvungen att klicka i en ruta "Utnyttja SPDIF/digital ljudutgång om möjlighet finns" (eller något i den stilen). Därefter funkar det klockrent

Lycka till karlan!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-23 09:15
Ursprungligen av KarlF:

Jag har hittat en lösning på mitt problem. Adaptern jag köpt var helt rätt. Men i inställningarna i VLC och DVD-spelaren var jag tvungen att klicka i en ruta "Utnyttja SPDIF/digital ljudutgång om möjlighet finns" (eller något i den stilen). Därefter funkar det klockrent

Lycka till karlan!

Så du lyckas få ut 5.1 ljud via en enda 3.5 mm?
behövs det inte fler 3.5 mm för att få surround?

/Karlan

Kontakten ser ut som en 3.5 mm men den ger digitalt också. Sätter man in en vanlig 3.5 mm så får man ut "vanligt analogt" ljud. Sätter man in en adapter som den som länkas först i tråden får man ut digitalt ljud. Den digitala signalen kan innehålla flera kanaler ljud.
Flera av de nya mac-modellerna har denna typ av ljud ut, dvs att analogt och digital ljud ut samsa om samma kontakt. Det ljud som man får ut (digitalt eller analogt) beror på vad man stoppar in i kontakten.

  • Medlem
  • 2007-11-23 14:01

Jag kan klargöra lite.

Som ni ser så är adaptern på bilden av plast. Den är alltså inte strömförande, utan har istället en liten bit fiberoptisk kabel i sig, och utanpå denna kopplar man sedan en lång fiberoptisk kabel till stereon.

Det uttag som finns på imacen för hörlurar har även en digital fiberoptisk sändare i sig. Det är ganska vanligt med sådana nuförtiden, och när man stoppar i en sådan adapter som nämnts ovan skickas alltså inga elektriska signaler (den är ju av plast), utan optiska signaler i form av rött ljus, och som kan bära iaf. upp till 5.1-ljud.

Teknikens under! Härligt att du fått det att fungera!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-23 14:04

Karlan: Jag kör en kabel (liknande den som postades tidigare men 3.5mm till toslink) från in macbook och njuter av 5.1 ljud i VLC mfl. Dock måste man som sagt klicka i spdif som KarlF skrev.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-23 14:14

ok, nu fattar jag Trodde den vandlade om det digitala ljudet till en 3.5 mm stereo-sladd, men förstår nu att man måste ha den imellan för att kunna köra en sladd in i t.ex. hemmabiosystemet osv.

En följdfråga då.. Jag har ett Creative surround-system, som har 3 stycken 3.5 mm vanliga kablar. Detta använde jag till min gamla dator, men nu kan jag inte göra detta iom att min iMac enbart har en 3.5 mm kontakt.

Jag har förstått att mina alternativ för att få det systemet att fungera är, antingen köpa ett usb-ljudkort med stöd för surround, eller om man kan porta om den digitala kanalen (spdif?) så att man kan köra in de 3 sladdarna där.

Hur hade ni gjort?

Surroundsystemet har inte stöd för digital ingång, utan enbart 3.5 mm.

Vill ju kunna kolla på My Name Is Earl samtidigt som jag lirar musik

/karlan

  • Medlem
  • 2007-11-23 17:55

Det du behöver är en DA-omvandlare, alltså en mackapär som omvandlar digital signal till sex separata analoga kanaler. Det sitter sådana i t.ex. hemmabioförstärkare, och även i ljudkort såklart.

Det som förmodligen kommer att ge bäst resultat för minst pengar och krångel är att köpa ett nytt surroundsystem som har stöd för digital ingång, t.ex. något av logitechs paket.

Det problem du kommer att få om du köper ett ljudkort är att det sällan är mini-tele (3.5mm) ut, utan istället RCA (phono-kontakter) som är vanliga på t.ex. förstärkare och cd-spelare. Kanske några av logitechs kort har sådana utgångar, men det är ju bara att utforska!

Ett bra ställe att börja är www.prisjakt.nu

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-24 18:14

Jag har nu köpt ett externt ljudkort, samt en sp/dif kabel med en sån där liten adapter som omnämns här i tråden.

Dock får jag inget surroundljud, och inte heller får jag ut ljudet via sp/dif:en?

Min setup är kopplad enligt följande:
Från datorn till det externa ljudkortet går 2 sladdar. En USB och en SP/DIF. USB:n för ström osv, men kan också användas som ljudutgång. SP/DIF:en är kopplad på kontakten där hörlurarna är på iMacen.

Från ljudkortet, mina 3 stycken 3.5 mm kontakter in i surroundsystemet.

Jag får dock inget ljud via SP/DIF:en. Har kört Ljud och MIDI inställningar.app osv, men får det inte att fungera.

bir störd på detta snart

  • Medlem
  • 2007-11-25 11:11

Om du har köpt ett USB-ljudkort så ska du inte koppla någon s/pdif mellan macen och ljudkortet, utan ljudet ska komma direkt till ljudkortet via USB.

1. Ta bort s/pdif-kabeln och lämna tillbaka den i butiken
2. Gå till Systeminställningar > ljud > ljud ut och välj där ditt ljudkort i listan över enheter för ljud ut.
3. Se till att volymen är på på alla dina olika manicker.
4. Njut av musik

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-25 17:59
Ursprungligen av swek:

Om du har köpt ett USB-ljudkort så ska du inte koppla någon s/pdif mellan macen och ljudkortet, utan ljudet ska komma direkt till ljudkortet via USB.

1. Ta bort s/pdif-kabeln och lämna tillbaka den i butiken
2. Gå till Systeminställningar > ljud > ljud ut och välj där ditt ljudkort i listan över enheter för ljud ut.
3. Se till att volymen är på på alla dina olika manicker.
4. Njut av musik

Yeah, men jag kan välja om jag vill köra s/pdif eller usb. ah, well, nu kör jag på USB:n, men får fortfarande inte ljud på alla högtalare. dosan stödjer upp till 7.1 ljud, så det ska inte vara några problem med det iaf.

jaja, får väl lämna tillbaka hela paketet o köpa mig en stereo jag kan streama till istället

1
Bevaka tråden